اسأ لي خبيرة التجميل مني رزق - الصفحة 26
حواء
فيسبوك بيت حواء تويتر بيت حواء قوقل بلس بيت حواء يوتيوب بيت حواء انستقرام بيت حواء PIN:75cf5e85
BBM:75cf5e85

بحث في مواقع بيت حواء
شبكة بيت حواء   |   مطبخ حواء   |   مكتبة حواء   |   جمال حواء   |   الطب النبوي   |   بيتك   |   ألبوم الصور   |   الفتاوى الجامعة

مطبخ حواء نتيجة مسابقة ربيع المطبخ 1435....تهانينا
المنتديات مركز التحميل مشاركات اليوم المشاركات الجديدة أعلن معنا البحث التسجيل

سلسلة الرعب والتشويق دورة تصمــيم ثيمــات الـحفلات نتائج الشهر الثالث كاملة من مسابقة البحث والتصحيح دورة إحتراف الفيس بوك دورة بلفة مناديل سفرتك اجمل التسجيل في دورة الأنبياء في القُرآنِ
جديد مواضيع القسم
صفحة 26 من 98 الأولىالأولى ... 16232425262728293676 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 226 إلى 234 من 881
Like Tree1Likes

الموضوع: اسأ لي خبيرة التجميل مني رزق

نجمة بيت حواء الصورة الرمزية مني رزق
    مواضيعي
    مشاركاتي
    أضيفيني إلى صديقاتك

dfgdfg

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الهمم مشاهدة المشاركة
    اسعدك الله اختي منى
    اريد منك مساعدتي ولك جزيل الشكر
    اريد حل سريع للقضاء على اسوداد الابط والفخذين والكوعين والركبتين
    2. تبيض اليدين والرجلين والقضاء على البقعة السوداء في جنب القدم
    3.اريد حلا سريعا لخشونة الكفين والقدمين
    4.غاليتي شعري من النوع الجاف وطويل اريد حلا ليصبح مثل الحرير وبدون تموجات واريده كثيفا جدا
    5.اريد تبيض وجهي وتوحيد لونة وازالة الحبوب السوداء منهليكون صافي
    واريد خدودي تكون مليانة وموردة
    6.شد البطن وتنحيفها
    7. واريد حلا لشد الصدر وتصغيرة علما بانه لدي طفلا رضيع عمره 9ش
    بسم الله الرحمن الرحيم 000 الهمم شكرا لك علي الؤالا ولي رجاء كتابة سؤال او ثنين عل الاكثر حتي اتمكن من الرد بسشكل [gdwl][gdwl]مفصل0000اريد حل سريع للقضاء على اسوداد الابط والفخذين والكوعين والركبتين
    2. تبيض اليدين والرجلين والقضاء على البقعة السوداء في جنب القدم
    3.اريد حلا سريعا لخشونة الكفين والقدمين[/gdwl][/gdwl] دعك الابط بعصير الليمون ثم النشاء ويترك يجف ثم يشطف بالماء ودهان زيت الخروع كل ليلة من المساء الي الصباح ويفرط بفوطة فرك خفيف في الصباح ثم يغسل حيدا ويكرر كل ليلة لمدة لاتقل عن اسبوعين وسوف تشعري بالفرق000 للكفين والقدمين والركبة والكوع واي مكان غامق في الجسم نقوم بتسخين زيت الزيتون ويوضع علي المنطقة السمراء ويفرك باليمون وقليل من الملح ثم يغسل بعد 10 دقائق ويكرر الي ان يختفي السمار علي الاقل مرتين في اليوم مع دهن الكريم الملرطب

إذا وجدتي إعلانا مخالفا فضلا اضغطي هنا

مواضيعي
    مشاركاتي
    أضيفيني إلى صديقاتك

بردقوش والخل بعد الصبغه لانهاناسبتني

استمر عليها ؟ وفيه خلطه تثبت لون الصبغه و تخلي الشعر يلمع .. الله يجزاك خير
    افهم من كلامك انك جربتي الوصفة بتاعتي وانها عجبتك لو صح اللي انا قلتة يبقي جميل علشان البنات تجرب وهي مطمئنة بالنسبة لك بعد الصبغة استخدميها بنسبة واحد خل بردقوش الي 3 من زيت البردقوش اللي انا كتبتة في الوصفات وممكن تضيفي قطعة صغيرة زبدة والله رائعة للشعر المصبوغ 00 وانتظر ردك بعد التجربة 000وهكيب بجوار هذا الرد هام علشان ممكن اي بنوتة تحتاجة نبقي نرجعلة000 نسيت قول لي لون الصبغة بتاعتك
    جزاكي الله خير علي كل المعلومات اللي بتكتبيهالنا لكن ليه مجموعة اسئله
    اولا لاقيتك بتنصحي ملوكه انها تسيب الروتين اليومي من كريمات وتونر وتستعمل حاجات طبيعيه فيا ريت تكتبيلي عن الروتين المناسب لبشرتي لان بشرتي مركبه

كمان لو ممكن تقوليلنا عن وصفه للهالات السودا او كريم يومي للعين

بالنسبه لبشره الجسم وخصوصا منطقة الساق عندي ايما فيها جفاف مع اني بحاول ارطبها بشكل دائم ومع ذلك كتير بحس انها جافه و شكلها كانها مقشره

اخر سؤال عن الصبغه انا عملت هاي لايت ومعظم جذور الشعر طلعت بيضا وتقريبا بسبب الصبغه فمش عارفه لاخفاء الجذور البيضا ديه برضه استعمل الصبغه ولا ايه رايك ولو ممكن تنصحيني بنوع صبغه معين استعمله للجذور لاخفاء الجذور البيضا

وشكرا ليكي جدا واسفه عالاطاله
    00 بصي ياقمر بالنسبة للبشرة المركبة يبقي احلي غسول لها من ماء البقدونس اغلي حزمة بقدونس في 2كوب ماء حتي يتبخر جزع من الماء ويغمق لون الخليط يوضع في التلاجة واستخدمية في غسل الوجة له مزايا عديدة سوف تشعري بها مع المدوامة بالنسبة لماسك البشرة المختلطة استخدمي الزبادي معلقة وزرة من الملح وعصير بقدونس معلقة كبيلرة يخلط جيدا ويترك لمدة ربع الي تلت ساعة ثم يشطف بماء دافئي ثم ماء بارد ويمسح بماء الورد00 للهالات اعملي مزيج من زيت اللوز ومغلي النعناع معلقة او زيت اللوز معلقة و5قطرات من زيت الورد النقي ويدهن لمدة ساعتين قبل النوم ثم يمسح بقطنة بماء دافئي ثم ماء بارد واستمري وسو تحصلي علي نتيجة مرضية00 لبشرة الجسم تفتيح ونعومة اجمل ماسك وعن تجربة خليط كميات متساوية من الجلسرين والليمون وزيت الزيتون استمري في الدهان كل ليلة وسوف تري الفرق
    شعري طويل لمن اسفل الظهر ولكن خفيف بذات من الامام علما انني لم اصبغ واقص شعري بإستمرار واحط علية خلطات طبيعية وزيوت وودي بحل بارك الله فيك وابغى فيتامينات تطول الشعر ولكن ماتسمن
    نور الفجر 00دة اسمك عندنا بالمصري00 اولا لابد من قص مقدمة الشعر يعني لاتجعليها بنفس طول الشعر من الخلف 00 ثانيا وانا قلت هذا الكلام كتير في الحلقات بتاعتي لازم منرجعشي الشعر علي ورا دايما ولكن افرقي الشعر علي الجانب الايمن ويشد جيدا علي هذا الاتجاة لمدة شهر ثم نعكس الشهر القادم يعني هنفرق علي الايسر ونجاول تثبيت الشعر ثم نرجعة الي الخلف بعد الشهر الثاني وهكذا لمنع الاحتكاك بمقدمة الشعر 000 ثالثا اعملي خليط من زيت السمسم والجنزبيل البودرة بمقدار فنجان قهوة من الزيت ومعلقة صغيرة من الجنزبيل ويدلك مقدمة الشعر وبالخليط ويترك لمدة من المساء الي الصباح ويغسل وكرري يوم بعد يوم وسوفي تجدي تحسن ملحوظ ان شاء الله وعن تجربة00 بالنسبة للفتامين احسن حاجة اقراص الخميرة والعسل الاسود كل يوم معلقة صغيرة ومعلقة كبيرة عسللمد شهر ونصف واكل البليلة من الاشياء الرائعة للبشرة والشعر والجسم
    ليا سؤال عن وصفتك بتاعه تساقط الشعر بصى انا متوفر عندى الجرجير وزيت الزيتون والخل والثوم طبعا

ولكن حبه البركه غير متوافره عندى فهل ممكن اعملها وتجيب نتيجه معايا ان شاء الله

ويا ترى بتبان نتيجتها بعد اد ايه لانى بقيت اكره الاستحمام بسبب تساقط شعرى ...

ومعلش كمان سؤال انا سمعت عن استخدام الثوم لوحده عن طريق فركه فى فروه الراس فهل هذا مفيد لتقليل كثافه الشعركتكوتة واسمك مش محتاج ادلعة هو لوحدة دلع شوفي ياستي نعم لو مش متوفر عندك حبة البركة اعملي من غيرها ولو انها مفيدة بس لو توفر الزيت بتاعها اضيفي معلقة من للخليط 000 وان كمان هكتب لك وصفة اخري اعمليها بالتبادل للاسراع في وقف التساقط باذن الله 000تدلك الفروة بعصير ليمون ومغلي الجنزبيل ( بعد انيبرد) يوميا من المساء الي الصباح00 بخصوص سؤالك عن الثوم بهذة الطريقة فلا تعمليها ابدا لانها احيانا بتعمل تليف في مكان الفرك يؤدي الي الصلع الدائم فية
    اولا شكرا على مجهودك معنا ثانيا عندي سؤالين ةاتمنى ان يكون صدرك رحب الطاب الاول اني عايزة ماسك تبييض يظهر مفعولة على العيد انا عارفة ان المسكات على المنتدى كتير بس بما انك خبيرة عايزاكي تفيديني دة مش معناة اني بقلل من شان وصفات ومجهود باقيالاعضاء باعكس مجهودهممحفوظ اما الطلب التاني انا بشرتي عادجية اة افضل غسول ممكت اجيبة من مصر واة سعرة لو تعرفي واسفة لو طولت عليكي
    والله قلت ماسك التبيض الفوري كتير معلقة كربوناتو معلقة خميرة معلقة ماء يذوب الخليط ويوضع علي البشرة ويغسل بعد 10 دقائق ويغسل ولو البشرة دهنية يمسح بماء الورد ولوالبشرةجافة يدهن كريم مرطب او زيت لوز وىيعمل للبشرة الحساسة 000 ماسك 2 00 2معلقة لبن بودرو وعير ليمونة يعجن كا لكريم ويدهن علي البشرة ويترك نصف ساعة الي ان يجف ويغسل بماء بارد امليهم بالتنواب سو ف تحصلي علي بشرة بيضاء ونقية علي العيد ان شاء الله

: رد: اسأ لي خبيرة التجميل مني رزق

ميرسى يا جميل على الموضوع ربنا يخليكى

--------------------------------------------------------------------------------

رد: اسأ لي خبيرة التجميل مني رزق
    السلام عليكم اختي الحبيبة مني رزق بارك الله فيكي وجزاكي خيرا عنا لاتنسينا في موضوع الحنه كذلك عاوزة بديل للصبار في وصفة الشعر ولي طلب اخير ممكن علاج لتشقق القدمين وياريت لو في مرهم طبي تكتبيه لي لان حالتي صعبة عندي تشقق شديد.
    تودة انا جاوبت هنا علي موضوع خاص بالحنة لمعالجة الشيب ولا كان اية سؤالك لو ممكن تعيدي تاني 00 بخصوص القدم هل التشقق في الكعب ام بين الاصابع لو للكعب اعملي مزيج من زيت الزيتون والفازلين والجلسرين وعصير الليمون بكميات متساوية سخني الزيت وضيفي له الفازلين وهو ساخن وابعدي الخليط من النار وضيفي الجلسرين وعصير الليمون ولما يبرد كل ليلة ادهني من المساء الي الصباح وحاولي دائما دعك القدم بواسطة الحجر ودهان من الخليط اللي عملناه 00جربي لمة 10ايام وان لم تحصلي علي نتيجة سوف اكتب لك اسم كريم طبي بس مش عارفة هيكون عندك في السعودي عموما سوف اسال واقولك00 دعواتك لي
    بس حضرتك كاتبه ان اكل البليله مفيد للشعر بصراحه انا اول مره اسمع الحكايه دى بس هى جت على مزاجى لانى بحب البليله اوى ههههههههههه

بس ممكن اعرف هى ليه مفيده ؟؟لان القمح امصنوع منة البليلة يحتوي علي فيتامبن ب مركب في اقوي صورة وعموما اي شيئي قابل للانبات مثل الفول والحلبة والذرة والقمح كلها حاجات مفيدة للجسم والبشرة لانها تحمل في طياتها الحياة00 وكمان اضافة اللبن للبليلة بيكون حصلنا علي غذاء متكامل وعلي فكرة توجد وصفة لمنع الشيب تدخل في مكوناتها البليلة والزبادي والعسل الاسود

انا حسألك عن حجتين بس حاليا
    اية الرفق بين زيت اللوز المر و زيت اللوز الحلو يعني كل واحد فيهم بنستخدمة للشعر و لا البشرة بس
    لانو في حد قالي انو كل و احد فيهم لحاجة بس مش عارفة افرق بينهم
    ثانيا هل الكثيرا تطول الشعر و تغزرة و تخليه زي الحرير زي ما في ناس بتوصف فيها . و شكرا و اكيد مع حضرتك مش حسأل 2 سؤال بس انا حبئة طماعه اوي علشان انا نفسي استفيد من خبرت حضرتك و شطارتك
    ماشاء الله و ربنا يجعل مساعدتك في ميزان حساناتك .زيت اللوز المر للبشرة والحلو للشعر والفرق في السمك او الكثافة فالزيت المر اثقل ولذا يستخدم للبشرة وهو مفيد جدا للهاللات والحلو بيكون سائل ومفيد لدهان الشعر وفي المغرب بعتبرو ان نوي المشمش هو بذر لزيت اللوز المر دي حاجة اضافية علي الماشي ياجميل طلما بتحبي تعرفي الفرق00 بالنسبة للكثيرة سمعت عنها كثير ولكني لم اجربها بس قريبا هجبها من مكان معروف
    وصفة خبيرة التجميل منى رزق لتنعيم الشعر

بردقوش مسحوق+زجاجة خل تفاح+ربع كوب ماء

يوضع فى زجاجة بالشمس لمدة 15يوم

بعد 15يوم يصفى ويستخدم وذلك عن طريق وضعة من بالليل حتى الصباح مرتين بالاسبوع مع استخدام حمامات الزيت لمدة شهرين

مستخلص لعلاج الشعر الخشن 0000إذا كنتِ تعانين من خشونة شعرك وعدم ظهوره بالمظهر اللائق ، وتبحثين عن طريقة سهلة ومفيدة لحل هذه المشكلة ،
    وإليكِ الطريقة : - ربع كوب من زيت الزيتون يخلط مع ربع كوب ماء مقطر مغلي سابقاً ثم يخلط بالخلاط على السرعة العالية حتى يتحول الزيت إلى قطرات صغيرة لأن الزيت لا يذوب بالماء إطلاقاً.

- توضع هذه القطرات على الشعر الجاف وتدلك جيداً بالشعر إلى منابت الشعر وأطرافه ثم يوضع غطاء الشعر ثم يلف لمدة تصل إلى ربع ساعة أو يزيد ويمشط الشعر بعدها فبذلك يتم الحصول على شعر ناعم .

- وإذا رغبت في عمل كميات اكبر من الزيت أو الاستفادة من بعض أنواع الزيوت الأخرى يتم تحضيرها بنفس الطريقة وبالامكان إضافة روائح من زيت الخزامى أو من أزهار الياسمين وغيرها بنفس الطريقة السابقة.

...

رد
    »

يا احلى م ني رزق في الدنيا انا عندي شوية اسئلة والله انا عارفة اننا تقلنا عليكي وان كان حبيبك عسل متلحسهوش كلة هههههههههههههههههه
    انا ولدتي عندها 44 سنة معندهاش تجاعيد الا بسيط في وشها ممكن نقول ان ابرز منطقة للتجاعيد في وشها هي منطقة ما تحت العين حتى فى المنطقة دي التجاعيد بسيطة فعايزة ماسك قوي للوقاية من التجاعيد علما بان والدتي بشرتها حساسةاما انا فانا بعمل نظام لبشرتي عايزة اخد رايك فية لو ناقصة حاجة يا ريت تقولبلي انا بعمل تقشير باليمون والسكر مرتين في الاسبوع ولسة بادئة امبارح في ماسك تبييض هستمر فية لمدة اسبوعين يوميا

الماسك هو

2فنجال نشاء الذرة.

1ملعقة ماء ورد

3فنجال ماء

الطريقة :

تخلط المقادير مع بعضها البعض

وتوضع على النار حتى تصبح كمزيج الكريم

وأذا تكتلت اضعها بالخلاط حتى تذهب التكتلات

ثم اضعها بعلبة وأحفظيها بالثلاجةاة وبعد45دقيقة اشطفها وادهن وشي ماء رود وامرر عليه قطعة ثلج اه رايك في الخلطة دي ومدى فاعليتها وهل غلط على بشرتي وضعها يوميا ارجوكي جاوبيني وانا برطب بشرتي من حين لاخر بكريم نيفيا سوفت وبنظف بشرتي مرتين في الاسبوع بالبن
    fبرافو كل اللي بتعملية صح ومرتب بالنسبة للماسك اللي بتسألي علية عايزة اعرفك اني قلتة بالتفاصيل من سنة في برنامج بيت شريف وهو ممتاز ومناسب لكل انواع البشرة حتي الحساسة بس اعتراضي علي المقادير كتيرة جدا اعمليها بالنصف فقط حتي لاتبقي عند وقت طويل وابقي اعملي تاني افضل من الكمية الكبيرة 00بالنسبةلماما وهي تقريبا في نفس عمري خليها دايما تعمل خليط من الجلسرين وعسل النحل كل يوم علي المنطقة المقصودة بشرط تكون مسترخية حتي تريج عضلة الوجةوسوف يكون هذا بمثابة وقاية من ذيادة عمق التجاعيد
    ( للمسام) وصفه فعاله للمسام الواسعه للوجه 00بياض بيض ومعلقة ماء الورد ومعلقة شبة مطحونة ويترك ربع ساعة اوحتي يجف فعالة في غلق المسام ولك كل الشكر علي كلامك الرقيق
    انا بسالك افضل الخلطات للشعر تنعمه اش هيه لأني داخله كليه ولاااازم مثل ما انتي عارفه كل يوم استشوار ؟؟

ولازم قبل ما اصلح شعري كيرلي استشور عشان يطلع حلو وإلا عادي مو لازم ..

واش افضل سيريوم للشعر

وابي خلطه تبيض الوجه وتصفي البشره الله يكتب اجرك ويسعد حياتكللشعر زيت الزيتونمقدار حسب طول سعرك ويسخن ثم يبرد ويضاف نصف المقدار عسل ويعمل حمام للشعر كل اسبوع قبل الاستشوار وهو ضروري عملة لوشعرك جاف لازم سشوار علشان تتحكمي في الشعر وتسريحة وهو حطوهامة قبل الكيرلي حتي لا تعطي الشعر حرارة ازيد من الازم فرد ثم كيرلي00انواع السيرم عديدة وكلها تعطي نفس النتيجة فخذي المتوافر عندك ويكون ماركة معلروفة وضعي منه قطرات بسيطة مش كمية كبيرة ويستحسن بعد ماتنتهي من عمل الشعر
    أختى لو سمحتى أنا شعرى جاف وبعمله حمام زيت عبارة عن خلطة اخذتها من النتدى بتركها على شعرى ساعات وبعدين باغسله بالشامبو الخاص بالشعر الجاف بس بعد ما بغسله ولا كأنى حطيت زيت وبرضه بستخدم حمام كريم وبعدين بغسله بمية بس بس حاسة ان مفيش نتيجة ممكن تقوليلى الطريقة الصحيحة لوضع حمامات الزيت والكريم ويا ترى بيستخدمو ورا بعض ولا لا يعنى حمام ريت لمدة ساعات وبعدين يعسل بالشامبو والبلسم وبعدين احط حمام كريم لفترة وبعدين يغسل بمية فقط صح كده ولا ايه ويا ريت لو تقوليلى على حمام كريم حلو للشعر ومجرب. وملش سؤال اخير انا سمعت عن ساءل الحرير وكريم من تشى يا ترى دول حلوين ولو استخدمتهم استخدمهم ازاى وينفع استخدمهم مع انى مش بعمل فرد لشعرى وشكرا على مجهودك في الوصفات انا عملة وصفة للشعر الجاف والتالف ابحثي عنها فيها زيت جوزهند وصبار مفيدة للشعرك احسن نوع حمام كريم فاشكول بجوز الهند 00 بالنسبة للمنتجات الكريم هيفيدك اكثر لان سائل الحرير يستخدم مع المكواة السرميك00 المدة المناسبة للحمام من ساعة الي 3 ساعات لو زيوت طبيعية اما الكريمخ فاقصي وقت نصف ساعة حتي لاتؤذي الشعر00 ولايعمل ورا بعض كل واحد في يوم ونريح وبعدين نعمل بعد يومين

السلام عليكم اختي مني رزق جزاكي الله خيرا علي تعبك معانا وابشرك بشري اخري
    انا عملت وصفة تشقق القدمين والله العظيم التشققات قفلت بسرعة وانا باحط كل يوم
    منها والله العظيم تحفه ربنا يبارلك يارب ويسعدك واسرتك وانصح البنات يجربوها .

لو سمحتـــي اختي منــــى انا والله جديده عالمنتدى وشفت الموضوع وشدني وحبيت اسئلك سؤال انا والله اطراف شعري مره متجعده ومتماسكه ببعضه ولا لقيت لي طريقه ممكن تساعديني ولك جزيل الشكر والله يعطيك العافيه...........

من كلامك يبقي شعرك دهني من الجذور وجاف من الاطراف يمكنك استخدام اي نوع من كريم الفرد وسرحي بة الاطراف فقط ويترك لمدة اقل من المكتوبة في المستحضر يعني ربع ساعة ولا تضعي في الجذور واغسلية واهتمي بابلسم ويكون علي الاطراف اكثر من الفروة وادهني الاطراف زيت جوز الهند ىوزيت لوز خليط من الاتنين وانتظر ردك
    ماشاء الله تبارك الله.. وصفاتك عملية كثير

منى رزق ,, الله يرزقك من حيث لم تحتسبتي,, ويجعل جهدك في ميزان حسناتك

ياحبيبة ,,ايش اكثر شي فعال لتطويل الشعر ,((قصيت شعري وندمت )),سمعت انه زيت الخردل ,,فهل هذا صحيح

2- امي فيها شيب بالجذور ,,وطبعا رافضة تستخدم الصبغات ,, وجربت الكتم مع الحنا والزبادي بدون اي فايدة ,,فهل عندك وصفة طبيعيةغير الكتم للتسويد؟

جعلنا الله واياك من عتقائةلتطويل الشعر زيت الروز ماري او المستخلص كوب ماء مغلي معلقة كبيرة روز ماري وينقع لمدة ساعةويصفي ويدهن الشعر بالمستخلص من المساء الي الصباح يوم ويو ولو الزيت متوفر دلك الفروة من الليل الي الصباح يغسل ويكرر يو بعد يوم000 بالنسبة لست الحبايب يوجد الحجر الاسود عند العطار يطحن ويضاف معلقة كبيرة للحنة وتعجن بالماء وقليل من الخل وتترك لمدة ساعة ثم تستعمل هيغمق شعرها ولا يظهر الابيض

هل المكواه السيراميك مضره بالشعر
    لا طالما استعملت صح وبالحرارة المناسبة ولا نعمل اعادة علي الشعر بعد عملة يعني لو عملتي مكواة النهاردة ووجدتي شعرك هايش لاتعيدي علية لابد نغسل الشعر ونتركة يجف وبعدين نعمل مرة جديدة
    سيدتي الجميلة جزاك الله كل خير وانا تابعت معك من الاول
    واتمنى تردي علي انا شعري خفيف في مقدمة الراس وصرت اخجل من شعري كل مااحد يشوفني يقولي يا ي شعرك خيفيف جدا بالله عليكي تساعدني وعلى فكرك شفت وصفة ليكي فيها الجرجير بس للاسف احنا في المغرب ما في جرجير ياريت لو في حل بديل جزاك الله الجنة والسؤال التاني عندي هالات سوداء تحت العين وشكرا جزيلا سيدتي الفاضلة
    حبيبتي انت الجميلة والرقيقة وانا بحب اهل المغرب لان كان لي صديقة منكم وكانت نعم الاخت00 لشعرك هاتي زيت السمسم فنجان صغير ومعلقة جنزبيل مطحون (جاف) ويخلط وتدلك المنطقة الامامية من الشعر بشكل دائري كلي يوم ويترك لمدة 3 ساعات او اكثر ثم يغسل لمدة اسبوع وبعدين نعملة يوم ورا يوم لباقي المدة 3 شهور وسوف ينبت الشعر باذن الله وصفة مجربة
    حبيباتي اليكم هذه الوصفة لتطويل الشعر وهي المقادير:
    قليل من زيت الجرجير "موجود عند العطار"
    قليل من زيت النارجيل "ماركة البراشوت الذهبي" لون العلبة أزرق.
    1 فص ثوم مدقوق ومهروس جيدا.

الطريقة.
    في اناء تحلطي قليلا من زيت الجرجير حسب طول شعرك ...وتضيفين عليه نفس الكمية من زيت النارجيل"البراشوت" وتخليطنهم ...وبالنهاية تضيفين فص الثوم المهروس وتخلطين جيدا.

تضعين الخلطة السابقة على شعرك من الجذور وتركزين على الجذور لأن الثوم يقويها حتى الأطراف وتلفي شعرك ...تتركينه على الشعر لمدة ساعتين فقط لأن الخلطة قوية بها ثوم ولا تحتاج لوقت أكثر ...
    بعد ساعتين تغسلينه بالشامبو عادي ثم تضعي قليل من حمام الزيت في راحة يدك وتمسحين على شعرك وتتركينه لدقيقتين ثم تشطفين بالماء الفاتر ...

مفيدة جدا للطول والكثافة

السلام عليكم
    ازي حضرتك يا مدام مني
    أنا فعلاً بثق في كلامك جداً , ودايماً بدور عن وصفاتك ومواضيعك
    ربنا يبارك لكي ويجازيكي خيراً عنا

بس لو سمحت ليا سؤالين
    الاول : أنا بفضل الله شعري فتلته حلوة "ناعم يعني" بس للأسف هو مجعد وخصوصاً من منطقة الرأس ,وكمان هايش وناشف "هو نوعه جاف" , وكان فيه تقصيف بس أنا زلته
    أنا عايزة من حضرتك وصفة تفرده وتخلي مش مموج , وياريت تنصحيني اهتم بيه ازاي

الثاني : طبعاً كما ذكرت لحضرتك كل حاجة عن شعري
    فأنا بإذن الله بفكر اشتري سيشوار أو مكواة سيراميك
    فحضرتك تنصحني بايه فيهم , وياريت لو في ماركات جيدة تذكري ليا اسمها

وبارك الله فيك
    اولا الف شكر لك علي الكلام الحلو والدعاء الجميل0000فيه وصفة انا جربتها مرة لفرد الشعر بس للفرد لازم بندخل باي كريم فرد لتلينالشعر وبعدين الوصفات والوصفة تتكون من جل الصبار نفتح الصبار وناخذ السائل هو ده الجل + 3 معالق كبيرة سمسم محمص ومطحون + كوب زيت ذزة ينقع الجميع قبل الاستخدام لمدة 3 ساعات ثم يوضع علي الشعر مع برم الشعر كلة علي شكل خصلات وتثبت ثم يغطي بكيس بلاستيك لمدة3 ساعات ويغسل بشامبو وبلسم تكرر مرتين في الاسبوع سوف يتحسن حال الشعر جدا 000 بالنسبة للستشوار وهو عملي اكثر لان ممكن تعملي بة الشعر سؤ كان جاف او مبلل بعكس المكواة التي لاتصلح الاللسشعر الجاف اشتري النوع الايطالي ويكون مكتوب ايطالي علي جسم السشوار نفسة

اسأ لي خبيرة التجميل مني رزق في ميك اب و تسريحات

--------------------------------------------------------------------------------

برنامج النص الحلو في قناة الاسرة والطفل بعمل فقرات تجميل منذ 5 سنوات00 وكمان بروح برنامج بيت شريف مع شريف مدكور ولي حلقات ثابتة كل يوم خميس ف\ي برنامج احلي صباح قناة تالتة في التلفزيون المصري
    دى مواعيدها فى التلفزيون وليها سنتر فى حلمية الزيتون واللى عاوز رقمها ابعتهلولها على الخاص وميرسى لردودكم كلكلم ويارب الموضوع يكون عجبكم

»

شكرا حبيبتى على مجهودك الرائع لو سمحتى عايزة اسالك على وصفة الشيب اللى بيبقى على جانبى الرأس علما أن شعرى بنى مش أسود وكمان على غسول وتونر مناسبين للبشرة الدهنية الحساسة وكريم عين وكريم ليل لسن فوق الثلاثين ويا ريت تقوليلى على بودر وكريم اساس مناسب لبشرتى وتعرفينى كيفية اخفاء النمش لما اجى اعمل مكياج لأن النمش عندى وراثى ومرسى قوى يا جميل على تعبك معانا .
    معلهش نسيت اسالك هلى بذرة الأتونة تصلح لتجاعيد تحت العين؟؟

حبيباتي هذا جزء من موضوعي وجدتة ماخوذ بدون اذني وموضوع في اجد المنتديات وفية الكثير من الاسئلة التي جاوبت عليها طوال شهر رمضان وهو نتيجة جهد وسهر ارجو ان تستفيدوا منة ويكون فية الرد علي الكثير من الاسئلة التي تشغلكم سوف اعلن من خلال منتدنا عن تواجدي حصريا علي منتدي بيت حواء حتي لاياخذ غيري مجهودي وينسبة الي نفسة بدون اذن

مواضيعي
    مشاركاتي
    أضيفيني إلى صديقاتك

بسم الله الرحمن الرحيم 0000اهداء الي العزيزة تودة ( مها) والي كل الاخوات بخصوص ازالة الشعر اليكم هذة الوصفة من قرائتي ازالة الشعر نهائيا بالزنجبيييييل

بعد ازاله الشعر مباشرة
    ويكون ذلك باستخدام الحلاوه
    ادعكي المنطقه التي تمت ازاله الشعر منها بالزنجبيل الاخضر
    ولاتخافي من الاحمرار الناتج عن ذلك
    لانه سرعان مايزول
    واتركي اثر الزنجبيل على الجلد مدة ثلاث ساعات
    ثم اغسليه وكرري ذلك لثلاث ايام
    وبعد ظهور الشعر مرة اخرى
    ازيله بعد نموة بمعدل ملمتر واحد
    ثم افعلي مافعلتيه في المرة الاولى
    وكرري ذلك ثلاث مرات من ظهور الشعر
    وبعدها ستلاحظين الفرق

عضوة قمة الصورة الرمزية أم فيصل 3
    مواضيعي
    مشاركاتي
    أضيفيني إلى صديقاتك

مشكوووووووووووره على الموضوع الرائع والمتميز
    وجزاك الله كل خير على ماتقدمينه لنا
    وانا حابه اسالك عن شعري لانه معقدني كثير جاف وخشن حتى الاستشوار ماينفع معاه كم ساعه وهو طاير في السماء استخدمت السيروم ومانفع
    وانا حابه تعطيني وصفات تنعمه وايش افضل شامبو وبلسم وحمام زيت للشعر الجاف
    والله يعطيك الف عافيه والحمد لله على سلامتك

عضوة نشيطة
    مواضيعي
    مشاركاتي
    أضيفيني إلى صديقاتك

اختي منى رزق اهنيكي على طيبتك وحبك للخيرويجعلك ربي كل الي تسويه بموازين حسناتك

عندى كذاسوال ان شاءالله مااكون ثقيله عليكي

1عندي ترهل بجسمي لان كان وزني زايد والحين ظعفت وابغا شي يشد ه
    2ابغاتوحيدلون جسمي
    3عندى بوجهي رووس سوداءومسامات واسعه ابغالهاحل
    وكمان ياليت تقوليلي علي افضل كريمات للعنايه بلبشره
    ولكي مني جزيل الشكر

آخر مواضيع سحآآآب :

مواضيعي
      مشاركاتي
      أضيفيني إلى صديقاتك

بمناسبة اني شرفت با ان اكون مشرفة ركن الجمال والاناقة مع باقي الاخوات من المشرفات اقدم لكم هذة الهدية وسبق ان قدمت لي من الاخت تودة

مواضيعي
      مشاركاتي
      أضيفيني إلى صديقاتك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم فيصل 3 مشاهدة المشاركة
      مشكوووووووووووره على الموضوع الرائع والمتميز
      وجزاك الله كل خير على ماتقدمينه لنا
      وانا حابه اسالك عن شعري لانه معقدني كثير جاف وخشن حتى الاستشوار ماينفع معاه كم ساعه وهو طاير في السماء استخدمت السيروم ومانفع
      وانا حابه تعطيني وصفات تنعمه وايش افضل شامبو وبلسم وحمام زيت للشعر الجاف
      والله يعطيك الف عافيه والحمد لله على سلامتك
      ام فيصل منورة الركن 000000اولا مشكورة لانك اول حد يلتزم ويكون سؤالة محدد في موضوع واحد لسهولة الرد بالتفصيل 000000000000000000بالنسبة لشعرك اعملي خليط منزيت الزيتون حوالي فنجان صغير وقطعة زبد بدون ملح حوالي معلقة ومعلقة كبيرة عسل يخلط جيدا ويترك ساعة ونصف قبل الحمام مع غطاء الراس بكيس بلاستيك ثم يغسل بالشامبو والبلسم وفي حل سريع تاني وجربي وادعيلي وانقلي تجرتك بعد عمل الوصفة للاخوات 00معلقة كبيرة زيت ذرة ومعلقة بلسم مثل لاكتويل شامبو وبلسم وهو مناسب لك يخلط وبعد غسل الشعر وقبل الاسشوار ضعية ويترك ربع ساعة فقط ثم يشطف وسوف تحصلي علي شعر ناعم ولا ينفش بعد عملة 000اختك خبيرة التجميل مني رزق

مواضيعي
      مشاركاتي
      أضيفيني إلى صديقاتك

dfgdfg

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سحآآآب مشاهدة المشاركة
      اختي منى رزق اهنيكي على طيبتك وحبك للخيرويجعلك ربي كل الي تسويه بموازين حسناتك

عندى كذاسوال ان شاءالله مااكون ثقيله عليكي

1عندي ترهل بجسمي لان كان وزني زايد والحين ظعفت وابغا شي يشد ه
      2ابغاتوحيدلون جسمي
      3عندى بوجهي رووس سوداءومسامات واسعه ابغالهاحل
      وكمان ياليت تقوليلي علي افضل كريمات للعنايه بلبشره
      ولكي مني جزيل الشكر
      سحاب00 منورة ولك الشكر علي كلامك الجميل 000000000000لترهل الجسم كميات متساوية من خل التفاح وزيت الزيتون يخلط ويدهن كل ليلة قبل النوم 00 وقبل الجري علي السير الرياضي او ممارسة رياضة المسشي000 لتوجيد لون الجسم عمل ماسك البرتقال نصف برتقالو كبيرة وليمونة بقشرهم وكوب زيت زيتون يضرب في الخلاط
      ويدهخن بهم كامل الجسم قبل الحمام بساعة ويكرر مرتين او3 في الاسبوع مع فرك الجسم بالوفة بعد بلة بالماء الدافئي كل مرة ثم الدهان كل ليلة بخليط من الجلسرين وزيت الزيتون وعصير الليمون من االمساء الي الصباح وسوف تحصلي علي جسم موحداللون وناعم للبشرة حددي نوع بشرتك 000 الروس السودا جربي معجون الجنزبيل معلقة بودر جنزبيل ومعلقة ماء دافئي يخلط ويدهن حول الانف لمدةنصف ساعة مرة كل اسبوع بس لاتكطون بشرتك حساسة

نجمة بيت حواء الصورة الرمزية حواء 85
      مواضيعي
      مشاركاتي
      أضيفيني إلى صديقاتك

يعطيكي العافية اخت منى ومبارك على التشريف والله انك بتستاهلي كل خير
      بدي اسالك يا خبيرة عن الرنس بعد عمل الخصل كيف بيطلع لون الخصل ابيض او بلاتين يعد الصبغة وانا بصراحة شعري تعبان كتير من الصبغة والميش ومقصف وناشف من تحت اما من فوق دهني
      وجزاكي الله كل خير ووفقك لما يحب ويرضى