والله يا بنات اني ازعجتكم بس مال غيركم
صفحة 1 من 4 1234 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 4 من 16

الموضوع: والله يا بنات اني ازعجتكم بس مال غيركم

عضوة قمة

والله يا بنات اني ازعجتكم بس مال غيركم

مرحبا بنات انا والله ازعجتكم معي بقصتي لكني والله جدا تعبانه واللي اهلها بعاد عنها في الغربه والله كاليتيمه فانا وضعي تدهور اكتر من الاول حتى طفلتي لم اعد استطيع ارضاعها ونفسيتي جدا تعبانه ودائمة البكاء وهو غير مكترث بي لا يسالني حتى عن حالي يخرج للعمل من الثامنه صباحا حتى الثامنه مساء وانا والاولاد لا يسال عنا حتى بالهاتف رغم انه كان دائما يراسل البنت التي اخبرتكم عنها وعندما ياتي للبيت يسالني عن الاولاد هل اكلو هل اعطيتي فلان الدواء ويراهم وهم طبعا نائمين ويجلس ليطالع التلفاز او يدهب عند اخوانه وامه حتى اخر الليل وياتي البيت لينام وهكدا هي حياتنا لا مشاعر ولا اهتمام لا اعرف ما هدا التغيير وانا دائمة التفكير لم يعاملني هكدا والله تعبت لا ادكر سوى انني وقفت معه ولم يساعده احد في ازماته الا انا حتى والده تخلى عنه وانا وقفت معه انا واهلي هل هدا هو جزائي انا جدا متالمه وهدا كله ينعكس على الاولاد فقد اصبحت عصبيه جدا اضربهم على كل شيء رغم ان ابنائي من ادكى الاطفال واجملهم لكني لا اتحكم في نفسي ولا اعرف مادا افعل اخرج من البيت الدي هو لا يطيقني فيه لكن لا استطيع ان اترك اطفالي له وادا اخدتهم معي فاين سادهب اهلي جميعا في امريكا اادهب عند الغرباء والكل يقول لي بيتك لا تخرجي منه مهما صار لكني مللت هده الحياه حتى ان احدى صديقاتي المتفاجئه من تصرفاته وهو الدي كان يحلف بحياتي ولا يسمح لاحد ان يتفوه علي بكلمه حتى اهله سالتلي شيخه من اللدين يقراون القران وقالت لها ان زوجي معمول له عمل حتى يفرقو بيننا لكني اخاف من ان ادخل في الحرام ولا اعرف هل هدا جائز ام لا لانه والله كان حتى اطفاله هم كل حياته الان اصبح دائم الشكوى منهم ولا يطيقهم واصبحت انومهم قبل ان ياتي للبيت حتى لا يضربهم ويكرهوه ارجوكم ساعدوني بالله عليكم فانا اشعر انني سانهار عصبيا من كتر التفكير

عضوة قمة الصورة الرمزية أمسيات
    المعذره انا الآن مستعجله

ولكن سأدعو لك ان يفرج الله همك

ثم يا اختي احذري من المشعوذين ولا تستمعي لهم

اكثري الدعاء والصلاة

وحاولي ان تقرأي في المشاكل الزوجية في مواقع الاستشارات الاجتماعية و الزوجية

وحاولي ايضا ان تتحدثي الى زوجك بهدوء وتسأليه لماذا تغير هل هو غاضب ام انه يعاني ظروف

وذكريه كم كنتي سعيده عندما كان يتعامل معك بحب وكنتما سعداء

واخبريه انك لاحظتي ان نفسيات الاطفال متعبه بسبب البرود العاطفي الموجود بينكما

الله يكون بعونك

عضوة جديدة
    اولا ام شهد الف مبروك علي البيبي الجديد
    تانيا اسفه لو قلت التعبير ده لك بس اعصري علي نفسك ليمونه وزي ما قالوا لك البنات مش لازم تقارني بينك وبينها لكن طبعا انا عارفه ان النار بتاكل قلب الواحده لما تعرف ان زوجها بيعرف عليها غيرها او حتي بيفكر فيها ومش بتهدا الا لما تتخانق مع اطفالها او مع زوجها وده بيزود الطينه بله وتعرف ليه انا قصرت في ايه مانا زي الشغاله وانت ولا همك؟

بصي يا ستي اولا انت خارجه من ولاده لسه صح وطبعا اثناء الحمل وبعد الولاده بالذات بيجي اكتئاب بيسمي باكتئاب بعد الولاده "بست برتم دبريشن" ومفيش وحده مننا ما مرتش بهذه الاعراض وده بسبب تغير الهرمونات ده غير الشيطان اللي بيوسوس ديما في قلب الست قبل الراجل
    ما تخربيش بيتك بيدك اولا اعملي نظام لنفسك هتمشي عليه
    -اولا اهتمي بنفسك وبوزنك حاولي تفكري شويه تفكير ايجابي مش سلبي بدل ما تفكري في البنت التانيه هي عامله ايه و مسويه ايه !!! نزلي وزنك اعملي رياضه والله هتخفف عنك الضغوط فرغي شحنه الغضب بداخلك ارفعي رجلك واضربي في الهواء كانك بتلعبي كارتيه اضربي يدك في الهواء كانك بتلعبي بوكس لمده 20 دقيقه متواصل او لحد ما تتعبي هاريحك موووت والله الحكايه دي وده مش هزار الرياضه بتظبط المود بتاعك
    حتي خلي اطفالك يلعبوا معاكي بدل ما تتخانقك معاهم عوضيهم عن الايام اللي فاتت افتحي صفحه جديده مع نفسك
    هتعجبهم الرياضه و تفيدهم وتفيدك

- بعد ما تحاولي تظبطي وزنك طبعا كلنا بنحاول عشان ننزل الدهون اللي عندنا مش لوحدك يعني البسي دلعي نفسك لو الميزانيه تسمح!!لانها ساعات مابتسمحش!حطي ميكب مانكير "اوعي تنسي تشيلي المانكير قبل الوضوء" فرحي نفسك حسسي نفسك انك لسه بنوته حتي لو سمعتي عيل من عيالك بيقولك يا مامااااااااااااااااااا

-غيري نظام البيت حتي لو غيرتي الترابيزه مكان الكنبه

- اهتمي بزوجك حسسيه لو فقدك يبقي هو الخسران اتصلي فيه في الشغل ابعتي له مسجات اتصلي مره كده عليه وقوليله مثلا شهد عايزه تكلمك او محمد عايز يكلمك وخلي العيال يقولوا له وحشتني يا دادي او يا بابي يعني دلع
    قوليله البيبي بتبعتلك قبله يعني ظبطي الموضوع ده

- روحي زوري اهله معاه واعمليلهم طبق حلو او كيكه (حتي لو اهله ناس مش كويسيين ) اتصلي عليه بعد ما تكوني عملتي طبق لذيذ وقوليله ايه رايك ناخد الاطفال ونروح لماما"اللي هي امه معلش اعصري علي نفسك لمونه"
    وقبل ما يجي حطي ميكب و البسي شيك لو كان في مقدورك وبعديين جهزي العيال ولبسيهم بس عشان اول ما يجي مثلا يتغدي معاكم وتروحوا لاهله

- اول ما تدي زوجك الامان وتحسي ان الوقت مناسب قلي له بدي افتح صفحه جديده معاك عايزين نهتم بالاولاد ونفسنا اعزمي نفسك علي السنيما معاه ولو مش في مقدوركم شوفي مثلا مسلسل سوا او فيلم سوا من غير العيال و يا حبذا لو قدرتي تتخلصي من العيال عند حد من القرايبك ولو 3 او اربع ساعات عشان تخرجي انت وزوجك وتتفسحوا حتي لو خرجتم لاول الشارع سوا وامسكي ايديه كانك بابي بس يعني ظبطي كل شي قبل ما يجي البيت مانت مش هتعدي تحضري وهوه قاعد عشان ميزهقش

يا بنتي اتلككي ولا احنا فالحين نتلكك في الخناق والتنكيد علي نفسنا "والله انا بحاول اقولك علي اللي نفسي اعمله برده "

- في حل تاني انك تقوليله انك حاسه انك مخنوفه ومضغوطه وعايزه تسافري لوحدك لاهلك في امريكا وعايزه تعدي مع نفسك شويه لانك عايزه تفكري في كل شي يعني حسسيه ان النعمه اللي هوه فيها وهو عياله مهدده وخليه يحس انه هيبقي مسئول عنهم لوحده لفتره"متستخدميش السلاح ده الا لو كان زوجك يعني مش عصبي اوي اوي "
    قلي له انك فعلا تعبتي من كل حاجه من كل الضغوط اللي عليكي وقلي له انك ملكيش اصدقاء غيره تتكلمي معاه لكن انا بقيت حاسه انك مش مهتم بي او بمشاعري زي زمان وحاسه اني مش عايزه اتقل عليك عشان كده عايزه فتره اريح فيه عقلي من التفكير وانت بردوا تريح عقلك فيه ونفكر هنعمل ايه !!! لا اما نرجع زي الاول مع بعض ونهتم بالعيال ونفسنا لاما نخلينا ديما كده عايشين في نكد !!يعني بس بدلع كده و اديها شويه دموع "ولا اصلا انت هتبكي لوحدك لانها بجد حرقت دم من الرجاله يالله ربنا يهديهم جميعا"بس متستخدميش الحل ده الا لما يبقي خلاص مش نافع معاه اي شي عشان يتعدل " بس انت ظبطي الكلام كويس

بس اوعي تسيبي بيتك اوعي واوعي حد من اهلك يشم خبر

ياريت تهدي تفكيرك شويه

عضوة قمة الصورة الرمزية مناااير
    الله يكووون في عونك لاكن اختي اوصيكي بكثرة الاستغفار والصلاة في اخررر الليل والتضرع لله وانتبهي حبيبتي من المشعوذين الضالين لانك في هذه الحال تعبانه وتريدين الحل بسرعه فانتبهي من صديق السو ء وانتبهي لاولادك و تذكري كل مره تقومي بضربهم انهم مالهم ذنب في هذا كله وبالعكس العبي معهم وشاركيهم في كل شي وبتشوفي انهم غيرو عليكي الجوووو وانشاء الله بيكبرو وينسونك الهم الي كنتي فيه وتذكري دائما الدعاء لله ولاتقولي \\\\ يارب عندي هم كبير بل قولي ياهم عندي رب كبيرر \\\\\ وعليكي بقراءة سورة البقره كل يوم فانها تطرد الشياطين وتطفئ الغضب والله يسخر زوجك لك و يرده بالقريب العاجل ااااااامين

صفحة 1 من 4 1234 الأخيرةالأخيرة