المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ايجبت كافيه....الملتقى السابع لبنات مصر المغتربات

الصفحات : [1] 2

ام ادهم واياد
09-02-2008, 07:21 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الف مبروك علينا يابنات الملف السسسسسسسسسسسسساااااااابع

وعقبال الملف ال100 واحنا كلنا بخير وصحه وعافيه ياااااااااارب

يلا
انتشرووووووووووووووووووووووووووووووووووووااااااااا ااااااااااااااااا

ام ادهم واياد
09-02-2008, 07:36 PM

ام ادهم واياد
09-02-2008, 07:48 PM

randa hlmy
09-02-2008, 07:50 PM
مبروك:rroo:

ام ادهم واياد
09-02-2008, 07:51 PM

كفايه كده عليكم

هو انتوا فين

انا هنا لوحدى ولااييييييييييييييييييييه؟؟؟وليييييييييييييييييييي ه؟؟؟وازااااااااااااااااى؟؟؟؟؟؟

randa hlmy
09-02-2008, 07:52 PM
تسلمي ياشيري وعقبال الملف الألف ان شاء الله

ام ادهم واياد
09-02-2008, 07:53 PM
الله يبارك فيكى يادووووودووووووو

:rroo::rroo:

ام ادهم واياد
09-02-2008, 07:54 PM
وحشتينى يارندووووووووووووووووود

كنتى مختفيه خالص مالص

ماس و لولى
09-02-2008, 07:55 PM
ايه ده بقى ده بقى ده بقى ايه ده

هو الملف الى فات لحق اةةةةةةةة سهره المتش خلصته

يلا ربنا يطول فى عمر الملف ده

مبروك الملف ياشيرى يا ابو ادهم و اياد

ام ادهم واياد
09-02-2008, 07:59 PM
خخخخخخخخخخخ

الله يبارك فى حضرتك ياابو عبد الله ..ايه ياراجل كنت فين النهارده؟

randa hlmy
09-02-2008, 08:04 PM
الله

اله تعني - المعبود كما في قوله تعالي ( فقال ياقوم اعبدوا الله مالكم من اله غيره ) - سورة الأعراف 59

( لا اله ال هو سبحانه عما يشركون ) - سورة التوبة 31

فالحق سبحانه وتعالي يؤكد في هذه الآيات انه لا معبود الا هو - ولفظ الجلالة ( الله ) قيل انه لفظ مشتق من نفس

الفعل ( اله) - وقيل انه غير مشتق وانما اطلقه الله عز وجل للدلالة علي ذاته العليا .

ان لفظ الجلالة ( الله) ورد في القرآن الكريم حوالي الفين وسبعمائة مرة ولم يطلق علي اي معبود من المعبودات

الباطله الأخري مثل الشمس والقمر والنار والبقر .

والحق حين انزل القرآن - انزله مقرونا باءسم الله سبحانه وتعالي - وهي ان تكون البدايه باءسم الله - وقد كانت

اول كلمة نطق بها الوحي لسيدنا محمد صلي الله عليه وسلم كانت ( اقرأ باءسم ربك الذي خلق ) - سورة العلق

وانك حين تبدأ كل شيء بسم الله الرحمن الرحيم - فاءنك تجعل الله في جانبك يعينك - لأن اسم الله - هو الاسم

الجامع لكل صفات الكمال .

ماس و لولى
09-02-2008, 08:05 PM
كنت اعد على القهوه ههههههههه

دلوعة ميامي
09-02-2008, 08:05 PM
السلام عليكم

مبروك الملف ياشيرين

ماس
الملف اللي فات الماتش قضى عليه الملف ده ماحدش هيدخل ساعة الماتش لان الكل هيتفرج عليه
ان شاء الله مصر تفوز وتبقى المرة السادسة
الفراااااااااااااااااعنة

رندا ياجزر
اخبار السيات ايه ؟؟ اشتريتي واللا لسه

ام يوسف
اتفضلي يا اختي ,,, اهلا وسهلا بيكي معانا
انا اللى دعيتك ,,, اختك ام مانو برضو معانا ,,,,,,,,مراحب دشليون

دلوعة ميامي
09-02-2008, 08:06 PM
كنت اعد على القهوه ههههههههه

طيب ياراجل مش تقول
كنت جيت ونستك وشديت حجرين خخخخخخخخخخخخ تفاحة اسكندراني

ماس و لولى
09-02-2008, 08:10 PM
شكلك مدمنه تفاح

طب حبه حبه و غيرى الصنف خليكى زى ناس ليهم فى النعناع

randa hlmy
09-02-2008, 08:13 PM
شيري القمر

انت اللي واحشني ياعثل ومنبي.....Z

ماس و لولى
09-02-2008, 08:14 PM
رندوده يا وحشه كنتى بتشجعى لوحدك كنتى جيتى الى ركن الحريم

randa hlmy
09-02-2008, 08:15 PM
شكلك مدمنه تفاح

طب حبه حبه و غيرى الصنف خليكى زى ناس ليهم فى النعناع

لولللللللللللي

اشعر كده ان الكلام ده ليه ياوليه يالولي "R: ماله النعناع - ده حتي بيعمل دماغ كده ’(

randa hlmy
09-02-2008, 08:17 PM
لولي

ان شاء الله بكره هاشجع من البلكونة - مش هاأقدر اقعد اتابع الماتش - علشان تشجيع السبع رهيب جدا

ماس و لولى
09-02-2008, 08:17 PM
انا عارفه يا رندا دا طعمه لما تشربيه بيسلطن الدماغ

ماس و لولى
09-02-2008, 08:18 PM
احنا نلتقى بين الشوطين

randa hlmy
09-02-2008, 08:19 PM
دلوعتي يامدلع

يابنتي - سيات ايه وعربيات ايه - انتي بتحلمي - ده بعيد عن شنبي - اذا كان لي شنب من اصله يعني

وشنبوا في المصيدة - وسلم لي علي البسكلته

ماس و لولى
09-02-2008, 08:20 PM
طب اروح انا علشان احضر الغدا لحسن عملت عليهم عقوبات انهرده و مجاعه

الى اللقاء هروح افك الحصار الغذائى3

randa hlmy
09-02-2008, 08:21 PM
محدش قالي يعني - اتابع شرح الأسماء الحسني ولا ننننننننووووووووووووووووو

randa hlmy
09-02-2008, 08:22 PM
طب اروح انا علشان احضر الغدا لحسن عملت عليهم عقوبات انهرده و مجاعه

الى اللقاء هروح افك الحصار الغذائى3

حرام عليكي يامفترية يالولي ""/

ام ادهم واياد
09-02-2008, 08:26 PM
يااستاذ ابو عبد الله ....هو قعده القهوه دى على طول ياراجل....انا برضه ساعات بطفش من البيت والوليه والعيال وعلى اى كافوتيريا واقعد اشرب عشان انسى خخخخخخخخخخ

دلووووووووووعتى

حوشتينى والله ...اخبار الاولاد ايييييييييييه؟؟؟

ومبروك ياقمر على البيب بيب الجديده ..وربنا يرزقكم خيرها ويكفيكم شرها يارب

رندووووووووود
تابعى طبعا اسماء الله الحسنى..وذ اوت انى شك

omyossof
09-02-2008, 08:30 PM
السلام عليكم
ازيكم يابنات عاملين ايه انا جديده في المنتدى
وعايزه اشارك معاكم واتعرف عليكم
ولو معندكوش مانع ممكن نتكلم على المسنجر[/color]

الوردة الحالمة
09-02-2008, 08:36 PM
مبرووووووووووووووووووووووك علينا هوا اتقفل امتة بس الاولاني

ع العموم مبرووووووووووووووك يا حلووووووووووووووووين

الوردة الحالمة
09-02-2008, 08:51 PM
ماس و لولى, ‏دلوعة ميامي, ‏randa hlmy

الوردة الحالمة
09-02-2008, 08:54 PM
بناااااااااااااااااات الا هيا فين لوليتاااااااااااااااااا محدش عارف عنها حاجة

وكمان ريمي نداااا يعني بتسلم عليكو كلكوووووووووووووووووووووووو

وكمان بلانش

om mano
09-02-2008, 09:06 PM
1000000000000000مبروك علينا الملف الجديد
كده اغيب يومين ارجع الاقيكم قفلتم القديم
من غير استئذان بعد كده بالعصاية :92:

randa hlmy
09-02-2008, 09:09 PM
1 - الله الرحمن
-------------------

اسم الله الرحمن ورد في القرآن والسنة مطلقا ودالا علي كمال الوصفية كما جاء في قوله تعالي

( الرحمن علم القرآن ) - وقد ورد الاسم في خمسة واربعين موضعا اقترن في ستة منها باءسم الرحيم في

قوله تعالي ( تنزيل من الرحمن الرحيم )

الرحمن هي صفة الرحمة ورقة في القلب تقتضي الاحسان الي الناس اما بالعون او العطف والمسامحة .

والرحمن صفة من صفات الله تعالي لايجوز اطلاقه علي احد غيره , واسم الرحمن هو الاتصاف بالرحمة- فرحمته

وسعت كل شيء , وهي من اعظم صفاته بالنسبة لعباده لأنها في الدنيا شملت المؤمنين والكافرين - فبها تفتح ابواب

الرجاء والأمل وتشعر الشخص بالأمن والأمان .والله عز وجل غلبت رحمته غضبه - ولم يجعل الله لنا في الدنيا

الا جزءا يسيرا من واسع رحمته - به يتراحم الناس ويتعاطفون , وايضا سائر الأحياء في الأرض كما ثبت في

صحيح البخاري عن حديث ابي هريرة رضي الله عنه عن النبي صلي الله عليه وسلم ( جعل الله الرحمة مائة جزء

فأمسك عنده تسعة وتسعين جزءا وانزل في الارض جزءا واحدافمن ذلك الجزء يتراحم الخلق , حتي ترفع الفرس

حافرها عن ولدها خشية ان تصيبه)

ومن رحمته انه انعم علي الخلق - ففيهم من يشكر ومنهم من يكفر .

قال تعالي ( الذي خلق السماوات والأرض وما بينهما في ستة ايام ثم استوي علي العرض ارحمن فاسأل به خبيرا)

( الفرقان 59) .

om mano
09-02-2008, 09:11 PM
°ˆ~*¤®§(*§*)§®¤*~ˆ°1000000000000000000000 مبروك الملف الجديد°ˆ~*¤®§(*§*)§®¤*~ˆ°

om mano
09-02-2008, 09:12 PM
ماشاءالله ياراندا شرحك جميل وكملى

om mano
09-02-2008, 09:30 PM
الملك
ملك الشيء أي حازه وانفرد باستعماله والانتفاع به أو التصرف فيه. والاسم مالك .. وأملكه الشيء أو ملكه الشيء أي جعله ملكا له .. وتملك الشيء أي امتلكه. (والملك) بفتح الميم واللام هو واحد الملائكة، وهو جنس من خلق الله تعالى نوراني لطيف كجبريل وعزرائيل. أما (الملك) بفتح الميم وكسر اللام فهو اسم من أسماء الله الحسنى .. وهو يعني ذو الملك وصاحب التصرف فيما يملك بجميع الوجوه ما علمناه منها وما لم نعلم. حين يملك الإنسان شيئا يقال له مالك .. ولكن ملكه محدود بحدود ما ملكه من أشياء. وقد يستخدم الاسم (ملك) مع الإنسان .. ولكن يلاحظ أنه يأتي دائما مضافا .. كأن نقول ملك بلجيكا أي ولي السلطة ببلجيكا.
هذا عن ملك الإنسان .. أما عن ملك الحق جل وعلا فإن الأمر يختلف، لأنه سبحانه وتعالى ليس مالكا فحسب .. بل هو الملك .. الذي يملك الأشياء ويملك من ملكها. إذا امتلك إنسان قطعة أرض فإنه يصير مالكا .. أما الحق جل وعلا فهو الملك لأنه الملك هذا الإنسان ويملك قطعة الأرض ما بحكم كونه الخالق لهما وللكون بأكمله. إن من يشتري شيئا يصير مالكا له .. فمن باب أولى أن ملكية الخالق لما خلق
{ألم تعلم أن الله له ملك السماوات والأرض} (سورة البقرة ـ 107)
{ولله ملك السماوات والأرض والله على كل شيء قدير} (سورة آل عمران ـ 189)
ولقد كلف الله رسله عليهم افضل الصلاة والتسليم بإخبار الناس بهذه الملكية .. وبالفعل كان الرسل جميعا يدعون الناس إلي الإيمان بملكية الحق تبارك وتعالى لكونه، كما يدعونهم إلي الإيمان بعقيدة التوحيد الخالص، ولقد كلف الله نبينا عليه افضل الصلاة وأتم التسليم بأن يخبر الناس بأنه جل وعلا هو الملك الذي له ملك السماوات والأرض
ومن آثار ملكه عز وجل لكونه أنه يملك استبدال هذا الكون أو بعض منه بخلق جديد .. وفي ذلك يقول جل وعلا:
{يا أيها الناس أنتم الفقراء إلي الله والله هو الغني الحميد "15" إن يشأ يذهبكم ويأت بخلقٍ جديدٍ "16" وما ذلك على الله بعزيزٍ "17"} (سورة فاطر)
ومن هذه الآثار أيضا أنه تبارك وتعالى يحيي ويميت من يشاء حين يشاء ولا يشاركه في ذلك أحد
ومنها أنه سبحانه وتعالى يعلم عن كونه كل شيء .. يعلم كل صغيرة وكبيرة وفي ذلك يقول جل وعلا
{وسع ربي كل شومن آثار ملكه أيضا أن كل ما يستجد في الكون، وهو الغيب بالنسبة لنا يستجد بإرادته وبعلمه .. وفي ذلك يقول سبحانه:
{قل اللهم فاطر السماوات والأرض عالم الغيب والشهادة} (سورة الزمر ـ 46)
يء علماً أفلا تتذكرون} (سورة الأنعام ـ 80)
وإذا فهمنا ذلك فإنه ينبغي علينا أن ننصرف إليه وحده بالدعاء في كل صغيرة وكبيرة، لأن الدعاء لغيره دعاء لمن لا يملك شرا ولا نفعا .. بل إن جميع السبل التي يلجأ إليها الإنسان لتحقيق أغراضه ومصالحه كالرشوة والوساطة وغيرها كلها أسباب بيد الله. وينبغي أن نفهم جيدا أن الأسباب لا تحقق ما لا يريد الله تحقيقه، وإذا صادف أن تحققت مصلحة بأحد هذه السبل، فإنها تكون قد تحققت لأن إرادة الله قد شاءت لها أن تتحقق فالإرادة الإلهية تحرك الأسباب، بينما لا تملك الأسباب أن تؤثر في الإرادة أو تحقق ما يخالفها. والحق تبارك وتعالى يحثنا على أن نتوجه إليه سبحانه بالدعاء ودون أن نشرك معه غيره مع الثقة أن كل شيء منه .. فيقول جل شأنه:
{قل اللهم مالك الملك تؤتي الملك من تشاء وتنزع الملك ممن تشاء وتعز من تشاء وتذل من تشاء بيدك الخير إنك على كل شيء قدير "26"} (سورة آل عمران)
وحسن مآبٍ "40"} (سورة ص)
إنه سبحانه وتعالى الملك .. الآمر الناهي في ملكه .. المعز المذل .. الذي يقلب شئون عباده ويصرفها كيف يشاء .. والإقرار له جل وعلا بالملك في الدنيا والآخرة والانفراد بهذا الملك فرض على المسلم. وقد التزم المصطفى صلى الله عليه وسلم بهذا الفرض .. فكأن عليه افضل الصلاة وأتم التسليم يقول دوما صباحا ومساء: "أمسينا وأمسى الملك لله. وفي الصباح يقول أصبحنا وأصبح الملك لله".
وكان يقول: "الحمد لله ولا إله إلا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير، اللهم إني أسألك من خير هذه الليلة وخير ما فيها، وأعوذ بك من شرها ومن شر ما فيها، اللهم إني أعوذ بك من الكسل والهم وسوء الكبر وفتنة الدنيا وعذاب القبر". والملك من الناس هو الذي يستغنى عن كل شيء سوى الله، وتلك رتبة الأنبياء عليهم السلام، وقد قال أحد المريدين لشيخه: أوصني .. فقال له: كن ملكا في الدنيا وملكا في الآخرة.
فقال: وكيف؟
قال الشيخ: اقطع طمعك وشهوتك عن الدنيا تكن ملكا في الدنيا والآخرة، فإن الملك في الحرية والاستغناء

om mano
09-02-2008, 09:36 PM
هخرج شوية وارجع تانى سلام مؤقتا

كنزي1
09-02-2008, 10:33 PM
مبروك الملف الجديد

رندا

ماشاء الله كملي شرح الاسماء

om mano
09-02-2008, 11:02 PM
مـِسـْبـَحـَـــة ُ الـرَّئـِيـــسْ . . . !

فــي لـَيْـلــَــةٍ مــِــنْ حـَالـِـــكِ الـلـيـْــــلاتِ . . .

صـَلـَّيـْــــتُ ثــُــمَّ نِـمـْـــتُ فــي سـُبـَــــاتِ . . .

وَجـَــــدْتُ سِـبـْحـَـــة َ الـرَّئِـيــــس ِ

فــــي يــَــدي . . .

قـَـــرَّرْتُ ذِكـْــــرَ الله ْ. . .

أمـْسَـكـْـــتُ بـالـحـَبـَّـــــاتِ . . .

وَجـَدْتـُنـِــــي أقــُـــولُ : " ذاتـِـــي

ثــُــمَّ ذاتـِــي ثــُـمَّ ذاتــِــــي . . ." ! ! ! ! ! ! !

و بـَعـْـدَهــَـــــا كــَــــرَّرْتُ وِرْدَا ً آخــَــــــرَا ً . . .

فـَقـُلـْتـُهــَـــــــا : " لـَذ َّاتــِــــــي . . . "

كـَرَّرْتـُهــَــــــا ألـْفــَـــــا ً مــِـــــنَ

الـمـَـــــرَّاتِ . . .

ثــُـــمَّ انـْـتـَبـَهــْـــــتُ فـَجــْــــــأة ً . . .

و قــُلــْـــــتُ : " ذَاكَ حـُلـْـــــمُ لـَيــْــــل ٍ

سـَـــــئٍّ مــَــــا أقـْبـَحــَـــــهْ . . .

هـَــلْ يـَمْـلـُــكُ الـرَّئِـيـــسُ – أصـْـلا ً –

مِـسـْبـَحــَـــهْ . . . ! ! !

om mano
09-02-2008, 11:04 PM
نـَقـــُـــولُ : " أرْوَاحُـنــَـــا لله خـَالِـصَــــــة ٌ "
و أغـْـلـَـبُ الـنـَّـاس ِ لـلـزِّنـْـدِيـق ِ قــَـدْ سَـجَــدُوا !

نـَقــُــولُ : " يَـــا رَبـَّنـَــا ثـَبـِّــتْ عَـزَائِـمَـنـَــا "
لـكِــــنْ فـَرَائِـصُـنـَـــا لـلـوَغــْــدِ تـَرْتـَعِــــدُ ! ! !

omyossof
09-02-2008, 11:09 PM
السلام عليكم
ازيكم يابنات ياحلوات
انا جديده في المنتدى ودي اول مشاركه ليه
انا فرحت كتير بالكافيه ده
وياريت تقبلوني معاكم ولو تحبو ممكن نتكلم ونتعرف اكتر على المسنجر

om mano
09-02-2008, 11:30 PM
يادى النور ياولاد ام يوسف منورانا هنا
اول حاجةلازم تقدمى فروض الولاء وتديهم الcvعلشان يتعرفوا عليك

om mano
09-02-2008, 11:32 PM
"R:
أدهم صبرى ضابط مخابرات مصرى جامد، داخل ع الستين من عمره، يرمز له بالرمز ب-516 ، حرف الباء يعنى أنه من بولاق، أما الرقم 516 فده رقم الأتوبيس اللى بيركبه عشان يوصل محطة البحوث ومنها يوصل لرمسيس يغير المترو عشان ينزل محطة القبة بتاعة المخابرات.هذا لأن أدهم رجل من نوع خاص حيث أنه يجيد قيادة كل أنواع المواصلات من الطائرات والغواصات والسوبرجيت حتى التوك توك،ويجيد استخدام جميع أنواع الأسلحة من المسدس وبمب العيد حتى القنابل النووية والهيدروجينية، ويجيد 66 لغة بالصلا ع النبى وفيه لغتين اتعلمهم وهوه نايم،ويجيد جميع أنواع التنكر، وجميع أنواع القتال والألعاب من التايكوندو وحتى عريس وعروسة
لقد أجمع الكل ومنهم أنا أنه من المستحيل وربنا أن يجيد رجل واحد فى عمر جدى كل هذه المهارات ولذلك اس تحق هذا اللقب .. رجل المستحيل

om mano
09-02-2008, 11:36 PM
المغامرة رقم 65468
اختطاف محسن
ازاى الكلام ده؟؟
جلس مدير المخابرات الجديد على مكتبه وهو يتذكر ماحدث حتى الآن فى هذا الأمر الصعب الذى تمر به مصر وما حدث من أدهم ( لمزيد من التفاصيل راجع العدد السابق65467 الجزء التاسع من المغامرة بعنوان'قال عايزين يخطفوا محسن ') وبعد قليل طرق أدهم الباب فأذن له بالدخول واستنشق بعض الأكسجين من الهواء فالإنسان لابد أن يستنشق الأكسجين حقيقة علميةوقال لأدهم الأمر اتأزم جدا يا ب-516،نص محافظات مصر مش لاقية تشرب مية والناس خرجت بالجراكن وعاملين ثورة اسمها ثورة الخراطيم، كل واحد جاى بالخرطوم وهيقطعنا.. والقيادة العليا بتشك فى إن ده ملعوب من المخابرات المعادية الإسـ...(لا ! لا مش الإسرائيلية) وكمان التقارير بتقول ان سونيا جراهام هنا
يغضب أدهم ويقول يبقى جه الوقت اللى هاق در آخد ابنى الرضيع منها ، يرد المدير رضيع إيه يا أدهم؟؟ ابنك زمانه قدى دلوقتى .. دانت سايبه فى العدد 100 ،وبعدين هما عملوا حاجة عشان انت اللى تقوم بالعملية تحديد ا ..! يرد أدهم عااااارف عاااارف .. أكيد خطفوا قدرى .. يافندم الراجل ده اتخطف أكتر ما زور جوازات .. يرد المدير دى تذكرة الطيارة اللى هتسافر للمنصورة بعد 3 ثوانى عشان مفيش مية هناك فى نص المراكز..الحق غير هدومك وزور قرايبك ع السريع والحق الطيارة .. أخذ أدهم التذاكر وهو ينظر إليه جامد
جامد
جامد
جامد

om mano
09-02-2008, 11:37 PM
!! ينفع كده؟
هبط أدهم من الطائرة فى المنصورة متنكرا فى شكل طفل فى رابعة إبتدائى وأشار إلى توك توك وهو يلاحظ السيارات التى تراقبه وفهم فورا بذكائه ازاى العصابة عرفته رغم التنكر فقد أخطأ وقال لسواق التاكسى أحلى صباح فعرفوا علطول انه أدهم عشان قال حرفين الألف والصاد المشهور بيهم..المهم رمى أدهم سواق التوك توك وتسلم مقعد القيادة وتذكر كيف أن أبوه فى الخمسينيات علمه كيف يقود التوك توك عشان يبقى أحسن ظابط مخابرات، انحرف أدهم فى حتة ضلمة وانحرفت العصابة وظهر أدهم للعصابة فخرج من السيارة 100 شخص مسلحين ولكن أدهم أخرج مسدسه أبو 6 طلقات وضرب رشاشاتهم كلهم من غير ما يجرح واحد فيهم وبعدين للأس! ف المسدس معدش فيه رصاص ولكن أدهم رجل المواقف الصعبة دور الضرب فى الرجالة .. ففقد 65 واحد الوعى ولكن التانين فهموا الخدعة فعملوا دايرة حول أدهم ولكن أدهم طار فى الجو ونزل عليهم كلهم .. وفى لحظة وصلت إمدادات العدو كمان200 واحد .. ولكن أدهم ضربهم كلهم برضه ووصلت الإمدادات التانية حوالى 500 واحد كمان ولكن! الكثرة تغلب الشجاعة .. يعنى حوالى 800 واحد على واحد كتير برضه
وفقد أدهم الوعى أمام عدوه اللدود
الفظيع
الشنيع
المريع

om mano
09-02-2008, 11:39 PM
والله ما يحصل
أفاق أدهم فوجد نفسه فى مخزن وبجانبه المحروس قدرى كالعادة مربوط..وأمامهما سونيا جراهام ست زى القمر فقال لها أدهم إيه الحلاوة دى يا سونيا؟؟ انت كل ما تكبرى تحلوى؟؟ ترد سونيا مش أحسن منك ياللى مش بتكبر أصلا !! يتمتم أدهم ياللنسااااء
ويسألها : ليه انتوا قطعتوا المية عن نص البلد والناس مش لاقية تشرب وبتشرب مية المجارى والناس مش عارفه تغسل وبيغسلوا هدومهم فى الترعة؟؟
تقول سونيا عشان الشعب يفتكر ظلم! ا ان الحكومة بتاعتكم هيه اللى عاملة كده؟
أدهم بفضول : يعنى بجد والله الحكومة مالهاش ذنب؟
ترد سونيا : لا طبعا .. حكومتكم أحسن حكومة دلوقتى ..الشباب كلهم بيشتغلوا.. الجنيه بقى أغلى م الدولار .. الأسعار نزلت ..الانترنت بقى ببلاش فى البيوت.. ما فيش حاجة بتتباع فى البلد.. بنك القاهرة ما اتباعش ولا عمر افندى..الفضيلة انتشرت فى البلد ولغوا كل القنوات اللى بتتحدى الملل.. المية واصلة للبلد كلها والمواسير بقالها 200 سنة عشان المحافظة ع التراث.. انتوا اللى شعب غلباوى
غلباوى
غلباوى

om mano
09-02-2008, 11:46 PM
ما تلمى نفسك بقى
قطع أدهم قيوده فجأة وماتسألش ازاى ( آه نسينا نقول فى المقدمة انه يجيد التخلص من كل القيود فى الدنيا ) وصفع سونيا جامد يعنى ولكن الحارس جه من وراه وضربه ولكن منى (اللى أصلا عندها كام وخمسين سنة ) جت فجأة مش عارفين منين وضربت الحارس من وراه وأنقذت الموقف .. نظر أدهم فى عين منى وقال لها تتجوزينى؟؟ ترد منى فى حياء : ماينفعش يا أدهم عشان أنا جسمى كله واوا .. يغضب أدهم ويخرج من المكان بعد أن حرر قدرى وهوه يغنى! ليك الواوا ..بوس الواوا..خللى الواوا يصح
! وهو فى الطريق ينحرف الجميع إلى< B> أقرب بيت ويطلب منه أدهم بعض الماء للشرب.. ولكن صاحب البيت الحاج بيومى يخرج بمقشة هوه وعياله ويحتجزون أدهم ورفاقه وهو يصرخ : ! زى ما العصابة خطفت محسن ابنى، أنا كمان هاخطفكم، وبعدين انتوا جايين تطلبوا مية ؟؟ هوه فيه مية فى البلد ياولاد الكلب
..الكلب
.. الكلب
.. الكلب

om mano
09-02-2008, 11:47 PM
انتهى الجزء التاسع
العدد القادم

( لسة خاطفين محسن )
كيف يخرج أدهم ورفاقه من بيت الحاج بيومى؟
كيف يستطيع أدهم بعد كل هذه الصعاب أن يحصل على كوز مية! عشان يشرب ؟
هل يستطيع أدهم أن يحرر محسن ابن الحاج بيومى وللا هيسيبه يتحرق؟

هل يستطيع أدهم أن يوضح الموقف للرأى العام وهو أن حكومتنا زى الفل ودايما الغلط على الأعداء؟
سيب اللى ف إيدك .. وقاتل بإيدك ورجلك وكبدك مع رجل المستحيل

om mano
09-02-2008, 11:52 PM
مبروك ياجميل انك لقيتى العدسة
انا عندى عدستين يمين والشمال تايهين

ام ادهم واياد
10-02-2008, 12:02 AM
يامساااااااااء العصااااااابات ياام مااااااااااااااااااااااااانوووووووووو

بجد هلكتينى من الضححححححححححك

انا معرفش مالى دخلت انام الا الاقينى مفنجله ومش عارفه اروح فى النوووووووووم

مساءك ثكر ياعثل

ام يوووووووسف

يااهلا يااهلا منوره ياقمر
يلا ايدك ع السى فى دووووووغرى

كنوووووووووز
منور ياقمر ...ايه الاخبار ؟

ام نوران
مختفيه ليه كده
انتى ياست انتى مش بتكلمينى ع الماسنجر ليه
اينعم انا راجل بس مايمنعش نتعرف ياجميل ..الوووووو ياامم>>ده سى توفيق الدقن

بننننننننننننننااااااااااات تعالووووووا نفرفش شويه

ايه رايكم كل واحده تفتكر اعلان من بتوع زمااااااااااااااااااااان وتقوله
تعرفوا ان اعلانات زمان كانت لذيذه ومحترمه جدا وبتعبر عن المنتج بجد
مش دلوقت الاعلان ماتفهمش اصلا هو بيتكلم عن ايه..والمزز اللى فى الاعلان

انا معلق معايا اعلان ايس كريم

ايس كريم كيمو ستيك...ياللى جوايزك منك فيك
ع العصيان محفوره النمره...واحد اتنين ولغايه عشره
حسب النمره تاخد ليك..تانى وعاشر كييييييييمو ستتتتتتتيك

والاعلان بتاع الواد كان عنده حق ..عااااااارفه الجااااااااااامع..
اوعى تقوليله لأ ...عااااااااارفه الجاااااااامع

ام ادهم واياد
10-02-2008, 12:04 AM
الله يبارك فيكى ياتنت ام مانو
انا كنت خلاص فقدت الامل وعمر كمان..وقلت يلا خيرها فى غيرها..وكنت هجيب واحده تانيه ..بس لونها مايتعوضش فعلا

om mano
10-02-2008, 12:06 AM
لا الحمدلله اللى ضاعوا منى العدسات الشفافة لكن الملونة موجودة الحمدلله

om mano
10-02-2008, 12:08 AM
شكرا ياجميل على الصور الحلوة بتاعة ابها

om mano
10-02-2008, 12:09 AM
بس انا فى الاخر ريحت نفسى ولبست النضارة اصل عينى اصيبت بحساسية مفاجئة

ام ادهم واياد
10-02-2008, 12:15 AM
ام مانو رحتى فين؟

ام ادهم واياد
10-02-2008, 12:17 AM
انا كمان بلبس النضاره فى البيت على طول ومش كتير بلبس العدسات

والعدسات انا عملتها نظر وملونه مع بعضينهم احسن

اه صحيح كنت هسالك لسه شفتى صور ابها؟

جميله فعلا وخصوصا شكل التلج روووووووووووعه

om mano
10-02-2008, 12:18 AM
انا هنا ياجميل كنت بحاول اعمل توقيع لنفسى بس الجهل ربنا مايوريك رجعت اجر اذيال الخيبة

om mano
10-02-2008, 12:20 AM
انا عملت العدسات الملونة فى الاحتفال بعيد جوازى التالت وياختى بعيد عنك مخدش باله غير لما قلتله رجالة معندهاش نظر لالالالالالالالا قصدى رجالة زى العثل

ام ادهم واياد
10-02-2008, 12:27 AM
ههههههههههههههههههههه

هما الظاهر كلهم كده ..من كتر مابيتخيلونا عيونا ملونه ههههههههه

انا السنه اللى فاتت صبغت شعرى وجبت العدسه

ولما جه من السفر<<انا كنت نزلت قبله

ماخادش باله من شعرى الا تانى يوم خخخخخخخخخ

ويوم جوازنا لبست العدسه واستنى يااوختى الا مفيش كلمه
بعدين قلتله الا انت مش حاسس انى فيا حاجه متغيره
قاللى اه فعلا انا حاسس بس عمال ادور على اللى اغير من ساعتها مش عارف خخخخخخخخخخخخخخخخخخ

ام ادهم واياد
10-02-2008, 12:28 AM
انتى مش عارفه تعملى التوقيع ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قوليلى وانا اساعدك

om mano
10-02-2008, 12:29 AM
يعنى مزعلش على نفسى هم كلهم كده

ام ادهم واياد
10-02-2008, 12:33 AM
هيييييييييييييه

هيييييييه

ام نوران جاااااااات

om mano
10-02-2008, 12:34 AM
انا اصلا مش شاطرة اوى فى النت والحاجات دى ومش عارفة اعمل حاجة

ام ادهم واياد
10-02-2008, 12:34 AM
هيييييييه هيييييييه

ابله ورده جاااااااااااااااات
ابله ورده جاااااااااات

om mano
10-02-2008, 12:35 AM
شفتى اهه الصورة مش باينة

ام ادهم واياد
10-02-2008, 12:35 AM
انتى عايزه تحطى صوره؟

om mano
10-02-2008, 12:37 AM
اهلا ام نوران منور ياقمر
ورودة الثكرة اخبار نفسويتك ايه دلوقت؟
اه ياشيرى عايزة احط اى حاجة ان شاءلله حتى احط مانو

أم نوران
10-02-2008, 12:43 AM
يا خرااااااااااااااابي ،)،
انتو شاربين ايه على بالليل يا ست منك ليها ...قصدي طبعا أم مانو والأخ شيري
فيه ايه "R:"R:
وانتي يا أم مانو احمدي ربنا انك مسافرة بعد كام شهر ...ولو اني بدأت أشك أنه بارادتك الحرة...شكلك كده عندك لاب توب وبتكلمينا من الســ ( ولا بلاش ) فاضل حرفين على العموم

وهو أساسا أدهم صبري لسه موجود وسلسلة رجل المستحيل لسة بتتنشر؟؟؟

أوعي يا شيري تكوني سميتي أدهم على اسم أدهم صبري

والوااااااااااااد كان عنده حق:)

أم نوران
10-02-2008, 12:44 AM
مش قلتلكو.............. وردة كانت دافعة.... 110 صفحة ...تيب قوليلنا السكة

مبرووووووووووووووووووووك على الملف

والواااااااااااااااااد كان عنده حق

أم نوران
10-02-2008, 12:51 AM
شيري...انتي أساسا علطول أوف لاين""/
علطول ده بالنسبة لي لما بدخل طبعا ...يمكن بتكوني موجودة في وقت تانيـ2

وحلوة حكاية العدسات دي والحاجات اللي الرجالة مش بتلاحظها"R:"R:

أنا بقى هاقولكو على الأنيل ....قصدي الأحلى

طلعت مرة في دماغي وقلت لجوزي... علشان بس ما يفتكرش انه دخل حته غلط لما يشوف اللي هايحصل... قلتله أنا عايزة أجيب عدسات ملونة ( سودا طبعا) علشان لون عينيا أزرق فزيع فزيع

المهم قلتله هاجيب عدسات وباروكة صفرا.،)،.. قصدي سودا...ماهو أنا شعري سبايك دهب...(سامحني يارب على الكذب ده)

قاللي وليه بقى ان شاء الله...ماروح آخد واحدة أصلي بدل التقليد....شفتو.... أشد بقى في شعري الأصفر أجيبه الأرض؟؟؟:99:

om mano
10-02-2008, 12:51 AM
اهلا اهلا كاراتيه طعمك حلو كده ليه

om mano
10-02-2008, 12:53 AM
يااااااااادى الغلب اللى احنا فيه والله مش هيرتاحواا الا لما يموتونا

أم نوران
10-02-2008, 12:55 AM
كولجيت بالام اف بي
دايمن ببتدي بيه
خللي الزهور تتكلم

أم نوران
10-02-2008, 01:00 AM
أول يوم في المدارس بكره ان شاء الله بعد اجازة نص السنة واللي كانت 40 يوم... اااااااااه والله 40 يوم والحمد لله
والهانم الصغيرة مش راضية تنام ....يارب يا معين

ام ادهم واياد
10-02-2008, 01:01 AM
بصى انتى الصوره اللى انتى عايزاها
اعملى عليها كليك يمين
وانزلى لااااااخر حاجه خصائص او بروبيرتز
هتلاقى فيه عنوان <<اددرس
انسخيه
وبعدين تعالى هناعند تعديل التوقيع بتاعك
هتلاقى عندك فى الايقونات فوق فى ايقونه مربع صغير جواه شجره
اضغطى عليه
هيطلعلك يالووبار
اضغطى عليه واختارى اول واحده
وبعدين ارجعى افتحى المربع ابو شجره تانى
هتلاقى مكتوبhttp
امسحيها واعملى بيست للعنوان اللى كنتى نسختيه واعملى اوك
كده المفروض الصوره ظهرت

أم نوران
10-02-2008, 01:02 AM
شفتي يا شيري...دخلت علشان أقفشك على الماسنجر ...برضه مش موجودة

om mano
10-02-2008, 01:03 AM
طيب هغيب عنكم شوية على بال مااعمل الحاجات اللى الست شيرى قالتلى عليها

أم نوران
10-02-2008, 01:04 AM
وردة....صحوووووووووووووووووووه....نايم ننه

ام ادهم واياد
10-02-2008, 01:06 AM
يالهههههههههههوى وقعت من الضحححححححححححححححححححححححححححححححححححححك

كولجيييييييييت وكاااااارتيييييييه

طب بستك بستك بستك ناااااااااااااو
شوكولاته جيرسى واكله الجاااااااااااااااااااااو

ام ادهم واياد
10-02-2008, 01:22 AM
ام مااااااااااااااااااااااااانو
كل ده بتعملى التوقيع خخخخخخخخخخخ

أم نوران
10-02-2008, 01:27 AM
ميييييييييييي مساء الخير

هي مسيعيد دي فيها ايه؟؟

om mano
10-02-2008, 01:30 AM
انا جيت وجبت معايا التوقيع

om mano
10-02-2008, 01:34 AM
مفيش فااااااااااايدةـ2""/:92:5ُ:13::97::94:Q/:19::20:

om mano
10-02-2008, 01:38 AM
قولولى الصورة مبتظهرش ليه؟

ام ادهم واياد
10-02-2008, 01:39 AM
انتى عملتى خطوه غلط
راجعى الخطوووووووووووووووووات

أم نوران
10-02-2008, 01:40 AM
قولولى الصورة مبتظهرش ليه؟

مستقصداكي "R:

om mano
10-02-2008, 01:42 AM
ماشى ياستى اتتريقى براحتك مردودالك ياام نوران
انا عملت الخطوات بالظبط وعملت عرض التوقيع وظهرت الصور

أم نوران
10-02-2008, 01:43 AM
ماشى ياستى اتتريقى براحتك مردودالك ياام نوران
انا عملت الخطوات بالظبط وعملت عرض التوقيع وظهرت الصور

يبقى مستقصداكي؟"R:"R:

ام ادهم واياد
10-02-2008, 01:44 AM
ممكن بعد ماعملتى عرض الصور خرجتى من غير ماتسيفى الصور وتعملى اوك

أم نوران
10-02-2008, 01:45 AM
شيري رحتي فين

om mano
10-02-2008, 01:47 AM
يمكن ادينى هجرب تانى اما اشوف آخرتها

أم نوران
10-02-2008, 01:53 AM
يا أم مانو ... طيب لو مش عارفة جربي حاجة من التوقيعات الجاهزة اللي موجودة في الموقع هنا الأول

أم نوران
10-02-2008, 01:56 AM
مييييييييي قاعدة ساكته ليه؟؟؟ ولا ده زيزو وداخل باسمك؟؟؟ ههههههههههههه

أم نوران
10-02-2008, 02:00 AM
طيب سلام بأه أنا دلوقتي ..ونباركلك بكرة ان شاء الله يا أم مانو...أوعي تدخلي من غير توقيع..خخخخخخخخخخخخ

om mano
10-02-2008, 02:13 AM
ميوى ياجميل قاعدة ساكتة ليه؟

om mano
10-02-2008, 02:28 AM
ازيك ياشيرى انت جيتى تانى؟

om mano
10-02-2008, 02:45 AM
ياترى التوقيع ظهر؟

om mano
10-02-2008, 02:47 AM
هيه هيه هيه
اخييييييييييييييييييييييييييييييييييييييرا احمدك يارب

om mano
10-02-2008, 02:51 AM
مفيش حد هنا يشاركنى اللحظة دى؟

om mano
10-02-2008, 02:56 AM
يابنات ياللى تحت عبروووووووووووونى وباركولى على التوقيع

روراالاسكندرنيه
10-02-2008, 05:43 AM
]صباح الخير يبنات

مبروك على الملف بس استعجلتى ليه ياشرشر طالما المشرفه مقفلتهوش يلا المهم انه احنا بنرغى ههههههههه

رندوده حبيبتى اخيرا ظهرت الحمدلله انا معاك فى كلامك كله بس الفكره دى انا خايفه منها لانه ده تفسير قران واحنا مش دارسين عشان نفسروا بفهمنا انتم فاهمين اقصد ايه لانه فرضا غلطنا ولا حاجه ذنبنا حيبقى كبير والشئ ده محيرنى لانى لما لصقت التفسير بتاعه سوره الناس انا حسيت انه كثير ومش مشجع وممكن انه يملل الى بيقراة انا بصراحه محتاره مش عارفه بس جزاك الله خير على الفكره بتاعه اسماء الله الحسنى فعلا روعه يارندودتى

[color=#000000]بنات انا حالتى النفسيه مش حلوة خالص شفتوا امبارح العاشره مساء انا الحلقه ماثره فى اوى ومنمتش طول الليل صعبان على اوى مجدى مهنا ومراته امبارح قطعت قلبى ياترى اولاده المساكين حالهم عامل ازاى

دعواتكم يبنات زيزو الحساسيه والكحه مبهدلاة ومبينمش بليل من الكحه ربنا يشفيهولى يارب

وبعدين انتم كلكم قرفانين من السباع ليه كده عادى يعنى هم من امتى عدلين ولا يريحوا حد[/colo[/size]r]

om mano
10-02-2008, 06:40 AM
كده يارورا مفيش مبروك على التوقيع ولاحاجة داانا عينى طلعت على بال ماعملته
1000000000000سلامة على زيزو معلش هى الحساسية فترة وبتروح خالص متقلقيش ربنا يطمنك عليه

دلوعة ميامي
10-02-2008, 07:17 AM
شيري...انتي أساسا علطول أوف لاين""/
علطول ده بالنسبة لي لما بدخل طبعا ...يمكن بتكوني موجودة في وقت تانيـ2

وحلوة حكاية العدسات دي والحاجات اللي الرجالة مش بتلاحظها"R:"R:

أنا بقى هاقولكو على الأنيل ....قصدي الأحلى

طلعت مرة في دماغي وقلت لجوزي... علشان بس ما يفتكرش انه دخل حته غلط لما يشوف اللي هايحصل... قلتله أنا عايزة أجيب عدسات ملونة ( سودا طبعا) علشان لون عينيا أزرق فزيع فزيع

المهم قلتله هاجيب عدسات وباروكة صفرا.،)،.. قصدي سودا...ماهو أنا شعري سبايك دهب...(سامحني يارب على الكذب ده)

قاللي وليه بقى ان شاء الله...ماروح آخد واحدة أصلي بدل التقليد....شفتو.... أشد بقى في شعري الأصفر أجيبه الأرض؟؟؟:99:

شوفتي الرجالة وعمايلها ,,,,بجد مووووووت من الضحك ,,,,قال عاوز الاصل قال

فيه مقولة عجبتني قوي كنت قاريتها في يوم من الايام

اذا كنتي عاوزني هيفا لازم تكون وائل كفوري

كنتي قولي له على ايه ,,,,الاصل هههههههههههههههههههه

شفتي يا شيري...دخلت علشان أقفشك على الماسنجر ...برضه مش موجودة

ياحبيبتي دي على طول لابدة في الدرة

انا جيت وجبت معايا التوقيع

يالف مبروووووووك على التوكيع

بس مش طويل حبتين ,,,كدة هيقضي على الملف بسرعة ههههههههههههه

]صباح الخير يبنات

مبروك على الملف بس استعجلتى ليه ياشرشر طالما المشرفه مقفلتهوش يلا المهم انه احنا بنرغى ههههههههه

رندوده حبيبتى اخيرا ظهرت الحمدلله انا معاك فى كلامك كله بس الفكره دى انا خايفه منها لانه ده تفسير قران واحنا مش دارسين عشان نفسروا بفهمنا انتم فاهمين اقصد ايه لانه فرضا غلطنا ولا حاجه ذنبنا حيبقى كبير والشئ ده محيرنى لانى لما لصقت التفسير بتاعه سوره الناس انا حسيت انه كثير ومش مشجع وممكن انه يملل الى بيقراة انا بصراحه محتاره مش عارفه بس جزاك الله خير على الفكره بتاعه اسماء الله الحسنى فعلا روعه يارندودتى

بنات انا حالتى النفسيه مش حلوة خالص شفتوا امبارح العاشره مساء انا الحلقه ماثره فى اوى ومنمتش طول الليل صعبان على اوى مجدى مهنا ومراته امبارح قطعت قلبى ياترى اولاده المساكين حالهم عامل ازاى

دعواتكم يبنات زيزو الحساسيه والكحه مبهدلاة ومبينمش بليل من الكحه ربنا يشفيهولى يارب

وبعدين انتم كلكم قرفانين من السباع ليه كده عادى يعنى [color=#FF0000]هم من امتى عدلين ولا يريحوا حد[/colo[/size]r]

سلامة زيزو يا رورا

وانت كمان كان عاوز الاصل

ام يووووووووووووووووووسف

منور الملف ياجميل

السي في بسرعة و متتأخريش

om mano
10-02-2008, 07:49 AM
علشان خاطرك بس يادلوعة قصرته اهه مقدرش اكسرلك كلمة

روراالاسكندرنيه
10-02-2008, 08:14 AM
ام مانو الف مبروك يحببتى تعيشى وتغيرى تواقيع بجد حلو تسلم ايدك وشكرا على كلامك الجميل

دلوعتى لا مكنش عايز الاصل انا اصلا مبكلمش فى الحاجات دى معاه لانه اصلا شعرى راح تقله وطوله من الصبغات عشان سعته يرضى وخت ايه ولا حاجه انا الى خسرت شعرى والنبى خلينى ساكته لانى الايام دى المحروسه قربت وحجيب القديم والجديد

محدش يعنى شكله شاف العاشرة مساء

ماس اين انتى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

روراالاسكندرنيه
10-02-2008, 08:22 AM
ام يوسف اهلا بك معانا يست الستات

om mano
10-02-2008, 08:33 AM
ازيك يارورا ياجميل متضايقيش نفسك مفيش حاجة تستاهل بصى احنا بنحرق فى دمنا وهم ولا على بالهم ريحى دماغك وخليك بطبيعتك على رأى حسب الله لاحمد ولا شكرانية
انا فعلا متفرجتش على العاشرة مساء بس زعلت على الراجل ده الله يرحمه

روراالاسكندرنيه
10-02-2008, 09:11 AM
ازيك يارورا ياجميل متضايقيش نفسك مفيش حاجة تستاهل بصى احنا بنحرق فى دمنا وهم ولا على بالهم ريحى دماغك وخليك بطبيعتك على رأى حسب الله لاحمد ولا شكرانية
انا فعلا متفرجتش على العاشرة مساء بس زعلت على الراجل ده الله يرحمه

متقلقيش يقميلتى انا مش حارقه دمى ولا حاجه انا بس كنت مزنوقه فى كلمتين ودلوعه جت على الجرح باة يااوختى هههههههههههههه
ـ2:80::80:

لا بجد فاتك البرنامج خلاص اتفرجى على 90 دقبقه بتاع المحور*)

حقولك سلام باة واروح انام عشان اقوم اطبخ مش نايمه طول الليل والله:rroo::rroo::rroo:

om mano
10-02-2008, 09:29 AM
يا حبيبتي
!!قصدي يا اللي فْهمت يوم إنك حبيبتي
فاكره لمَّا كتير سألتي
ليه باقول كل الأسامي إلاّ إسمِك؟
كنت باسكت.. عارفه ليه؟
كنت حاسس إن إسمِك.. فوق ما يتحمِّل لساني
كنت حاسس إن إسمِك لو نطقته لوحدي
اكون إنسان أناني
وانتي عارفه.. إني مش إنسان أناني
كنت حاسس إن إسمِك مش حروف
كنت حاسس إنه درعي لو هتقتلني الظروف
اسمِك انتي بانطقه دلوقتي عادي
واحفظه دلوقتي عادي
زي أسماء اللي قبلك
واللي بعدك
!!واللي عاشقينِّي الساعادي
صدَّقيني
لو هتيجي فْ يوم لقلبي
مستحيل لو يتفتح
!!يبقى إيه شكل القصيده.. لو خيانتِك مُفتتَح؟
:كنتِ دايماً بتقولي لي
لو هتطلب منِّي حاجه.. قول
ماتطلبش السماح
والنهارده
جايّ باترجَّاكِ بسّ فْ كلمتين
يا حبيبتي
إنتي عارفه انِّك خدعتي
وانتي عارفه انِّك جرحتي
كفَّري عن ذنب قلبك
وابعدي عن قلبي حبِّك
..لو سمحتي

om mano
10-02-2008, 09:36 AM
"R:حادثة رهيبة شنيعة حدثت للمطرب المحبوب تامر حسنى.. حيث اكتشف بمحض الصدفة غياب شعرة من شعر صدره.. وقد أجَّل الفنان المحبوب تصوير بوستر الألبوم القادم إلى أن يتم العثور على شعرته المحبوبة بعد أن قرر التجديد والتطوير في البوستر بحيث أن تكون صورة البوستر عبارة عن شعر صدره بس من غير وِشُّه

ابيسوناية
10-02-2008, 10:44 AM
]يا حلو صبح يا حلو طل

اغيب كام يوم عند ماما ارجع القي ملف جديد
انتم جبته عمره بدري بدري ليه؟؟؟

عموما الف مبرووك علينا الملفات واللمة الحلوة يا شربتات

مبروك سما ربنا يخلي وتتربى في عزك وعز بابها

اميرة مصر

منور الملف ، معلش متأخر الترحيب ظروف انت واللازي منه
انا ايناس[/color]

ابيسوناية
10-02-2008, 10:58 AM
أم مانو

ايه الكلم اللي يمس الجلب ده
والله فكرتيني باللذي مضى (من الكتابة)

بس ده تأليفك واللا اغنية وانا خارج نطاق الخدمة ومشعارفة

أم نوران
10-02-2008, 12:03 PM
رورا ....صباح الفل....الملف اللي فات قفل من امبارح ياجميل

أنا شفت حتة صغيرة من العاشرة مساء ...ماينفعش كنت أكمل ... هاوجع في قلبي تاني ليه؟؟؟مش بقدر أتفرج على حاجات زي كده ...أساسا الراجل ده كان صعبان عليا جدا لأنه كان عنده نفس مرض والدي الله يرحمه...

دلوعة...أنا قلت أجيب باروكة علشان مابوظش شعري من الصبغة ...بس الحمد لله جت من عند جوزي ومش عايز تقليد:10:

أم مانو....حمدالله ع سلامة التوقيع من الولادة المتعثرة دي ...أهلا يا توقيع أم مانو’(

ابيسونايه....صباح الخير

أم نوران
10-02-2008, 12:08 PM
بصو ...بدل التفسير ..مكن نتكتب معاني الكلمات لأن برضه كتير قوي أنا عن نفسي لما اقرأ القران والاقي كلمة صعبة ومش في أيدي مصحف مفسر بقول ...لما أخلص هابقى أقوم أشوفها ...ومش بيحصل
فنبقى مسكنا العصاية من النص ...كتبنا معنى الكلمات الصعبة ..ومنها نفهم التفسير...

ايه رأيكو

دلوعة ميامي
10-02-2008, 12:44 PM
بصوا بقه ياجماعة

انا عندي فكرة تانية خالص بجانب فكرتكم

طبعا مفيش مانع ان اللى تقدر تحط تفسير للقرآن بس اهم حاجة يكون مصدر موثوق

ثانيا احنا نتنافس على قراءة القرآن

طبعا من بعد رمضان هتلاقي انك مقصرة انت وهي في قراءة المصحف وانا طبعا اولكم

بس انا بدأت انهاردة وقرأت كام صفحة من سورة البقرة ,,,,يعني لسه بالبداية

والتنافس هيعطي حماس بينا ,,,, كل يوم اقرأي اللى تقدري عليه ونسجل

لا حفظ عشان مش كلنا بنقدر نحفظ ,,,, بس قراءة ,,,وكل واحدة وشطارتها

مين هيبدا معايا

ام يوسف ماتطلعي فوق شوية

الغدا جاهز ,,,,,,,,,,,,,,,ووووو جاهز من المطعم

ام نوران
مش عاوز تقليد ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, عاوز الاصل ( واحدة جاهزة بعيون خضر وشعر اصفر و,,,,,؟؟؟؟؟ )

على الاصل دووووووووووووووور ( على رأي انكل متقال )

أم نوران
10-02-2008, 12:55 PM
الست أم يوسف
اتفضلي ...مكسوفه ليه... ياريت السي في ...يعني علشان التعارف يا جميل

ام ادهم واياد
10-02-2008, 12:58 PM
هالووووو ياحلويييييييييييييييييييييين

مبروك ياام مانو ع التوقيع مبغوك مبغوك تغى ماتش

روووووووووووووووووورااااااااااااااااااا

انا مفتحتش الملف ده الا لما التانى اتقفل من امباااااااااااااااااااااااارح
والف سلامه على زيزو بعد الشر عنه ياااااااااارب

دلوووووعتى هاى هاو ار يووووووووو

أم نوران
10-02-2008, 01:03 PM
يا سلام...بيبو هنا

انتي مزوغة من المدرسة من أول يوم يا ست انتي ...هابلغ عنك المديرة"R:

شيري... هاو أر يو

pepoo
10-02-2008, 01:03 PM
هاااااااااااااااااى عليكم بنوتات

انا رحت المدرسه النهارده اول يوووووووم <<<< اهىء اهىء

بس دخلت حصتين ومشيت علطول

يعنى خفيف خفيف

المهم مبروك على ملفكم الجديد

ووحشتونى كلكم

omyossof
10-02-2008, 01:17 PM
صباح الخيييييييييييييييييييييير على احلى كافيييييه واحلى بناااااااااااااااااات
ازيكم عملين ايه انا جيت اسلمكو الس في بصو بأه
اسمي ايمان متجوزه من 7 سنوات وعندي يوسف 6سنوات وشهد 5
وانا مدرسة علوم لكن مع ايقاف التنفسذ قاعده اربي العيال لكن زهقت
ودلوقاي بدور على شغل وللأسف مش لاقيه نسيت اقلكو اني حاليا مقيمه في مصر
ولو اي اسنله تاني انا مستعده
بقلكو ايه متيجو نتكلم على المسنجر مش احسن برضو ولا ايه ؟؟؟؟

أم نوران
10-02-2008, 01:30 PM
أم يوسف...أهلا وسهلا بيكي :30:

راندا...أخبار كارفور ايه:)

مييييييييي... نفسي أعرف السر في انك بتدخلي كتير وتبقى قاعدة تحت ومش بتتكلمي معانا,,, أحسن يكون زي ما قلتلك وزيزو هو اللي بيدخل باسمك من وراكي"R:

randa hlmy
10-02-2008, 01:55 PM
مسسسسسسسسسسسسسسسسسا ء الخييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير

ام مانو

شرحك جميل

والقصة حلوة - اصلي بحب المغامرات

والشعر ده من تاليفك ولا منقول ياجميل

ام نوران

ازيك ياجميل كنتي مختفيه فين مش لاقياكي

امبارح رحت المدعو فلاجيو - من باب التغيير - بس الحمد لله غيرت دمي ,,,,

وبالتاكيد عارفة اني رحت كارفور - عقبال كل اسبوع

رورو يامدوبني

الف سلامة علي زيزو السكر

شيري ياجززززززززززززززر

خلي بالك من العدسات - ماتوقعيها تاني علي قد ماتقدري علشان ماتلقط ميكروب - لأنها حساسة جدا جدا

كنوزي لوزي

ازيك ياقمر - بتدخلي قليل ليه

ابيسوناية

كنتي بتعملي ايه عند ماما !!!غتاته مني

دلوعي يامدلع

ياريت نشجع بعض علي القراءة - احسن الواحد فعلا مكسل مش عارفة ليه

روراالاسكندرنيه
10-02-2008, 01:57 PM
ابيسونايه حبيبتى فينك من زمان اشرقت وانورت متغبيش تانى

ام نونو حلوة الفكره اهه شئ من لاشئ ممكن نجرب مش خسرانين حاجه

دلوعه فكرتك حلوة للى مش بيقرا كل يوم قران وانا معاك طبعا لو عايزة بس بردو حنبقى موصلناش لحاجه لانه فى ناس كل يوم بتقرا صفحه ولا اتنين

الا ايه اخبار البيب بيب يجميل دخلتها برجلك اليمين ولا لسه يارب مبروكه عليكم

شراشيروووووووووو تسلمى ياقلبى والله الحساسيه تعباة يشيرين وانهرده غيبته مش نايم طول الليل اخبار ايودى وادهومى اييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ظ

ام يوسف ماشاءالله انت مدرسه علوم ده احناحنستغلك اسوء استغلال هههههههههههه::::::::::::::لا بجد شرفتى الملف ياجميله

روراالاسكندرنيه
10-02-2008, 01:59 PM
رندوووووووود حبيبتى منوره انت مطنشانا ليييه

أم نوران
10-02-2008, 02:02 PM
راندا... مش عارفة ليه بكره فيلاجيو ده... بكرهه بكرهه بكرهه.""/..يمكن علشان مليان ناس من الأصلي ...عيون ملونة وشعر ملون ...حقد بأه،)،،)،

وأنا كمان معاكو في القراءة ...بس يارب نبدأ حاجة يارورو بدل ماكلنا بنقترح وربنا يستر وننفذ حاجة من الاقتراحات دي

مييييييييييي ...برضه قاعدة ساكته؟؟؟ ليه ها ليه؟؟؟

randa hlmy
10-02-2008, 02:07 PM
انتم بتتكلموا علي الرجالة ياوحشين ياشريرين كلام مش مظبوط خالص مالص يامفتريين

( طبعا الكلام ده من ورا ضهري)

طيب انتم حالتكم اخف مني شويتين

انا بقي دايما بيطلب البس واعمل شعري واهتم بنفسي جدا - وده الحمد لله طبيعي عندي من غير مايطلب

طبعا هاتقولوا يابختك - مافيش مشكلة عندك !!!!!!!!!!!!!!!!!!

عارفين ايه المشكلة المنيلة بنيلة

هي اني بأعمل كل حاجة وبعدين انتظر اي كلمة , اي اشارة ,اي تعليق - مفيش اي حاجة خالص - اقول هايزمر

هايصفر , ها يكاكي - ابدا مفيش فايدة - ويقعد يتفرج علي الماتشات والتليفزيون - ولا هو واخد باله من حاجة

ما ينوبني الا التعب وخلاص - مفيش كلمة اعجاب ولا حاجة - هاأبطل اعمل تسريحة عرف الديك- ناوية اعمل

حاجة جديدة هاابقي اقول لكم عليها

أم نوران
10-02-2008, 02:16 PM
اييييييييييه ياراندا...جيتي على الوجيعة

ولو شافو ممثلة في التليفزيون ولا مذيعة ,,,( الحمد لله مش بنشوف أغاني ف مش هاقول مغنيه الحمد لله) لو شافو واحدة من دول عاملة نيولوك بياخدو بالهم علطول ...يعني لازم نطلع في التليفزيون يعني؟؟؟

أم نوران
10-02-2008, 02:18 PM
ماس ولولي عندنا ...يا مرحبا يامرحبا..

عايزين التجربة الشخصية مع الأصلي والتقليد"R:"R:

أم نوران
10-02-2008, 02:20 PM
أم يوسف...مشكلة المازنجر ان مش كلنا بنتجمع عليه ...وانا عن نفسي مش على الياهو خالص والأغلبيه هناك...هنا بيبقى التجمع أكتر

يوسف بأه في المدرسة ولا لسه... وانتي من القاهرة ولا منين؟؟؟

meeee
10-02-2008, 02:21 PM
اهلا يا بنوتات يا حلوات يا قمرات

مش معقوول اغيب يوم ارجع الاقي ملف جديد براحة على نفسكم شوية

ام يوسف اهلا بيكي معانا يا جميل

ام نوران

هاقوللك على السر ... انا بدخل واقعد اقرا شوية في اللى فاتنى.. ولما انوى اكتب حاجة تقومني فقول ماشي وقت تانى ابقى اكتب وبعدين تتكرر الحاجات بقى ورا بعض زي ما انت عارفة

لكن ادينى وصلت اهوه بالسلامة

اما ميسعيد بقى يا ستى فمفيهاش حاجة هي صحراء و جوه شوية بتلاقي المنطقة الصناعية اى مصانع الغاز والبترول بكل انواعهم

طبعا هتقوليلي كنتى بتعملى ايه هناك ................... مممممممم هسيبك هتحزري انتى هههههههههههههههههههه

رندود الجميل اخبار السهرة ايه النهاردة جهزتى الفشار والشاى الاخضر والايس كريم والعصير ولا لا

انا بحب فبلاجيو جدا بحس انه شيك كدة ولذيذ احلى من المولات التانية وحياة بلازا كمان بحبه

اما الرحلة الاسبوعية لكارفور فبتكون يوم التلات ودة لانه يوم اجازة جوزى

randa hlmy
10-02-2008, 02:22 PM
رندوووووووود حبيبتى منوره انت مطنشانا ليييه

اطنش ايه ياقمر - انا اقدر اطنش برضه - بس مشغوليات - مش عارفة هي ايه بالضبط - بس مشغوليات

فين ياجميل الشرح - ابدأ ي انتي الأول - يلا من اول سورة البقرة - الصفحة الأولي

وبعدين نشوف مين هايتشجع معانا ويكمل الصفحة الثانية وهاكذا

meeee
10-02-2008, 02:26 PM
اما بقى الرجالة الحلوين بعد اللى قريته هنا اعتقد انهم كلهم شبه بعض

لذلك بالنسبة لى قررت انى البس لنفسي او اعمل اللى يرضيني وعلى فكرة هم بيلاحظوا بس مابيتكلموش يعني هتفهمى من عينيه اذا كان اللى انتى عاملاه عاجبه ولا لا

وفي الاخر روقوا نفسكم وشيليوهم من دماغكم اعملى اللى يسعدك ويحسسك بالراحة وهو هيجيلك لوحده زي الشاطر هههههههههههههههه

أم نوران
10-02-2008, 02:26 PM
مييييييييييي...طبعا عرفت كنتي هناك ليه

بتطمني على بير البترول بتاعك صح؟؟؟؟"R:"R:

أم نوران
10-02-2008, 02:28 PM
سلااااااااااااااام دلوقتي أنا بأه

randa hlmy
10-02-2008, 02:30 PM
أم يوسف

اهلين وسهلين بيكي ياقمر - حللت اهلا ونزلت سهلا

meeee
10-02-2008, 02:30 PM
رورا يا حبيبي

انا معاكم بالتفسير

بس خلونا في السور القصيرة عشان على الاقل نبقى فاهمين اللى بنصلي بيه

تانى حاجة اللى عليها الدور تقرا التفسير كويس للاية اللى عليها يعنى تذاكرها وتكتب كدة في نقط الشرح بطريقة مبسطة

واللى مش فاهم او سال في حاجة ترجع تجيب له المعلومة من الكتاب او الموقع اللى جابت منه الشرح

عشان مايبقاش الكلام كتير وشكله مايشجعش على القرراءة واللى يقرا يلقط المعلومات بسرعة

بس عايزين كل واحد ياخد دور عشان المعلومات ماتتراكمش مرة واحدة

كل واحدة يوم

meeee
10-02-2008, 02:33 PM
مييييييييييي...طبعا عرفت كنتي هناك ليه

بتطمني على بير البترول بتاعك صح؟؟؟؟"R:"R:

صح يا عفريتة عرفتى ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟"R:"R:"R:

omyossof
10-02-2008, 02:34 PM
ياسلااااااااااااااااام سلم ايه الاستقبال والترحيب الحلو ده ربنا يخليكو رفعتو روحي المعنويه
رورا ياحبيبتي استغلي زي منتي عايزه ولا يهمك احنا في الخدمه
ام نوران يوسف في اولى ابتدائي والنهارده اول يوم في التيرم التاني ولسه مجاش من المدرسه
وشهد في تانيه حضانه وانا من الجيزه وبالمناسبه انا ايميلي على الهوت ميل
om_yossof@hotmail.com
يلا للي عايزه تضيفني حاجه ببلاش كده وانا غالبا بدخل بالليل الساعه 9 بتوقيت مصر بعد منيم العيال

meeee
10-02-2008, 02:37 PM
ام مانو

مبروك التوقيع يا جميل واخبار مانو ايه سلمى عليه كتير وبوسيه ... هو عنده اد ايه؟

meeee
10-02-2008, 02:41 PM
طيييب

اسيبكم في فاصل لتحضير الغداء وبعد الغدا نكمل

وبالليل هاجيب الفشار والكاكاو وحمص الشام واتفرج معاكم على الماتش اصل جوزى هيتفرج عليه في الشغل للاسف وانا هالبس احمر انا وزيزو ونقعد نشجع هنا وناكل فشار

سللللللللللللام مؤكت

randa hlmy
10-02-2008, 02:43 PM
ميوية

انتي رحتي تشوفي بير البترول - هو هناك فيه ابار بترول!!!!!!!!!!!!!!!!!

ماس و لولى
10-02-2008, 02:46 PM
يا سلااااااااااااااااااااام اخيرا وصلت للنهايه
ايه ده حرام عليكو كل ده كلام يا رغايين المفروض اننا نكون بدانا مذاكره من نص ساعه

بالنسبه للاصلى و التقليد بعدين احكى لكو
و بعدين بنرحب بام يوسف و نقولها نورتينا و انستينا

رورا يا رورا انا اتصدمت لما عرفت ان مجدى مهنا مات ربنا يصبر عائلته

دلوعه .......................مش فاكره كنت هقولك ايه

اما العم صبرى بنقوله خلى بالك من العدسات و سلم لى على ادهم صبرى

رندود كيف الاحوال يلا كملى اسماء الله الحسنى
ميييييييي مبروك الكتابه
و انا ماشيه سلام هروح اذاكر للولاد و لما اخلص راجعه و بقوه

randa hlmy
10-02-2008, 02:48 PM
تصبحوا علي خير الضهر

اروح احضر الغذا لآن امشير وصل بزعابيبه

استعدوا للماتش وشجعوا كويس

omyossof
10-02-2008, 03:00 PM
آه نسيت اقلكو اني بدخل الصبح شويه على الساعه 11 كده
عارفين احلى حاجه في الكافيه ده ايه ان الواحد بيخرج 5 دقايق يرجع يلاقي
صفح اتكتبت ماشاء الله انا كنت بعاني من الملل بس شكلي من هنا ورايح مش هلاقي
وقت اقرأ كل اللي بيتكتب عارفين انا امبارح باللي كتبت اول مشاركه في صفحه 5
دخلت الصبح لقيت سبحان الله وبقدرت قادر بقينا في صفحه 16 ازاي معرفش
انا مش بحسد انا بقرررررررررررررر بس "R: لا والله انا بهزر ربنا يزيد ويبارك
اروح اخضر الغدا فاصل ونواصل سلاااااااااااااااااام

ام ادهم واياد
10-02-2008, 03:13 PM
لاااااااااااااااااااااااااااااااا

مش معقووووووووووول

سبانش فلور هنااااااااااااا

ام ادهم واياد
10-02-2008, 03:15 PM
ام يوسف ياقمممممممر
ازيك وازى الولاد وكل سنه وانتوا طيبين
النهارده برضه اول يوم فى الدراسه عندنا
ومعلشى ياقمر بلاش تكتبى الميل بتاعك ع العام كده
لان اللى بيشوف الملف مش احنا بس
فيه ناس من بره وممكن يكون فيه رجاله فخدى بالك

ام ادهم واياد
10-02-2008, 03:21 PM
مايويااااااااااااااا
نورتىىىىىىىىىىىىىىىىىى ياقممممممممر
بوسيلى زيزو اللزيزوووووووو

رورا ياقمر
الف سلامه على حبيب قبلى ...وادهم واياد بخير الحمد لله

رندووووووووووودىىىىىى
هو الماشط الساعه كام النهارده.
اصلى ناويه اتفرج ولاول مره

كنزي1
10-02-2008, 03:22 PM
ازيكم يابنات عاملين اية

بجد ماشاء الله الرغي علي ودنة اليومين دول

ام يوسف

اهلا بيكي معانا

رورا

الف سلامة علي زيزو خدي بالك منة

ام مانو

موتيني من الضحك علي ادهم صبري

بيبو

ازيك عاملة اية ياجميل

بنات اخبار ام عصمت اية باقلها كتير قوي مش بتدخل لاهي ولا اسيرة

spanishflower
10-02-2008, 03:23 PM
السلام عليكم
ازبكم با بنااات
انا جاتلي دعوتيين من زمان علي هنا بس كنت منتحه كده كش عارفه مالي
المهم يارب تكونوا لسه فاكريني من ايام السيكوسيكو
مبرووووووك الملف يا شيري

ام ادهم واياد
10-02-2008, 03:38 PM
يااهلا يااهلا يارانوووووووووووون وحشتينا جدا بجد
وكذا مره ابعتلك ع الماسنجر بس مش عبرتينى اهئ اهئ
ونورتى معانا ياحبيبتى وربنا يجعل ايامنا سعاده ونتلم كلنا زى زمااااااااااااااان

كنوووووووووزى
هاو ار يو ياقممممممممممممر

كنزي1
10-02-2008, 03:43 PM
رانيا

نورتي ياقمر ازيك انت والبنات عاملين اية

كنزي1
10-02-2008, 03:47 PM
الحمد لله ياشيري

انت والولاد عاملين اية

انا اليوم بيجري مني بسرعه جدا مابلحقش اعمل حاجة انتو زي كدا ولا اية

معظم وقتي بيضيع مع الجري والف ورا دودو

randa hlmy
10-02-2008, 03:57 PM
شيرييييييييييييييييييييييييي

الماشت الساعة السابعة بتوقيت مصر - الثامنة بتوقيت الدوحة - بس افتحي قبلها بساعة علشان التقرير بيبقي حلو

عاوزين تشجيع فزيع فزيع

randa hlmy
10-02-2008, 03:58 PM
سبانيش فلاور

حمد الله علي سلامتك - اخبارك ايه

meeee
10-02-2008, 03:59 PM
ميوية

انتي رحتي تشوفي بير البترول - هو هناك فيه ابار بترول!!!!!!!!!!!!!!!!!

معرفش والله يارندود دى ام نوران هي اللى بتقول "R:"R:

انا كنت رايحة مصنع الغاز كنت باعمل انترفيووووووووو :454:

وقبلونى بس انا كبرت دماغي منهم لقيت المشوار بعيد اوى ومواعيدهم من 6.30 صباحا كنت هاصحى لهم امتى يعني ولا امتى ـ2

meeee
10-02-2008, 04:02 PM
ميييييييي مبروك الكتابه

و انا ماشيه سلام هروح اذاكر للولاد و لما اخلص راجعه و بقوه

مااااااااااس الله يبارك فيكي عقبالك كدة لما ترجعى بكوة "R:"R:"R:"R:

لاااااااااااااااااااااااااااااااا

مش معقووووووووووول

سبانش فلور هنااااااااااااا

انا كمان مش مصدقة يا اهلا وسهلا ازيك يا سبانيش وحشتينا .....Z

meeee
10-02-2008, 04:07 PM
كنزي و شيري

ازيكم يا قمرات وازى الولاد الحلوين ربنا يقدرنا عليهم

شيري عايزة انزلك شوية برفانات بحبهم اوى بس هاجيب الصور واجي

meeee
10-02-2008, 04:09 PM
رورا

نسيت اقوللك

الف سلامة على زيزو حبيب قلبي

خلى بالك منه واديله سوائل كتير دافية

randa hlmy
10-02-2008, 04:24 PM
الله القدوس

التقديس في اللغة هي التطهير , والقدوس تعني الطهر - وسمي جبريل عليه السلام - بروح القدس في قوله

تعالي ( قل نزله روح القدس من ربك بالحق ليثبت الذين آمنوا وهدي وبشري للمسلمين )النحل 102

فالقدوس في اللغة تعني المطهر المنزه عن كل نقص والمتصف بكل انواع الكمال .

واسم الله القدوس - يعني المنفرد بأنواع الكمال الذي لا ينقص فيه وجه من الوجوه - والتقديس هو خلاصة التوحيد

الحق , فالله عز وجل نزه نفسه عن كل نقص فقال ( ليس كمثله شيء ) الشوري 11 - فلا يستوي مع سائر

الخلق فيسري عليه قانون او قياس او قواعد تحكمه كما تحكمهم ثم اثبت الله لنفسه أوصاف الكمال والجمال فقال

بعد نفي النقص مطلقا ( وهو السميع البصير ) الشوري 11 .

meeee
10-02-2008, 04:34 PM
دة جميل اوى

ودة كمان بموت فيه هو اكتر واحد عجبنى في نينا ريتشي

ودة حلو اوى كمان

وبحب جادور وقعدت فترة طويلة استعمله

ودة بتاع ماما المفضل

ايستى لودر كلاسيك

http://a248.e.akamai.net/www.esteelauder.com/images/products/tall/EL_4162_tall_po.jpg

randa hlmy
10-02-2008, 04:35 PM
الله السلام

السلام - هو الأمان والاطمئنان والحصانة والبراءة من كل آفة ظاهرة وباطنة’ - والسلام كلمة تدل علي الخلاص

والنجاة , وقيل الجنة هي دار السلام لأنها دار السلامة من الآفات - قال تعالي ( لهم دار السلام عن ربهم وهو

وليهم بما كانوا يعملون ) الأنعام 127 .

الله عز وجل هو السلام - لسلامته من العيب والنقص , فهو الذي سلم في ذاته بنورها وجلالها - فهو الذي سلم

في صفاته بكمالها وجمالها وعلو شأنها وسلم في افعاله بطلاقة قدرته ونفاذ مشيئته وكمال عدله وبالغ حكمته

وهو داعي العباد الي السلام وافشاء السلام في الأرض في قوله تعالي ( وعباد الرحمن الذين يمشون علي

الأرض هونا واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما ) الفرقان 63 - وفي قوله تعالي ( سلام قولا من رب رحيم ) يس 58

فكل سلامة منشأها منه وتمامها عليه ونسبتها اليه .

randa hlmy
10-02-2008, 04:37 PM
تصحيح سورة الأنعام ( لهم دار السلام من ربهم وهو وليهم بما كانوا يعملو ن )

meeee
10-02-2008, 04:52 PM
جزاك الله خير يا راندا

معلومات جميلة ما شاء الله

ممكن اطلب اسماء الله العزيز والجبار والولى والقيوم لو مش هاعطلك يعني

اقصد يعني براحتك مشس لازم دلوقتى

meeee
10-02-2008, 05:02 PM
يا بنات حد جرب الكريم دة اولاي regenerist

كنت شايفة البنات في السيكو سيكو بيشكروا فيه

ماس و لولى
10-02-2008, 05:15 PM
رندود :46:

ميييي الكريم تحفه فنيه

و بيزون كمان تحفه :14:

أم نوران
10-02-2008, 05:17 PM
ميييييييييييي...كنتي رايحة مصنع الغاز علشان ايه؟؟؟تعبي أنابيب؟؟؟"R:"R:"R:
هما الستات بيشتغلو الشغلانة دي دلوقتي؟؟؟"R:"R:

راندا....جزاك الله خيرا على الشرح...بس ماقلتوش هانبدأ في التفسير امتى

سبينش فلور.... أهلا وسهلا ... احنا من المؤسسين هنا...وبما ان البناتيت التانيين عارفينك من السيكو سيكو اللي أنا مش عارفاه...ياريت تعرفيني أنا والجداد اللي هنا عليكي...يعني السي في لو سمحتي.....Z

meeee
10-02-2008, 05:24 PM
بجد يا ماس ... حلو يعني الكريم

وايه بيزون دة انا مش عارفاه *)

ام يارا يا شريرة انتى :80:

انابيب ايه يا ام انابيب انتى دة شغل في الادارة مش في الانابيب يا زكية هانم ،)،

ماس و لولى
10-02-2008, 05:28 PM

دى بيزون

أم نوران
10-02-2008, 05:35 PM
مييييييييي أوعي تكوني زعلتي... بهزر معاكي ..كركر يعني"R:
وبعدين هي مالها الأنابيب؟؟؟وحشة؟؟:10:

أم نوران
10-02-2008, 05:37 PM
بويزون ده ....اللي انتي مش عارفاه...يبقى سم فران يا بتاعة الانجليزي يا مييييييي"R:"R:

أوعو تقولو عليا اني لسعت ولا حاجة النهاردة،)،

روراالاسكندرنيه
10-02-2008, 05:53 PM
ميويه تسلمى على سؤالك يحلوة اهه السبع خدو الدكتور من شويه لان الامتحانت الاسبوع الجاى على الله يكون خف

شراشيروووووووو شفت من كم ساعه فى السيكولالا هههههههههههه

رانده حلوة اوى التفسير ربنا يكرمك انا طلعت كتب التفسير لقيت الايه تفسيرها صفحه تخيلى مش عارفه اعمل ايه خايبه صح؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ظ

اهلا بسبانيش فلور نورتى ازى بنوتاتك الحلوين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ايه مفيش حاجه فى السكه

روراالاسكندرنيه
10-02-2008, 05:55 PM
بنات انا سامعه انه الكريم ده فى مواد مسرطنه حبيت اقولكم انا مش متاكده قريبتها فى منتدى بس فين مش فاكره اعمله بحث

ام ادهم واياد
10-02-2008, 06:00 PM
احمون احمون

مايوووويا حلوه اوى البرفانات واصلا ديور برفاناتهم رووووووووعه

واستى لودر عندى منهم كريمات للجسم روعه روعه روووووووووووووعه

وبحب كمان برفانات ايف سان لوران بحسها راقيه جدا وناعمه

رووووووورىىىىىى
طمنينا على زيزو لما ييجى من عند الدكتور

راندووووووود
هتفرج ع الماشط بس اروح انيم الزنان ابن الزنانه اللى بيزن ده

صحيح يابنات محدش يعرف حاجه عن ام انجل
كانت حامل فى توام وزمانها ياولدت ياعلى وش ولاده

وعلى فكره عملت القراقيش امبارح وطلعت ماشاء الله عثل عثل عثللللللل

وعملت كمان مخلل طماطم للى يحب

ام ادهم واياد
10-02-2008, 06:02 PM
هروح انشر الغسيل وراجعه باذن الله

دلوعة ميامي
10-02-2008, 06:02 PM
مسسسسسسسسسسسسسسسسسا ء الخييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير

دلوعي يامدلع

ياريت نشجع بعض علي القراءة - احسن الواحد فعلا مكسل مش عارفة ليه

كلنا مكسلين يارندا مش انت بس

دلوعه فكرتك حلوة للى مش بيقرا كل يوم قران وانا معاك طبعا لو عايزة بس بردو حنبقى موصلناش لحاجه لانه فى ناس كل يوم بتقرا صفحه ولا اتنين

الا ايه اخبار البيب بيب يجميل دخلتها برجلك اليمين ولا لسه يارب مبروكه عليكم

الفكرة مش شايفة اي حد علق ولا قال نقرا ,,,,عموما كل واحدة عندها مصحفها واللى تقرا ان شالله صفحة واحدة باليوم ,,,, انا مش بقول اجزاء ,,,, يعني اللى نقدر نقرأه نقرأه وكل مكسب
اما البيب بيب ( المنتخب ) لسه ياحبيبتي ,,,, بكرة طالعة مشوار وبجربها ,,,,ادعي لي ربنا يستر عليا

وأنا كمان معاكو في القراءة ...بس يارب نبدأ حاجة يارورو بدل ماكلنا بنقترح وربنا يستر وننفذ حاجة من الاقتراحات دي

ياريت يا ام نوران ,,,صحيح الاقتراحات كتير ,,,, بس التنفيذ
انا عن نفسي هحاول ولو صفحة باليوم ,,,مش بطال احسن من مفيش

اييييييييييه ياراندا...جيتي على الوجيعة

ولو شافو ممثلة في التليفزيون ولا مذيعة ,,,( الحمد لله مش بنشوف أغاني ف مش هاقول مغنيه الحمد لله) لو شافو واحدة من دول عاملة نيولوك بياخدو بالهم علطول ...يعني لازم نطلع في التليفزيون يعني؟؟؟

تصدقي صح
كل شوية ينادي بالصوت الحياني ,,,,الحقي ,,,شوفتي عاملة المذيعة ايه في نفسها ,,,, واللي يقهر اكتر انه فاكر اللوك القديم ,,,,دي كان شكلها كذا وعملت كذا ,,,,حتى لون العيون ,,,نظرهم بيكون حاد وستين على ستين للتلفزيون
لكن احنا ياولداه ,,, تبقى منورة زي النجفة وبرضو ,,,,,مطنش

اما بقى الرجالة الحلوين بعد اللى قريته هنا اعتقد انهم كلهم شبه بعض

لذلك بالنسبة لى قررت انى البس لنفسي او اعمل اللى يرضيني وعلى فكرة هم بيلاحظوا بس مابيتكلموش يعني هتفهمى من عينيه اذا كان اللى انتى عاملاه عاجبه ولا لا

وفي الاخر روقوا نفسكم وشيليوهم من دماغكم اعملى اللى يسعدك ويحسسك بالراحة وهو هيجيلك لوحده زي الشاطر هههههههههههههههه

ايوة يامي
بيجي زي الشاطر عشان نفسه ,,,, لما الخروف يمأمأ ,,,,ههههههههههههههههه

ياسلااااااااااااااااام سلم ايه الاستقبال والترحيب الحلو ده ربنا يخليكو رفعتو روحي المعنويه
رورا ياحبيبتي استغلي زي منتي عايزه ولا يهمك احنا في الخدمه
ام نوران يوسف في اولى ابتدائي والنهارده اول يوم في التيرم التاني ولسه مجاش من المدرسه
وشهد في تانيه حضانه وانا من الجيزه وبالمناسبه انا ايميلي على الهوت ميل

يلا للي عايزه تضيفني حاجه ببلاش كده وانا غالبا بدخل بالليل الساعه 9 بتوقيت مصر بعد منيم العيال

منورة يا ام يوسف

دلوعه .......................مش فاكره كنت هقولك ايه

انت غطسانة فين انهاردة ,,,,شكلك كان قاعد على القهوة ع الصبح

السلام عليكم
ازبكم با بنااات
مبرووووووك الملف يا شيري

رانيا عندنا يا مرحبا يامرحبا

يا بنات حد جرب الكريم دة اولاي regenerist

كنت شايفة البنات في السيكو سيكو بيشكروا فيه

انا عن نفسي مش بحب منتجاتها
جربت لوريال ,,, ودلوقت اشتريت نيفيا فيزاج ,,, كريم النهار ,,,طلع احلى من لوريال كمان
اصل اختك لازم تحافظ على نضارتها

دى بيزون
قوليلي العطر ده حلو
اصل انا عاوزة اشتري ومش عارفة اشتري ايه؟؟
بحب البارفان القوي ,,,,لو قوي قوليلي

ام ادهم واياد
10-02-2008, 06:03 PM
الواد اياد بيحب ياكل الورق اعمل ايه<<الظاهر انا مخلفه معزه

ماس و لولى
10-02-2008, 06:05 PM
http://www.perfumeworldwide.com/images/products/Women/Final/Yvresse-YvesSaintLaurent-16EDT-W-LARGE.jpg

البرفان ده تحفه اسمه Champagne

دلوعة ميامي
10-02-2008, 06:06 PM
بنات
انا عملت امبارح مناقيش زعتر ومحمرة ( عبارة عن بصل وطماطم وعجينة شطة ) بس العجينة كانت ناشفة شوية
يعني مش طرية زي المخبز ,,,,بس طعمها حلو والحمد لله اتكلت

ايه بقه ياحلوين اللى يطري العجينة
الزيت واللا اللبن واللا احط زبادي واللا اعجن بسمنة عشان لو مانفعتش مناقيش تنفع قرص

ماس و لولى
10-02-2008, 06:07 PM
دلوعه اشترى Champagne

دى نصيحه لوجه الله

دلوعة ميامي
10-02-2008, 06:10 PM
http://www.perfumeworldwide.com/images/products/Women/Final/Yvresse-YvesSaintLaurent-16EDT-W-LARGE.jpg

البرفان ده تحفه اسمه Champagne

على ضمانتك اشتري
طيب انا هجرب الاتنين في التستر واشوف
اصل انا معلقة على اربع انواع ,,, اشتري اتنين ولما يخلصوا اشتري اتنين تانين وهكذا من زمان
عاوزة اجدد
ان شالله ينتبه ومناخيره تلقط هههههههههههههههههه

ام ادهم واياد
10-02-2008, 06:14 PM
اعتقد اللى بيطرى العجين الزبادى يادلوعه

وكمان مده العجن والتخمير

وانها ماتقعدش فى الفرن كتير خصوصا لو الفرن حامى نار

وبعدين احنا مش قولنا كل واحده تكتب اعلان من بتوع زمان كان معلق معاها<<حبه فرفشه

ام ادهم واياد
10-02-2008, 06:15 PM
هروح انشر الغسيل<<طبعا هقوم وادخل المطبخ وهطلع <<كسسسسسسسسسسسسل

ام ادهم واياد
10-02-2008, 06:17 PM
محدش عايز طريقه مخلل الطماطم<<بعينكم اصلا

اعملوها وبعدين انصحكم تاكلوها لاجوازكم ساعه الماشط <<صدقونى هيبلوعوا الزلط فى اللحظه التاريخيه دى مش هيحس باى حاجه ههههههههههههههه

ام ادهم واياد
10-02-2008, 06:18 PM
طب هروح انشر الغسيل

ام ادهم واياد
10-02-2008, 06:19 PM
انا قايمه انشر الغسيييل

ام ادهم واياد
10-02-2008, 06:19 PM
هروح انشر بقى ..هااااا

ام ادهم واياد
10-02-2008, 06:20 PM
انا قايمه اهووو <<ياربى مفيش صبر <<كلش زن زن

ام ادهم واياد
10-02-2008, 06:22 PM
هروح بقى انشر الغسيل ماشى خخخخخخخخ

ام ادهم واياد
10-02-2008, 06:22 PM
انتوا زهقتواااااااا <<<<

طب هروح انيم اياد <<<

وبعدين انشر الغسيل خخخخخخخخخخخخ

ماس و لولى
10-02-2008, 06:27 PM
dovf fdj hgysdg

كان قصدى اكتب عربى بس طلع انجليزى عليكو الترجمه بقى ههههههههه

ام ادهم واياد
10-02-2008, 06:36 PM
يخرب بيت الغسيل <<<على اللى عايز يغسل ياشيخه ههههه

ماس و لولى
10-02-2008, 06:46 PM
لا مين الى جاب سيره الى عايز يغسل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ههههههههههه !!!!!!!!

meeee
10-02-2008, 06:47 PM
قومى يا شيري اغسلى الغسيل قصدى انشري الغسيل بسرعة وتعالى بقى

ماس

بيور بويزون حلو اوى فعلا

دلوعة يا دلع

حلوة لما الخروف يمأمأ دى هههههههههههههههههه

بصي انتى جربي PURE POISON في التيستر وجربي شمباين برضه بتاع ماس
وفي دة كمان

http://a1377.g.akamai.net/7/1377/8278/20050923180042/www.sephora.com/assets/dyn/product/P90001/P90001_hero.jpg

ENVY ME - GUCCI

روراالاسكندرنيه
10-02-2008, 07:26 PM
دلوعتى طب انت بتشتكى من ايه ده انت يجميل بتمشى فى الشارع جمب السبع وماليه مركزك وعلى سنجه عشره وحلوة وزى العسل

احنا باة متغطين ومتلحفين تقولى عواجيز الفرح يختىىىىىىىىىىىىىىىىى على القهرررررررر ربنا يصبرنا والله وتحصلينا يادلع يامدلع

ايه حكايه البرفانات انهرده يختى

شرشر ياترى نشرتى الغسيل هههههههههههههه لسه زياد مرجعش لما يرجع حطمنك ياسكر

ام ادهم واياد
10-02-2008, 07:39 PM
منشرتش الغسيل مكسله

meeee
10-02-2008, 07:42 PM
ارحمينا يا شيري من الغسيل اجى انشره لك ونخلص عشان الماشت هيبتدى

imode
10-02-2008, 07:42 PM
ماشاء الله !! غبت عليكم يوووووم....لقيتكم فتحتوا ملف جديد !!!

تبارك الله عليكم!!

مبروك عليكم الملف الجديد وعقبال الملف المليووووون
~~,
~~,~~,~~,~~,~~,~~,~~,

ماس و لولى
10-02-2008, 07:44 PM
سلامه زياد يا رورتى اكيد هيوصل قبل المتش

يلا كلكو حضرتو عدة السهره الكرويه ولا ايه"R:{",>:58::91:

و نلتقى بعد المتش و نقول :51:

ماس و لولى
10-02-2008, 07:45 PM
يلا الكل ييجى عشان يكون تشجيع حريمى معتبر

دلوعة ميامي
10-02-2008, 07:50 PM
اعتقد اللى بيطرى العجين الزبادى يادلوعه

وكمان مده العجن والتخمير

وانها ماتقعدش فى الفرن كتير خصوصا لو الفرن حامى نار

وبعدين احنا مش قولنا كل واحده تكتب اعلان من بتوع زمان كان معلق معاها<<حبه فرفشه

عجن وعجناه تخمير وخمرنا خبيز و ماطولتش

مش طالع طري برضو

بنت حلال ياشيرين

فكرتيني انشر الغسيل انا كمان"R:

ام ادهم واياد
10-02-2008, 07:52 PM
يابنات الواد اياد وقع من ع السرير ولقيته بقه كله دم وهدومى والفوطه غرقوا دم
ومكنتش قادره اتلم على اعصابى

دلوعة ميامي
10-02-2008, 07:54 PM
يلا الكل ييجى عشان يكون تشجيع حريمى معتبر

انا معاكم بالسهرة

جوزي قالي ماتتفرجيش احسن بوزك يبقى فقر عليهم

خليني معاكم عشان لو حصل بالامور مالايحمد عقباه
اكون بعيد
ياللا حضر ياجميل العدة والذي منه

دلوعة ميامي
10-02-2008, 07:55 PM

طيب شوفي الدم منين جاي وحاولي توقفيه

ماس و لولى
10-02-2008, 07:56 PM
العده جاهزه يلا ان شاء الله تكون لمه حلوه و تكون النتيجه زى المتش الى فات

يلا النشيد الوطنى يا رداله

أم نوران
10-02-2008, 07:58 PM

سلامته ألف سلامة ...ايه الأخبار دلوقتي

رورو....زياد رجع من عند الدكتور ولا لسه

شكلي أنا كمان قاعدة معاكو ساعة الماتش...بس ده معناه ان الملف هايخلص النهاردة...ربنا يكون في عون المشرفات ...مش هايلاحقو تقفيل ورانا "R:

ماس و لولى
10-02-2008, 07:59 PM
دم ايه يا شيرين اغسلى له وشه بميه من التلاجه ممكن يكون اتخبط فى منخيره

او سنانه عورته الف سلامه على ايود

أم نوران
10-02-2008, 08:04 PM
ها يا شيري ...ايه الأخبار

أم نوران
10-02-2008, 08:12 PM
لا داعي للبحث عن مصدر للكهرباء لشحن موبيلك ، بعد أن طور باحثون شاحنًا كهربيا يتم ربطة في الركبة فينتج طاقة كهربية عند المشي تكفي لشحن بطاريَّة الهاتف المحمول . وهذه الآلة تتضمن مولِّداً صغيراً للكهرباء ينتج طاقة كهربائية كلما عادت الساق الي الوراء.

منقوووووووووووول

ماس و لولى
10-02-2008, 08:23 PM
يا رب عماد متعب يجيب جون

كنزي1
10-02-2008, 08:30 PM
رورا

اخبار زيزو اية

شيري

اية اخبار اياد طمنين علية

دلوعة

اخبارك اية اعجني بالزبادي بيخلي العجينة طرية

فعلا كريم النهار بتاع نيفيا جميل قوي انا بستخدمو من سنة بس مش مداومة علية

روراالاسكندرنيه
10-02-2008, 08:35 PM
بسم الله نبدا بسوره الفاتحه

التفسير

الحمدلله رب العالمين:اى قولوا ياعبادى ان اردتم شكرى وثنائى الحمدلله اشكرونى على احسانى وجميلى اليكم فانا الله ذو العظمه والمجد والسؤدد ،المتفرد بالخلق والايجاد,,,, رب الانس والجن والملائكه ورب السماوات والارضين ’’’فالثناء والشكر لله رب العالمين دون ما يعبد من دونه

الرحمن الرحيم :::::::::::: الذى وسعت رحمته كل شئ وعم فضله جميع الانام ،،،،،،، بما انعم على عباده من الخلق والرزق والهدايه الى سعاده الدارين ،،،،،،،،، فهو الرب الجليل عظيم الرحمه دائم الا حسان

مالك يوم الدين :::::::اى هو سبحانه المالك للجزاء والحساب المتصرف فى يوم الدين تصرف المالك فى ملكه <يوم لاتملك نفس لنفس شئ والامر يومئذ لله

اياك نعبد واياك نستعين ::::::::::::: اى نخصك يالله بالعباده ونخصك بطلب الاعانه ،،،،،،،فلا نعبد احد سواك لك وحدط نذل ونخشع ونستعين ونخضع واياك ربنا نستعين على طاعتك ومرضاتك فانك المستحق لكل اجلال وتعظيم ولا يملك القدره على عوننا احد سواك

اهدنا الصراط المستقيم :::::::::::: اى دلنا وارشدنا يارب الى طريقك الحق ودينك المستقيم وثبتنا على الا سلام الذى بعثت به انبيائك ورسلك ،،،،،،،،،،، وارسلت به خاتم المرسلين ، واجعلنا ممن سلك طريق المقربين >>صراط الذين انعمت عليهم ,,اى من تفضلت عليهم بالجود والانعام من النبين والصديقين والشهداء والصالحين وحسن اولئك رفيقا (غير المغضوب عليهم ولا الضالين )اى لا تجعلنا يا اله من زمره اعدائك الحائدين عن الصراط المستقيم السالكين غير المهج القويم من اليهود او النصارى المغضوب عليهم الضالين الذين ضلوا عن شريعتك القدسيه فاستحقوا اللعنه الابديه والغضب اللهم امين

اى سوال انا موجوده يحلوين ولو انه واضح

روراالاسكندرنيه
10-02-2008, 08:38 PM
كنوزتى حبيبتى ام ابوحميد تسلمى لى على السؤال يارب الحمدلله الدكتور اداه ابره ووصف له نفس الدواء الى كنت بديهولوا اختك دكتوره يبنتى بالخبره

شراشيرووو الحمدلله زياد رجع وكويس

ادلوع انا رايحه اصلى العشاء وارجع اقولك قريت كم صفحه يحلو انت يحلو

روراالاسكندرنيه
10-02-2008, 08:40 PM
الحمدلله ياام نوران باة كويس تسلمى يارب

شرين اياد عامل ايه طمنينى خضتينا على الواد ربنا يحفظهولك من كل سوء يحببتى

روراالاسكندرنيه
10-02-2008, 08:43 PM
تسلمى ياماستى فعلا رجع قبل الماتش والحمدلله باة كويس يقطتى

ايمان شفتى اخواتك رغايين ازاى وحشتينا يقمر

مغتربه في اوروبا
10-02-2008, 08:49 PM
ما شاء الله ايه اللمه الحلوه ديه ايوه الازواج بيتفرجو علي الماتش واحنا هنا

مغتربه في اوروبا
10-02-2008, 08:56 PM
بنات وحشتوني اوي بس ماحدش سئل عليا يصح كده :80:

meeee
10-02-2008, 08:57 PM
شيرين

قلقتينى اوى على اياد طمنينى بسرعة الله يخليك

شوفي يمكن من سنانه

meeee
10-02-2008, 08:58 PM
شوفتوا الماتش ضيعوا اجوان كتير ربنا يستر بقى

أم نوران
10-02-2008, 09:02 PM
طيب ازيك يا ستي
انتي أساسا مختفيه خالص وشكلك كده مش بتحبي الرغي؟؟

meeee
10-02-2008, 09:08 PM
رورا

بارك الله فيك يا حبيبتى

التفسير ماشاء الله واضح ربنا يكرمك

وربنا يتقبل منك ان شاء الله

أم نوران
10-02-2008, 09:11 PM
رورا...فعلا التفسير واضح
جزاكي الله خيرا
انتي جايباه منين علشان لما ييجي عليا الدور؟؟

ام ادهم واياد
10-02-2008, 09:40 PM
ازيكم ياحلويييييييييييين

اياد الحمد لله بقى كويس بس شربت خضه اعوذ بالله
منظر الدم خضنى
سنانه دخلت فى شفايفه بس جامد والحمد لله الدم وقف

وحمد الله على سلامه زيزو يارورا ربنا يبعد عنه يارب
وماشاء الله التفسير فعلا حلو اوى وبسيط

ومبروك لمصر الجون الاول
انا بتفرج هنا وجوزى بيتفرج عند الجيران مع انه مكنش راضى يشوف الماتش وبيقولى هاتيلى فيلم احسن خخخخخخخخ

ام ادهم واياد
10-02-2008, 09:55 PM
الله الله الله الله الله

والله وعملوها الرجااااااااااااله

مبروك لمصصصصصصصصصصصصصصصصصصصر

ام ادهم واياد
10-02-2008, 09:56 PM
مبرووووووووووووك يامصريييييييييييييييييييييين

روراالاسكندرنيه
10-02-2008, 09:59 PM
حمدالله على سلامه ايودى اللزوزى الحمدلله ربنا يحميه هو واخوة

مبروك الفوووووز ياحلوين والله قلبى حس انه حنكسب بفضل الله

الحمدلله انه التفسير عجبكم ده كتاب تفسير عندى زمان اسمه صفوة التفاسير للصابونى بس ربنا يستر من الى جاى الفاتحه صغيره منتو عارفين بس انشاءالله حنكمل مهما كان

دلوعتى انا اخدت 6 صفحات من البقره حلوة كده ياميس بث انا باة عايزه ستار شفتى شجعتك ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

imode
10-02-2008, 10:00 PM
مبروك لمصر كأس افريقيا

:55:

ماس و لولى
10-02-2008, 10:00 PM
:51:
]]]]]]]]]

روراالاسكندرنيه
10-02-2008, 10:01 PM
ام منه اخبارك ياام همسه انت فينك انت غايبه عننا ليه

دلوعة ميامي
10-02-2008, 10:08 PM

تصدقي انك كنتي ببالي
وبعدين كام مرة ادخل عليكي بالماسنجر ومش تعبريني

دلوعتى انا اخدت 6 صفحات من البقره حلوة كده ياميس بث انا باة عايزه ستار شفتى شجعتك ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ماشاء الله تبارك الله عليكي يارورا
برافو
والله يارورا كل واحد براحته بس انا بقه بكرة هسابقك ان شاء الله ( فليتسابق المتنافسون )

:51:
]]]]]]]]]

الف الف مبروك لمصر

شوفتوا بيسلموا الكاس ازاي

مغتربه في اوروبا
10-02-2008, 10:11 PM
يا احلي اسم في الوجود يا مصر مبروك مبروك الف مبروك

ام ادهم واياد
10-02-2008, 10:14 PM
مين البت الصغيره اللى بتسلم الكاس دى؟

امال انا رحت فين

اخص عليكى يامصر ههههههههه

مغتربه في اوروبا
10-02-2008, 10:18 PM
ام نوران انا رغايه بس مش كنت بدخل كتير علشان ارغي معاكو
دلوعه ميامي
رورو الاسكندريه
معليش اني مش بكلمكو لان البنات كانو تعبانين وكانت فتره صعبه اوي بس الحمد لله دلوقت كويسين وهمسه كمان احسن الحمد لله
وجوزي هو اللي بيكون علي الكمبيوتر
سلامي للجميع وانا مقدرش ازعل منكم انتو اخواتي

om mano
10-02-2008, 10:24 PM
1000000000000000000000000000000000مبروك علينا كلنا
هيييييييييييه هيييييييييييه هيييييييييييييييه
مصر مصر مصر

meeee
10-02-2008, 10:30 PM
مصر فازت يا ولاد واخدنا الكااااااااااااس واخدنا الكاااااااااااااااس

مبروك مبروك

مبروك مبروك

مبروك عليكم وعلينا

يا رب كتر افراحنا .. يارب كتر افراحنا

وعلى قد نيتنا ادينا

:31::25::):::55::51:

دلوعة ميامي
10-02-2008, 10:32 PM
ام مانوووووووووووووووووووو

انت في مصر

ياللا يااوختى بث مباشر من اللى بيحصل

ابوظبي الناس كلها متجمعين على الكاسر والطريق واقف والدنيا مقلوبة على القهاوي
والعمارة اللى جنبي بيها مصريين كتير لما جه الجون العمارة اترجت
الهتاف اللى كان على القهاوي هو
احه احو ,,,قال ايه عاوزين ياخدوه ههههههههههههههههههههههه

روراالاسكندرنيه
10-02-2008, 10:33 PM
الف سلامه على البنات ياام منه يحببتى

خدى بالك منهم دول البنات نعمه من ربناربنا يبارك لك فيهم وتشوفيهم عرايس

دلوعة ميامي
10-02-2008, 10:35 PM
ابني صوته راح من الصريخ والواد عيط من الفرحة لما الجون جه
الحمد لله ان قدرنا نزرع فيهم الوطنية والانتماء وحبهم لمصر

عماااااااااااااار يا مصر

دلوعة ميامي
10-02-2008, 10:37 PM
http://www.moq3.com/img/17012008/yfe72211.gif (http://www.moq3.com/img/)

omyossof
10-02-2008, 10:37 PM
لولولولووووووووووووووووووووووووووووووووووووولي الف مرووووووووووووووووك علينا الكاااااااااس

دلوعة ميامي
10-02-2008, 10:43 PM
بنات

هاتوا على القناة المصرية الاحتفالات في شارع جامعة الدول العربية بث مباشر

رهيب

ام ادهم واياد
10-02-2008, 11:15 PM
الف مبروك لمصر يامصريييييييين

ام ادهم واياد
10-02-2008, 11:17 PM
الف مبرووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو وووووووووووووووك

الشعب المصرى مفرحش بقاله كتييييييييييييييييييير

جوزى اخد كاميرا الفيديو ونزل يصور اللى بيحصل فى الشارع

الدنيا هنا كمان مقلووووووووووووووووووووووووووووووووبه

وادهم ابنى عاطينى لغه عربيه من ساعتها

لقد نجحنا ياماما لقد نجحننننننننننننننننننننننا

ام ادهم واياد
10-02-2008, 11:18 PM
لولولولووووووووووووووووووووووووووولى

ارررررررررقصصصصصصصصص يااااااااااحضضضضضضضضضضضضرىىىىىىىىىى

ام ادهم واياد
10-02-2008, 11:19 PM
بس شفتوا الجوايز والمكافأت اللى نازله ترف

الايه ار تى مليون جنيه

والخرافى <<ده عندنا فى الكويت <<مليون دووووووووووولار

والنساجون الشرقيون 2 مليون جنيه

ام ادهم واياد
10-02-2008, 11:20 PM
والله وعملوها الرجاله ..ارقققص يااااحضضضضرى

ام ادهم واياد
10-02-2008, 11:21 PM
ام منه

الف الف سلامه على البنوتات ياحبيبتى

بوسيهوملى بوسه كبيره اوى

randa hlmy
10-02-2008, 11:31 PM
مبرووووووووووووووووووووووووك يامص---------ر ياحبيبتييييييييييييييييي

randa hlmy
10-02-2008, 11:35 PM
مببببببببببببببببببببببببببببببررررررررررررررررروك

randa hlmy
10-02-2008, 11:37 PM
شيري

الف سلامة علي اياد - اخباره ايه دلوقتي - طمنيني عليه

دلوعة ميامي
10-02-2008, 11:39 PM
المساير منتشرة بأبو ظبي

المصريين طالعين بالشوارع في كل مكان

الهتافات ترج اركان ابوظبي وخصوصا منتقطنا

يستهلون كل خير

meeee
11-02-2008, 12:10 AM
يابنات اللى عنده اوربت يتفرج على عمرو اديب

مسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسخرة

جايب فرقة بيقولوا مواويل وواحد بتاع تنورة

بس حلو اوى

يالله شوفوه بسرعة

ماس و لولى
11-02-2008, 12:17 AM
و الشارقه كمان هايصه

om mano
11-02-2008, 07:29 AM

1000000بعدالشر عليه ياشيرى

om mano
11-02-2008, 07:43 AM
1000000000000000000000مبروك علينا كلنا الكاس ويارب دايما فى فرح وسعادة للاسف انا منزلتش امبارح اشوف فى ايه فى الشوارع لان كتفى تاعبنى مووووووووووووووت ادعول انه يقل شوية لانى مش قادرة اعمل حاجة
انا مبكتبش شعر انا بس بحب اقراه وبحتفظ باللى يعجبنى وبجيبه لكم

*هالة القمر*
11-02-2008, 10:22 AM
صباح الخيييييييييييييييييييييييييييييييير

الف مبروك عليكم الملف ولو انه قرب يخلص
والف الف مبروك الكاس

تصدقوا انا من امبارح دمي محروق من البلد اللى فيها دى امبارح بعد الماشت الناس خرجت الشوارع
قوم ايه عربيات الشرطه تتلم والله تقولى مصيبه ويفرقوهم ويجروا وراهم علشان يقبضوا عليهم
ليه يعنى هما عملوا ايه مش للدرجه دي الحقد واحنا مستغربين من الصبح
القنصليه تبعت رسائل على الجوال تحذر من التجمعات والمواكب واحنا استغربنا يا اختى
فهمناها بليلل اتاريهم رقدين لنا في الدره

شفتم حقد اكتر من كده ده اللى في السيكو سيكو حاجه صغيره

بس برضه مبروك لمصر

http://www.aljazeera.net/mritems/images/2006/2/11/1_596564_1_34.jpg
http://www.majalisna.com/gallery/16/16_64854_1149415731.jpg بس مش فاهمه هو مكشر ليه هو تقيل عليه
http://tharwacommunity.typepad.com/tharwa_egypt/images/2007/04/07/flag_egypt.jpg

ويلا بما انى عندى 3 رجاله اتنين منهم بيتعلموا كاراتيه كتنى خيبه لعبه مش بتاكل عيش حروح ادور لهم على نادى ادخلهم فيه يلعبوا كوره
علشان يجيبوا ملايين بلا سفر بلا نيله
وكل واحده ليها منى عليه برفان من اللى زكمتونا بيها هنا

انا من ساعه ما ولدت وانا مش طايقه ريحه برفان هو ده وحم بعد الولاده

*هالة القمر*
11-02-2008, 10:51 AM
تصدقوا انا كتبت رد طووووووووووووويل عريض وفي الاخر راح

المهم

رانيا سبانش فلووور

يا اهلا وسهلا نورتي ازيك وازي بنوتاتك واخبار امتحاناتك ايه

ام يوسف

منوره يا جميل انا ابنى الوسطانى اسمه يوسف

ام منه

سلامه بناتك الف سلامه

ام ادهم

الف سلامه عبى ايوود الحمد لله جات سليمه

رورا

سلامه زيوود الف سلامه

دلوعه

الف مبروك على السياره ربنا يديك خيرها ويكفيك شرها
لما تيجى تركبيها يا اختى حطى ايدك عليها وقولى اللهم انى اسالك خيرها وخير ما جبلتها عليه واعوذ بك من شرها وشر ما جبلتها عليه

مين كمان
راندا

ازيك يا عثل بجد انتى شربات
وجزاك الله خير على تفسير اسماء الله الحسنى
الرسول عليه الصلاه والسلام قال في حديث في ما معناه ( ان لله 99 اسم من احصاها دخل الجنه ) ومعنى الاحصاء هو حفظها وفهم معنى الاسماء
جزاك الله خيرا
كمان على الدروس الدينيه
ربنا يرزقك بالذريه الصالحه

ميييييي
معلش ربنا يرزقك بشغل كويس يكون تحت البت كده علشان مش تتعبى وكمان من الساعه 11 للساعه 11ونص
كفايه عليهم

اوعى تزعلى انا بهزر انا نفسي في شغل كده

بيبووووووو

مبروك عليكم التيرم الجديد الا انتى مدرسه ايه يا ابله
احنا زمل بس من منازلهم

يالهوى كل ده رد

لا لسه

ام نوران

ازيك يا حبيبتي عامله ايه واخبارك ايه والست يارا عامله فيكي ايه اشكيلى قصدى احكيلي ـ2ـ2

كان في حد هنا في الرياض دخل جديد مش فاكره الاسم بس حبيت اسلم عليها بما اننا جيران

كفايه بقى كده علشان حضرب

ده انا صاحيه مخصوص علشانكم والله بس مفيش حد يلا خيرها في غيرها :68::68::68::68::68::68::68::68:

*هالة القمر*
11-02-2008, 10:54 AM
دلوعه صحيح
نسيت ااقولك انت ورورا انا معاكم في القراءه
بس انا الحمد لله بخلص جزء كل يوم لانى بختم كل شهر وبتنافس انا وجوزى
انا كنت بنقرا بعد كل صلاه 5 صفحات وساعات الصبح قبل ما اعمل اى شئ في البيت اقرا الجزء ولو فاضل منه اخلصه في باقى اليوم

جزاك الله خير على اقتراحك

دلوعة ميامي
11-02-2008, 11:53 AM
دلوعه

الف مبروك على السياره ربنا يديك خيرها ويكفيك شرها
لما تيجى تركبيها يا اختى حطى ايدك عليها وقولى اللهم انى اسالك خيرها وخير ما جبلتها عليه واعوذ بك من شرها وشر ما جبلتها عليه

:68::68::68::68::68::68::68::68:

الله يبارك فيك ياهالة

اخبارك ايه؟؟ طمنينا عنك

واشكرك على الدعاء الجميل ,,,والله انا من يوم ماسوقت وانا قبل ما اتحرك لازم اقول دعاء الركوب ,,,,تصدقي ان فعلا بيحصل مواقف معايا وربنا بينجيني ,,والمرتيين اللى ماقولتش فيهم دعاء الركوب عملت حدثتين ,,,بس والله الغلط مش بيكون مني ,,,من الطرف التاني

طول عمري احب امشي في السليم

ادعوالي يابنات انهاردة اول طالعة ليا بالعربية ,,,,رايحة لدكتور الاسنان ,,,, ارجع بيها سليمة

وماشاء الله عليكي بالقراءة
فعلا اللى يخلي الواحدة تتشجع ان يكون فيه منافسة ,,,, واعتقد القراءة اسهل من الحفظ ,,, وممكن تمسكي المصحف في اي وقت واي مكان
انا كنت برمضان اللى فات مصممة اني اختم القراءن ,,,وبالرغم ان كنت متأخرة جدا جدا ( حوالي 7 اجزاء ) بس الحمد لله ختمت ,,, لاني كان المصحف بإيدي ولو فيه خمس دقايق وانا بالمطبخ ,,,كنت مش بضيعهم

ماس و لولى
11-02-2008, 12:53 PM
هاله ازيك يا قمر و اخبار ولادك ايه

على فكره قراءة قران بعد كل صلاه حلو اوى يعنى ممكن الواحد يختم القران كل شهر مره

دلوعه مبروك عليكى ركوب السياره و ربنا يسلمك من كل شر

randa hlmy
11-02-2008, 01:39 PM
مساء الخيرات

هالولة القمرة

اخبارك ايه ياقمرة ومرسي كتير علي دعائك ياسكرة

دلوعتي يامدلع

الف الف مبروك ياقمر علي السيارة - ربنا يرزقك خيرها ويجنبك شرها - توكلي علي الله وقولي الدعاء وامشي

في السليم - ان شاء الله يحميكي

randa hlmy
11-02-2008, 01:51 PM
الله الأول والآخر

قال الله تعالي ( هو الأول والآخر والظاهر والباطن وهو بكل شيء عليم ) الحديد 3 - وقال صلي الله عليه وسلم

( اللهم انت الأول فليس قبلك شيء وانت الآخر فليس بعدك شيء , وانت الظاهر فليس فوقك شيء , وانت الباطن

فليس دونك شيء , اقض عنا الدين واغننا من الفقر )

الله الآخر - ورد الاسم مقترنا بالاسمين السلام والأول وفي السنة دعاء الرسول ( وانت الظاهر فليس فوقك شيء )

( وانت الباطن فليس دونك شيء)

meeee
11-02-2008, 02:17 PM
[QUOTE=*هالة القمر*;1557457]ميييييي
معلش ربنا يرزقك بشغل كويس يكون تحت البت كده علشان مش تتعبى وكمان من الساعه 11 للساعه 11ونص
كفايه عليهم

اوعى تزعلى انا بهزر انا نفسي في شغل كده

بيبووووووو
QUOTE]

هالة يا حبيبتى .. ازيك يا قمر عاملة ايه مفيش زعل ولا حاجة دة احنا اخوات

انا كمان نفسي في شغل كدة نص ساعة واقلب تقوليش مدراء هههههههههههههه

دلوعة

الف مبروك العربية ... ربنا يرزقك خيرها ويكفيك شرها... وخلى بالك وقولى دعاء الركوب

رورا

مش هتقولى لنا يا اوختى الادوار في التفسير ولا احنا نختار ولا ايه

اخبار زيزو حبيبي ايه؟

شيري

ايودى عامل ايه لسة شفته وجعاه؟؟ الحركة دى زيزو عملها برده كم مرة

دلوعة ميامي
11-02-2008, 02:18 PM
يعني كلكم ماشاء الله موجودين وماحدش بيشارك

هو الحبرخلص من عندكم

ام ادهم واياد
11-02-2008, 02:21 PM
السلام عليكم يابطوطات ياوزات

هاله
ازيك انتى ياقمر
وازى الولاد؟

دلوووووووع
خدى بالك الله يخليكى
حاكم ركوبه السياره الجديده لاول مره بيبقى الواحد متنح ومتنشن كده
خدى بالك من نفسك ياقمر
وسلامه الصفين اللولى

رندوووووووود
ومايووووويااااااا

الحمد لله ايودى بخير وجات سليمه
بس هنعمل ايه لازم كده نتخض ودمنا ينشف خخخخخخخ

جوزى نزل تحت امبارح وصور الهيصه اللى كانت فى الشارع
بجد بجد رووووووووووعه الناس كانت مكبوته وطلعوا الكبت اللى جواهم
والجميل مشاركه الكوايته<<كانوا هما كمان بعربياتهم وبيرقصوا معانا فى الشارع
ربنا يديم علينا الفرحه ياااااااااااااااااااااارب

ام ادهم واياد
11-02-2008, 02:22 PM
على فكره ..انا نشرت الغسيل هههههههههههه

ام ادهم واياد
11-02-2008, 02:47 PM

كنزي1
11-02-2008, 02:51 PM
ازيكم يابنات

الف الف مبروك لمصر والمصريين

ام مانو

الف سلامة عليكي ياقمر

هالة

ازيك عاملة اية ياجميل انت والولاد

دلوعة

عاملة اية ان شاء الله تروحي وترجعي بالسلامة

شيرين

العيال دول مش هيبطلو غير لما احنا الي يحصلنا حاجة من القلق والخوف عليهم

ام ادهم واياد
11-02-2008, 03:01 PM
الشااااااااااطره تقول ده اسمه ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دلوعة ميامي
11-02-2008, 03:14 PM

الله يخرب بيت الغسيل ,,,, مبروك يا اوختي
الله يخليكي ياشيري بلاش تغسلي خالص

على فكرة

ده

واحد من الاتنين

من غير زعل

هزار يعني

بجد مش هتزعلي

لو زعلتي انتحر خخخخخخخخخخخخخ

ده بقه يا ست الكل

اما

ادهم او اياد

ههههههههههههههههههههههههههههههه

ام ادهم واياد
11-02-2008, 03:19 PM
اخص عليكى يادلوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو وعه

لابجد اخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخص عليييييييييييييييييييييييييييييييييكى

زعلااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااانه

بقى بزمتك

ادهم ولااياد حلوين كده ههههههههههههههه<<<ظلمتيهم ياشيخه

ام ادهم واياد
11-02-2008, 03:20 PM
كنووووووووووووووووووووووزى

اخبارك ايه ييام العيااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااال

على رايك هما هيخلصوا علينا الاول عشان يستريحوا

فاصل وان شاء الله نواصل بعد ماصحى سى السيد

جوووود باااى

ام ادهم واياد
11-02-2008, 03:21 PM
حطيتلكم صوره زغروووووووووطه بلدى معتبره

لووووووووولووووووولىىىىىىىىىىىىى<<زغرطى ياام التيتى

pepoo
11-02-2008, 03:28 PM
حبايبى المصريااااااااااااااات

الف مليون مبروك لمصر

عندنا هنا انقلابات

والشوارع طول الليل فيها دوشه وصواريخ

ومحدش نام لغاية الصبح

ربنا يفرحنا دايما

* Sugar *
11-02-2008, 03:42 PM
مبرووووووووووووووووووك يا بنات

احنا نزلنا امبارح نتفرج على الناس واللي عاملينه

كنت حاسه ان اننا في مصر

يااااااه شعور فظيع قوي

ماس و لولى
11-02-2008, 03:43 PM
عايزه اعرف مين العضو الى بيبص علينا من تحت لتحت ده
يلا يا متخفى قول

ماس و لولى
11-02-2008, 03:48 PM

شيرى مكنتش اعرف انك هتفرحى للدرجه دى هجيبك تزغرطى فى فرح الولاد،)،

* Sugar *
11-02-2008, 03:57 PM
شرشووووووور
الف سلامة على اياد
والله عمر لسه عامل فيا الحركة دي
والدنل لفت بيا من منظر الدم و مسكت نفسي بالعافيه
عشان اعرف اتصرف

ربنا يحفظ ولادنا كلهم يا رب

رندوووووود العثل
جزاكِ الله خير الجزاء
ربنا يجعل كل حرف بتكتبيه في ميزان حسناتك يا رب

بنات ايه اخبار الحفظ؟؟؟

meeee
11-02-2008, 03:59 PM
شيري

فرحت لك اوى انك خلاص نشرتي ام الغسيل بلاش تغسلي تانى على راى دلوعة

الزغروطة دى حلوة اوى

بتجيبي الصور دى منين يا عفريتة

احنا امبارح في المنطقة ماكناش حاسين بحاجة بس جوزى بيقوللى انه وهو راجع شاف طريق الكورنيش مقفول وفي هيصة كتير

روراالاسكندرنيه
11-02-2008, 04:52 PM
السلام عليكم حبايبى اخباركم اييييييييييييييييييييييه

معلش حختفى شويه بس حدخل للتفسير لانه الامتحانت الاحد الجاى ولازم اراجع للاخوة المحترمين الى عندى زى منتو عارفين

بنات هو الياهو سخيف ومش بيفتح ليه فى الامارات انتو كمان ولا عندى بس

صحيح مين دورها انهرده يلا منتظراكم تردوا لانه لو محدش فسر انهرده انا عندى استعداد ابدا اول خمس ايات من البقره واسباب النزول كمان يلا مستنياكم

الوردة الحالمة
11-02-2008, 04:52 PM
سلاااااااااااااااااااااااااام

طبعا الف مبــــــــــــــــــــــــــــــــ الف ــــــــــــــــــــــــــــــــروك يا مصر ويا شباب مصر

بجد مبسوووووووووووووووووطة اوي الحمدلله

امبارح كانت فرحتي لا تقدر

على فكرة فرحتي امبارح كانت فرحتين الاولى بفوز مصر والتانية

اممممممممممممممممم

افرحي فيني يا ام نورررررررررررررران

الساعة 3:15 عصرا

شرفت يارا بنت اخي يعني

بالبلدي كدا مرات اخويا ولدت امبارح بنوتة حلوة سميتها يااااااااااااارا

طبعا لسة مش حابين الاسم بس ولووووووووووووو حصارع لاخر نفس خخخخخخخخخخخخخ

وان شاء الله خير

اااه دخلت امبارح وكتبت رد طويل عريض وهنيت مصر وكتبت اخباري وعلى اخر نفس الكهربا طفت وراح الرد خخخخخخخخخخخخخخ

المهم اخباركو اية

حروح اقلب بالصفحات شوية

روراالاسكندرنيه
11-02-2008, 04:55 PM
هله القمر ياقمر انت اخبارك ايه ماشاءالله اللهم لا حسد ربنا يحفظكم انت وزوجك ويجمع بينكم دايمن فى الخير يحببتى
سيبك من اخوانننا الحقده دول بكره الحقد يولعهم لانه النار لما مش بتلاقى حاجه تاكلها بتاكل نفسها منهم لله

ام نونو اخبار الشوربه ايه عجبت البنات والسبع يارب بالهناء والشفاء

الوردة الحالمة
11-02-2008, 05:18 PM
السلام عليكم
ازبكم با بنااات
مبرووووووك الملف يا شيري

ازيككككككككككككككك يا رانياااا

منوووووووووووورة يا جميل

اخبارك اية

وحشانا

خدي شنطتك وتعالي عششي معانا هنا الجو هنا هادئ وجميل

الوردة الحالمة
11-02-2008, 05:20 PM
‏ماس و لولى, ‏روراالاسكندرنيه, ‏om mena
سلااااااااااااااااام ازيكوووووووووووووووووو

اخبار الجو معاكم اية

ماس و لولى
11-02-2008, 05:24 PM
‏ماس و لولى, ‏روراالاسكندرنيه, ‏om mena
سلااااااااااااااااام ازيكوووووووووووووووووو

اخبار الجو معاكم اية

الجو جميييل و الامن مستتب،)،

دلوعة ميامي
11-02-2008, 05:56 PM
سالمة ياسلامة روحت ورجعت بالسلامة

الحمد لله ,,,كل شئ في اوله صعب ههههههههههههههه

طلعت ومشيت بدلع ,,,,اتدلعت اشارتين بس ,,,,وبعد كدة ظهرت على طبيعتي ,,,,اتشعننت ولاقيت نفسي على 100 قلت بابنت بلاش بدل ماتتلسعي ردار .

هالة حبيبتي ,,,,على رأيي عمو فؤاد المهندس الله يرحمه
مش عندكم بس اللى حصل ده
امبارح حصل موقف خلاني اموت من الضحك
واحد اماراتي من اللى كانوا فرحانيين بفوز مصر كان قاعد على اقلهوة عشان يشارك المصريين فرحتهم
اتصل بجوزي وقاله الموقف اللى حصل قدامه
الشرطة واقفة عشان تمشي الناس وتفرقهم ,,,واحد مصري يقول للشرطي ,,مصر فازت ,,,يقله طيب مبروك خلاص روح على بيتك ,,,,يقوله بقولك مصر فازت وتقولي روح البيت يا اخي بقولك مصر فازت ,,,وانخرط الرجل في البكاء ويحضن العلم ويقول

ياحبيبتي يامصر

رورا يارورا يا سكندراني

دول مش بقوا صفين لولي ,,,دول بقوا حشوات لولي
يا حبيبتي ده انا روحت اركب نص ضرس بحاله
بقالي 8شهور بعاني وكل ماروح للدكتور يعمل لي ضرس غير اللى بيوجعني لانه كشف على الضرس وقالي مافيهوش حاجة ولما خلصت كل الضروس المجاورة ,,,,ماكنش فاضل غيره ,,,طبعا شال الحشوة القديمة ,,,وهو بيشيلها نص الضرس راح ,,,, اتاري الوجع ده كله لان الضرس مشرخ ومكسور والحشوة مسكاه

الحمد لله عملته انهاردة وقالي في خلال اسبوعين اتابع لان ممكن يعمل حساسية ,,,,ربنا يستر

ام ادهم واياد
11-02-2008, 05:58 PM
شيرى مكنتش اعرف انك هتفرحى للدرجه دى هجيبك تزغرطى فى فرح الولاد،)،

هههههههههه انتى مخدوعه فيا اوى ياماسى

انا بلعب لسانى فى حالتين

فى الاكل

ووانا بشتم العيال

غير كده ماااااااااااااكووووووووو خخخخخخخخخخخخخخخخ

والف مبروك وعقبال الحبايب :68:

ام ادهم واياد
11-02-2008, 06:05 PM
شرشووووووور
الف سلامة على اياد
والله عمر لسه عامل فيا الحركة دي
والدنل لفت بيا من منظر الدم و مسكت نفسي بالعافيه
عشان اعرف اتصرف

ربنا يحفظ ولادنا كلهم يا رب

رندوووووود العثل
جزاكِ الله خير الجزاء
ربنا يجعل كل حرف بتكتبيه في ميزان حسناتك يا رب

بنات ايه اخبار الحفظ؟؟؟

ياهلا ياسكرتى ياقممممممممر
الف سلامه على عمر ياحبيبتى
ايوه والله انا كمان حاولت اتلم على اعصابى بس خليت ادهم يخبط على جارنا ووديتله اياد يبص عليه لانى كنت فاقده التركيز ساعتها وطمنى الحمد لله

يلا لازم فى السن ده يبهدلونا كده
ربنا يخليهم ويحفظهم يااااااااااااارب

ام ادهم واياد
11-02-2008, 06:12 PM
شيري

فرحت لك اوى انك خلاص نشرتي ام الغسيل بلاش تغسلي تانى على راى دلوعة

الزغروطة دى حلوة اوى

بتجيبي الصور دى منين يا عفريتة

احنا امبارح في المنطقة ماكناش حاسين بحاجة بس جوزى بيقوللى انه وهو راجع شاف طريق الكورنيش مقفول وفي هيصة كتير

لااااااااااااااااااااااا

ولاتزعلوا خااااااااااااااالص

انا شيلت اللى ع الحبل ونشرت تانى

وحاليا بغسل تانى

اى خدمه

والله الصوره دى وقعت فى ايدى بالصدففففففففففففه وعجبتنى اوى خخخخخخخخخخ

واحنا كمان الدنيا هنا كانت هايصه

وعلى فكره فيه موضوع ع العام فى السيكو سيكو بخصوص المسيره بتاعه امبارح وبنتهزق كالعاده
الصور من منطقه الخبر

ام ادهم واياد
11-02-2008, 06:17 PM
السلام عليكم حبايبى اخباركم اييييييييييييييييييييييه

معلش حختفى شويه بس حدخل للتفسير لانه الامتحانت الاحد الجاى ولازم اراجع للاخوة المحترمين الى عندى زى منتو عارفين

بنات هو الياهو سخيف ومش بيفتح ليه فى الامارات انتو كمان ولا عندى بس

صحيح مين دورها انهرده يلا منتظراكم تردوا لانه لو محدش فسر انهرده انا عندى استعداد ابدا اول خمس ايات من البقره واسباب النزول كمان يلا مستنياكم

وعليكم السلام ياروووووروووووووووو

وربنا يقويكى يارب

ويكلل تعبهم بالنجاح والتفوق يارب

وطمنينى على زيزو عامل ايه دلوقت؟

ام ادهم واياد
11-02-2008, 06:19 PM
سلاااااااااااااااااااااااااام

طبعا الف مبــــــــــــــــــــــــــــــــ الف ــــــــــــــــــــــــــــــــروك يا مصر ويا شباب مصر

بجد مبسوووووووووووووووووطة اوي الحمدلله

امبارح كانت فرحتي لا تقدر

على فكرة فرحتي امبارح كانت فرحتين الاولى بفوز مصر والتانية

اممممممممممممممممم

افرحي فيني يا ام نورررررررررررررران

الساعة 3:15 عصرا

شرفت يارا بنت اخي يعني

بالبلدي كدا مرات اخويا ولدت امبارح بنوتة حلوة سميتها يااااااااااااارا

طبعا لسة مش حابين الاسم بس ولووووووووووووو حصارع لاخر نفس خخخخخخخخخخخخخ

وان شاء الله خير

اااه دخلت امبارح وكتبت رد طويل عريض وهنيت مصر وكتبت اخباري وعلى اخر نفس الكهربا طفت وراح الرد خخخخخخخخخخخخخخ

المهم اخباركو اية

حروح اقلب بالصفحات شوية

الف الف مبرووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووك ياوررررررررررررده

تتربى بعزكم وبعز بباها ومامتها ياااااااااااارب

وعقبال ماتشوفوها عرووووووووووووووووسه

وعقبااااااااااااااالك فى بيت العدل يااااااااااااااارب

ام ادهم واياد
11-02-2008, 06:27 PM
سالمة ياسلامة روحت ورجعت بالسلامة

الحمد لله ,,,كل شئ في اوله صعب ههههههههههههههه

طلعت ومشيت بدلع ,,,,اتدلعت اشارتين بس ,,,,وبعد كدة ظهرت على طبيعتي ,,,,اتشعننت ولاقيت نفسي على 100 قلت بابنت بلاش بدل ماتتلسعي ردار .

هالة حبيبتي ,,,,على رأيي عمو فؤاد المهندس الله يرحمه
مش عندكم بس اللى حصل ده
امبارح حصل موقف خلاني اموت من الضحك
واحد اماراتي من اللى كانوا فرحانيين بفوز مصر كان قاعد على اقلهوة عشان يشارك المصريين فرحتهم
اتصل بجوزي وقاله الموقف اللى حصل قدامه
الشرطة واقفة عشان تمشي الناس وتفرقهم ,,,واحد مصري يقول للشرطي ,,مصر فازت ,,,يقله طيب مبروك خلاص روح على بيتك ,,,,يقوله بقولك مصر فازت وتقولي روح البيت يا اخي بقولك مصر فازت ,,,وانخرط الرجل في البكاء ويحضن العلم ويقول

ياحبيبتي يامصر

رورا يارورا يا سكندراني

دول مش بقوا صفين لولي ,,,دول بقوا حشوات لولي
يا حبيبتي ده انا روحت اركب نص ضرس بحاله
بقالي 8شهور بعاني وكل ماروح للدكتور يعمل لي ضرس غير اللى بيوجعني لانه كشف على الضرس وقالي مافيهوش حاجة ولما خلصت كل الضروس المجاورة ,,,,ماكنش فاضل غيره ,,,طبعا شال الحشوة القديمة ,,,وهو بيشيلها نص الضرس راح ,,,, اتاري الوجع ده كله لان الضرس مشرخ ومكسور والحشوة مسكاه

الحمد لله عملته انهاردة وقالي في خلال اسبوعين اتابع لان ممكن يعمل حساسية ,,,,ربنا يستر

ايه ياعم انت سلامتك ياجميل يامتدلع الف سلامه

وانا كنت بقتريح تغيرى الدكتور احسن خخخخخخخخخخ

ايه ده لعب فى سنانك وانبسط <<شكله بيجرب فيكى

وخدى بالك بقى من تعليماته فتره الاسبوعين دول وربنا يعديها على خييييييييييييييييييير

روراالاسكندرنيه
11-02-2008, 06:28 PM
دلوعه سلامات يحببتى انت حتقولى لى على وجع الضروس ربنا يشفيك ويعافيك وخلى بالك على نفسك وانت فى البيب بيب الجديد واقراى الاذكار بتاعه الركوب ربنا يكفيك شر الطريق يارب

شرشر حببتى تسلمى على الدعوات والله زياد الكحه عملالوا صاع يقلبى وصوتها وحش الظاهر دور منيل ربنا يتم شفاة والله الكحه بتزلزله يبنات الحمدلله اهه بدى الدوء وربنا هو الشافى

ورود الجو كويس بس بيتى ثللللللللللللج مش عارفه ليه مع انى قافله الشبابيك تتصورى

ام ادهم واياد
11-02-2008, 06:42 PM
الف سلامه عليه يارورو
فعلا الكحه دى صعبه اوى وبتعمل صداع

ربنا يقويه يارب عشان امتحاناته ياحبيبى

روراالاسكندرنيه
11-02-2008, 06:52 PM
على فكره يبنات انا مشتركه فى منتدى اماراتى ربنا يكرمهم فرحانين بالفوز بتاعنا فرح يشكروا عليه بصراحه انا بصراحه استغربت بس فرحت اوى

روراالاسكندرنيه
11-02-2008, 06:54 PM
الف سلامه عليه يارورو
فعلا الكحه دى صعبه اوى وبتعمل صداع

ربنا يقويه يارب عشان امتحاناته ياحبيبى

يارب مايحرمنى منك يشرشورتى ويحفظ ولادك من كل سوء يارب ويفرحك بيهم
ويخلى لك سبع السباع وكمان يديكى بنت زى القمرررررررررررررررررر

ام ادهم واياد
11-02-2008, 07:10 PM
ربنا يخليكى يارورو

والله بتمنى ربنا يرزقنى بنوته تطرى القعده الناشفه دى خخخخخخخخخخخ

أم سهيلة1
11-02-2008, 07:13 PM

والله ليكم وحشه كبيرة قوي ,,,,, وغصب عني والله مكنتش بدخل العيال لسه مخلصين إمتحانات من أربع ايام وأحنا دلوقتي أجازة نص السنة
والله مافيش راحة لا وهما بيمتحنوا ولا وهما في أجازة

أدوني لأول الأسبوع الجاي وأنا حرجع لكم صارووووووووخ إن شاء الله

يالا سلالالالالالالالالالام كبير ليكم كلكم ,,, أنا حاسة إني بقالي عشروميت سنة متكلمتش معاكم

كنزي1
11-02-2008, 07:13 PM
وردة

ازيك عاملة اية

الف مبروك وصول يارا بالسلامة

تتربي في عز ببها وممتها ان شاء الله وعقبالك كدة ياجميل لما نباركلك علي الخطوبة

ان شاء الله

كنزي1
11-02-2008, 07:16 PM
سهلولة

ازيك ياقمر انت الي ليكي وحشة

كل دة علي شان الامتحانات ربنا ينجحلك ولادك ان شاء الله

ام ادهم واياد
11-02-2008, 07:44 PM

والله ليكم وحشه كبيرة قوي ,,,,, وغصب عني والله مكنتش بدخل العيال لسه مخلصين إمتحانات من أربع ايام وأحنا دلوقتي أجازة نص السنة

يالا سلالالالالالالالالالام كبير ليكم كلكم ,,, أنا حاسة إني بقالي عشروميت سنة متكلمتش معاكم

يااااااااااااااااااااااااااااااااه كده برضه ياسهاليلوووووووووووووووو

ايبه الغييييييييبه دى؟

احنا الاجازه لسه خالص من عندنا والدوام بدء من يومين

اجازه سعيده يارب
وماتغيبيش عننا كتير كده :80:

ام ادهم واياد
11-02-2008, 07:44 PM
ام نوران فيييييييييييين يابنات

مختفيه النهارده خااااااااااااااااااااااااااالص

ابيسوناية
11-02-2008, 09:38 PM
ياااااه كل ده ولسة في صفحة 21 :99:

قلت اكتب وبعدين أقرأ بعدين اللي فات ..... كل ده نفسكو مفتوحة للرغي اليومين دول يعني....

رورا Z:

ازيك يا كلبوزتي انت الي عاملة ايه يا جميل منتحرمش من سؤالك يا قمر؟

أم يوسف:52:

اهلين وسهلين ومليون مرحب منورة
بالنسبة للملل تأكدي انك معانا هتنسي اسمك اقصد الملل يعني

شيري:14:
يا نجفة الملف انتي يا جميل مالو زيوودي حبيبي فيه ايه؟ سلمات

كنزي~~,
وحشتيني يا جميل

ابيسوناية
11-02-2008, 09:44 PM
دلوعة

انتي هنا معايا ....منورانيـ
على فكرة سان ديبو برفان قوي وتحفة ولة بتحبي الورود الكلوي نارسيس وعندك كما كنزو جانجل الفيل يا خرابي عليها

دلوعة ميامي
11-02-2008, 11:38 PM
سهاليولو

وحشاني ياجميل

كدة برضو الغيبة الطويلة دي
حتى عيالك كانو مستوليين على النت

ابيسونة
حمد الله على السلامة يا اوختي
خضتيني عليكي ,,,,طلعتي من الماسنجر بدون احم ولا دستور
وكتبت لك كذا مرة ولا رديتي

طيب قولي فوتكم بعافية

اما البارفانات

سبحان الله الناس اذواق
انا مرة جوزي اشترى لي نوع غالي جدا ومادخلش مزاجي

لازم اشم الاول هههههههههههههه

دلوعة ميامي
11-02-2008, 11:43 PM
ام نوران

اين انت انهاردة؟؟؟

ام اكرم

لسه الشغل ماخلصش

كنزي1
11-02-2008, 11:48 PM
ابيسونة

ازيك ياقمر عاملة اية انت والولاد

دلوعة

وبقية البنات كفاية بقي كلام علي البرفانات متتعبوش اعصابي انا سي الاستاذ بتاعي مش بيحب البرفانات الحريمي

قوي ومش اي برفان يعجبة بتعب علي محاجة تعجبه

وبيني وبنكو انا كمان بقيت ارخم علية واخلية ميشتريش اي برفان لية غير لما يعجبني انا الاول

الوردة الحالمة
11-02-2008, 11:48 PM
ورود الجو كويس بس بيتى ثللللللللللللج مش عارفه ليه مع انى قافله الشبابيك تتصورى

خخخخخخخخخ نفس حال غرفتي

اصل بيقولو عليها الاوضة قبلي
تجاة القبلة يعني ودي بتكون باردة جدااااااااا

يا خرابي على تلج تقليش فريزر

والله عايزة ارقع زغروطة بس مشكلتي مبعرفش

مترقعيلي زغروطة يا راندا

اصل سهيلة وحشاني بجد

بتغيبي كل دا وجاية اليوم عشان تقليلي برضو حتغيبي اسبوع كمان

يا شيخة وحشانا

وعموما ربنا يوفقك ويوفق العيال يا جميل:rroo:

وردة

ازيك عاملة اية

الف مبروك وصول يارا بالسلامة

تتربي في عز ببها وممتها ان شاء الله وعقبالك كدة ياجميل لما نباركلك علي الخطوبة

ان شاء الله

ربنا يخليكي ياااااااا رب ويسمع منك

انا كويسة الحمدلله

لا جديد ع الساحة الفنية

الجو جميييل و الامن مستتب،)،
خخخخخخخخخخخخخخخخخ

ربنا يخلية مستتب ع طولللل

لااااااااااااااااااااااا

ولاتزعلوا خااااااااااااااالص

انا شيلت اللى ع الحبل ونشرت تانى

وحاليا بغسل تانى

اى خدمه

والله الصوره دى وقعت فى ايدى بالصدففففففففففففه وعجبتنى اوى خخخخخخخخخخ

واحنا كمان الدنيا هنا كانت هايصه

وعلى فكره فيه موضوع ع العام فى السيكو سيكو بخصوص المسيره بتاعه امبارح وبنتهزق كالعاده
الصور من منطقه الخبر
خخخخخخخخخخخخخخخخ

كلو الا حكاية الغسيل دى

يا بتغسلي يا بتنشري خخخخخخخخخخخخخخخ

ربنا يقويكي "R:

وعلى فكرة سيبك من جماعة السيكووو دول

احسن شكلهم غاويين شتم في العالم طبعا مو اجمالا بس كثير منهم نظرتهم ضيقة جدااااااااا

فطنش ياعم

لا حيزيدو ولا حيقللو في مصر حاجة

الف الف مبرووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووك ياوررررررررررررده

تتربى بعزكم وبعز بباها ومامتها ياااااااااااارب

وعقبال ماتشوفوها عرووووووووووووووووسه

وعقبااااااااااااااالك فى بيت العدل يااااااااااااااارب

الوردة الحالمة
11-02-2008, 11:51 PM
معلش بس حابة اقولللللللللل

لدلوعة ازيكككككككككككككككككككك مبروك عليكي العربية الجديدة >>>>>>>>>>>انا سامعة انك شارية جديدة

شيري سلامة اياااااااااااااااااد وربنا يعينك ع الخضة اللي شفتيها

جمدي قلبك حتنولي من دي كتير انتى لسة باور المشوار خخخخخخخخخخخخخخ دي نصيحة امي لمرات اخويا واختي خخخخخخخخخخخخخخخخخ

om mano
12-02-2008, 12:05 AM
بجد بجد بجد اخصصصصصصصصصصصصصصصصصص عليكم كلكم
مفيش حد يقوللى سلامتك غير كنوزى بس
ربنا يسامحكم

om mano
12-02-2008, 12:26 AM
احدث اسئلة فى انترفيوهات الشغل
السؤال بقا ليكي
هل شعرك اصفر ؟
هل عنيكي خضرا ؟
هل عملا ضوافرك فرنش ؟
هل انتي فاتحة 3 زراير من القميص ولا زرار واحد ؟
هل تمتلكين موهبة الرسم على خلقتك وعلى خلق الله ؟

"R:وبالنسبة ليك
هل ملغوص شعرك جل ؟
هل ترتدي كرفتة فشفشي فاتح عالموضة؟
هل تحلق ذقنك يوميا بجيليت بلو تو ؟
هل تلبس حذاء ايطالي ؟
هل تمتلك قدرة على الكلام بالعين والحاجب

لو اة ....يبقا ليك مستقبل مبهر في سوق الهنود الحمر لو لاْ يا اما تشتغل مندوب مبيعات يا تعمل بلوج
شهادات اية وتقدير ايه كتو القرف مليتو البلد ..ياله هاتو الطبلة والسجات اتلحلحوا كدا

om mano
12-02-2008, 12:29 AM
الشيطان:الا انتي اخر مره استحميتي امتي؟؟
ميمو: وانت مال اهلك ....انت هتتبناني ؟؟؟؟

الشيطان:انا بس قلت افكرك
ميمو: مش كفايه واكل ,شارب , نايم , قايم , بتتفرج على التلفزيون ببلاش ولا كأنو بيت ابوك

الشيطان: طيب خلاص قومي ياله ارمي نفسك تحت اي اتوبيس
ميمو:ياعبيط يا بتستعبط ..السواق ده مش وراه كوم لحم زمبهم ايه دول؟

الشيطان:هوا انسب حل انك تنطي في النيل
ميمو:مانا بعرف اعوم ...مش هاينبني الا حته دور برد رخم زيك

الشيطان : يا بختك .. ومين اللي علمك العوم؟

ميمو:انت هاتصحبني ..والله عال ماتبقاش الا انت

الشيطان:تحبي تولعي في نفسك؟
ميمو:لا لا لا انا بخاف من الولعه ويعني هتبقا نار هنا وهناك

الشيطان:ممكن تشربي سم فران
ميمو:معدتي حساسه وبعدين لونه غريب قوي ..حاجه تقرف

الشيطان:هممم....ايه رايك في سكينه حلوه من المطبخ؟؟
ميمو:انت مجنون ياااله واوسخ لماما الشقه انت عارف السجاجيد سعرها كام دلوقت؟؟

الشيطان:خلاص يبقا تمسكي سلك عريان
ميمو:واللهي ما عريان غيرك ؟؟ ايه الافكار بنت الوسخه دي ...اخرس خالص صدعتنا

الشيطان:بس انا عايز اقول حاجه
ميمو:اتهبب قول ... وانجز عشان الشوط التاني هايبتدي وعبواحد السيد ادائو زفت

الشيطان:ابوس ايد اهلك يا شيخه تخشي تستحمي عشان انا النبتشي هنا وقربت اموت ..وبمنظرك ده هتقلبلنا جهنم

om mano
12-02-2008, 12:30 AM
على فكرة طبعا كل الحاجات دى منقولة

om mano
12-02-2008, 01:03 AM
استدعى الاب ابنه لغرفته وما ان رأه امامه الا وبادر بتوجيه هذا السؤال
الاب : هتعرف يابنى تحافظ على الثروه اللى هتورثها من بعدى
الابن : طبعا يا ابا تربيتك

الاب : يعنى هتعرف تربى الكتاكيت زى ما انا ربيتهم

الابن : ( باندفاع وحماسه الشباب ) اكيد يا ابا

الاب : طيب هات الكرتونه اللى فيها الكتاكيت دى

سارع الابن باحضار الكرتونه ووقف امام ابيه
الاب : اقلب الكرتونه على الارض وورينى ازاى هتقدر تلم فيها الكتاكيت

وبسرعه قلب الابن الكرتونه وما ان رفعها حتى انطلقت الكتاكيت فى ارجاء الغرفه واندفع الابن خلفها يحاول جمعها مره اخرى لكن هيهات ، وبعد ان ادرك الفشل وقف امام ابيه وقد ارتسمت على وجهه البلاهه والغباء ولم يوقظه الا صفعه قويه من ابيه

الاب : شوف يا غبى اللى هاوريهولك ده خلاصه 25 سنه فى تربيه الكتاكيت

ثم اخذ الاب الكرتونه بعد ان جمع فيها الكتاكيت اخذ يهزها بقوه يمينا ويسارا وسط صراخ متواصل من الكتاكيت ما لبس ان تلاشى وانقطع نتيجه ما اصابها من اعياء

الاب : الان فقط نقلب الكرتونه

وما ان رفعها الا وشاهد الابن الكتاكيت لا تحرك ساكنا ممااصابها من اعياء ودوار ثم قام بتعبئتها فى الكرتونه بمنتهى السهوله واليسر

الاب : دلوقت يا ابنى اتعلمت اهم حاجه فى تربيه الكتاكيت وهى
( اتعبهم يريحوك لكن لو ريحتهم هيتعبوك )

لو عرفت مين هو الاب ومين هو الابن ومين هما الكتاكيت ؟ ادخل عشتك وخليها فى سرك "R:

om mano
12-02-2008, 01:08 AM
يُنبئني شتاءُ هذا العام
أن ما ظننته شفاىَ كان سُمِّي
و أن هذا الحُــب حين هزَّني أسقطني
و لستُ أدري منذ كم من السنين قد جُرحت
لكنني من يومها ينزف رأسي
الحُـــب زلَّتي التي من أجلها هدمتُ ما بنيت
من أجلها خرجت ،، من أجلها صُلبت،، و حينما عُلِّقتُ
كان البرد و الظلمة و الرعدُ ترجُّني خوفا
و حينما ناديته لم يستجب
عرفتُ أنني ضيَّعتُ ما أضعت

صلاح عبد الصبور

om mano
12-02-2008, 01:11 AM
ألست قلت يا قلبُ إني
إذا ما تبتُ عن ليلى .. تتوبْ
فها أنا تائبٌ عن حبِ ليلى
فما لك كلما ذُكرت .. تذوبْ؟

قيس بن الملوّح

om mano
12-02-2008, 03:29 AM

انا انا انا

ممكن اجاوب انا ياابلة

ده

ده

ده

مارد وشوشنى

فى مقوله اخرى
ده

كرتى البعبع

صح ياابلة استاهل ستار كده والفصل يصقفلى

om mano
12-02-2008, 03:34 AM
على فكرة ياشيرى انا بموت فى الكارتون ده جداااااااااااااا
دمه خفيف موووووووت
انا جبتلكم شوية صور منه
http://www.laughingplace.com/files/Info/Movies/Monsters/P2-1.jpghttp://www.laughingplace.com/files/Info/Movies/Monsters/monsters%20inc%201.jpg

روراالاسكندرنيه
12-02-2008, 05:31 AM
ورووووووووده الف مبروك على يارا ربنا يجعلها من الصالحين ويفرح اهلها بيها وعقبال ماربنا يسعدك ياروحى انت مع الى قلبك يحبه ويهواة

كنوووووووووز انا جوزى زى جوزك مش اى برفان بيعجبوا بردو ومتعب اوى بس انا باه مفتريه بجيب الى يعجبنى والى يعجبوا ومبتنازلش لانه هو كمان بيجيب الى عايزو هو ومافيش حد احسن من حد والله انا مش مفتريه بس هو ده الحل

ام نونو فينك يقطه انهرده يخواتى لك وحشه والله

ابيسونايه وحشتينى ووحشنى دلعك لى اصل اختك فاقده حنان هههههههههههههه

ام مانو اخبارك ايه سلامتك انت تعبانه يابطتى والله معنديش علم لانى امبارح مدخلتش كثير كالعاده حقك علينا يجميل

بلو روز سلامه عمر الف سلامه هو تعبان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سهلوله القمر وحشتينى من هنا لبكره بجد والله ربنا يوفق اولادك وتفرحى بيهم يارب

اروح افطر السبع ورجعالكم دعواتكم مياكلنيش بدال الفطار هههههههههههههههههه

روراالاسكندرنيه
12-02-2008, 06:12 AM
اية الكرسي..خفايا عجيبه سبحان الله

--------------------------------------------------------------------------------

بسم الله الرحمن الرحيم.

اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ
لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا ‏فِي الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ
يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ ‏يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ
إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ ‏
حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ ( البقرة)
,
,
خفايا آيه الكرسي :
*هى القاعدة الأساسية للدين لما فيها من توحيد خالص.‏
* ‏ وهى أشرف آية فى القرآن.‏
‏* بها خمسون كلمة ... وفى كل كلمة خمسون بركة.‏
* ‏ هى آية جمعت أكثر من 17 أسم من أسماء الله الحسنى.‏
* نزلت ليلاً.‏
* ولما نزلت خر كل صنم فى الدنيا.‏
‏* وكذلك خركل ملك فى الدنيا، وسقطت التيجان عن رءوسهم.‏
* وهربت الشياطين.‏
* الكرسى هو أساس الحكم وهو رمز الملك.‏
* ‏ وهى الدالة على الألوهية المطلقة .
*‎ ‎رفعها الله فى بدايتها باسمه (الله) وفى نهايتها باسمه (العلى العظيم).‏
‏* وهى ترفع معها كل من تعلق بها واستمسك بها .‏
‏* ومن حفظها حفظته ورفعته معها إلى أعلى مقام واسمى منزلة. ‏

‎(وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنَّ لَهَا لِسَانًا وَشَفَتَيْنِ تُقَدِّسُ الْمَلِكَ عِنْدَ سَاقِ الْعَرْشِ)‏
‏( لِكُلِّ شَيْءٍ سَنَامٌ وَإِنَّ سَنَامَ الْقُرْآنِ سُورَةُ الْبَقَرَةِ وَفِيهَا آيَةٌ هِيَ سَيِّدَةُ آيِ الْقُرْآنِ هِيَ آيَةُ ‏الْكُرْسِيِّ )‏

* هذه آية أنزلها الله جل ذكره وجعل ثوابها لقارئها عاجلاً واجلاً
* لمن قرأها فى زوايا بيته الأربع تكون للبيت حارسه
وتخرج منه الشيطان.‏
* ‏ لمن قرأها على منزلة قبل السفر فمنزله فى حفظ الله
من السرقة ومن كل المصائب.‏
*لمن قرأها ليلا خرج الشيطان من البيت
ولايدخله حتى يصبح و آمنه الله على نفسه ‏وجاره وجار جاره والبيوت التى حوله.‏
* فى الفراش قبل النوم لنفسة أو لأولاده
يحفظهم الله لا يقربهم شيطان حتى يصبحوا ويبعد ‏عنهم الكوابيس والأحلام المزعجة.‏
* ‏فى الصباح قبل أن يخرج من منزلة ويقول ياحفيظ ثلاث مرات كان فى حفظ الله حتى ‏يعود.‏
* ‏ليلا أو نهارا وبأى عدد أقلها ثلاث مرات فهى علاج
ووقاية من كل أنواع الأمراض و ‏الآفات، وشرح للصدور، وكشف للهم والغم والكرب
وحفظ للنفس والمال والأولاد.‏‎ ‎
*لمن قرأها دبر كل صلاة يتولى قبض روحه الله ذو الجلال والإكرام.‏
* ‏وكان كمن قاتل مع أنبياء الله حتى يستشهد.‏
* أعطاه الله ثواب عمل الأنبياء وأعمال الصديقين.‏
‏* أعطاه الله فوق ما أعطاه للشاكرين.‏
* ‏وبسط الله عليه يمينه بالرحمة.‏
* هو اسم الذات العليا ويقال أنه الأسم الأعظم.‏
* ‎وكل الأسماء تابعه اليه على سبيل الوصف (ولله الأسماء الحسنى).. ‏
*‏ اسم يتحدى بها الله أن يُسمى به سواه .

(سبب النزول)
سأل بني إسرائيل رسولهم موسى:
هل ينام ربك ؟؟؟
فقال موسي:
إتقوا الله ؟؟؟
فناداه ربه عز و جل
سألوك يا موسى هل ينام ربك ؟؟؟
فخذ زجاجتين في يديك و قم الليل
ففعل موسى
فلما ذهب منه الليل ثلثه نعس
فوقع لكبتيه، ثم انتعش فضبطهما حتى اذا كان
أخر الليل نعس موسى فسقطت الزجاجتان عنه فانكسرتا
فقال تعالى
((يا موسى لو كُنت انام لسقطت السماوات و
الارض فهلكن كما هلكت الزجاجتان في يديك )))
و لهذا السبب أنزلت أية الكرسي

و يستحب قراءة أية الكرسي عقب كل صلاة
و قبل النوم
و عند الاستيقاظ

منقول

أم نوران
12-02-2008, 07:05 AM
سلام عليكم
ربنا يسهل لي وأناااااااااااااام زي البني آدمين

رورا...صاحية بدري زيي؟؟؟ عملت الشوربة ....طلعت تحفة... تتسلم ايديكي...

ان شاء الله أجرب كمان شوربة البطاطس اللي مييييييييي كتبتها

ماس و لولى
12-02-2008, 07:13 AM
صباح الخير على الصاحيين و احلام سعيده للنايمين

رورا تسلم ايدك على ايه الكرسى

أم نوران
12-02-2008, 07:31 AM
وردة.... ألف مبروك وصول يارا... تتربى في عزكم جميعا ان شاء الله...أوعي يغيروا الاسم:30:

أم سهيلة.... حمدالله ع السلامة... هلا يا هلا ... يالا في انتظار العودة:rroo:

رورا....جزاكي الله خيرا على التفسير ...مش هاتعمليلنا جدول يا ميس.. بس أجلوني شوية هاقولكم ليه دلوقت

رندود...معلش يا جميل...أنا مش عايزة أقولك أساسا أنا امبارح نمت امتى وصحيت امتى معرفتش أكلمك... خلاص بشد في شعري ...

دلوعة... مبروك ع العربيه ربنا يبارك لك فيها...أنا كمان عندي درس مكسور من السنه اللي فاتت بس لغاية دلوقتي عاملة اضراب ومش عايزة أشوف دكاترة من بعد الولادة...ربنا يسهل وأروح أنا كمان أنقذ ما يمكن انقاذه أصلو بيوجعني أوي دلوقتي...طبعا استاهل علشان مالحقتوش من الأول

شيري.... حلوة فعلا الصور اللي بتحطيها دي ...بتجيبيها منين...؟؟،)،

أم مانو...سلامتك يا جميل ..واضح انك رجعتي بقوه...بس ابقي اعملي رقابة على الحاجات المنقولة ...اكتبي نقط واحنا هانفهم علشان طبعا احنا اذكياااااااااااااااااء جدا..."R:

أم نوران
12-02-2008, 07:40 AM
هاقولكو بقى أجلوني ليه في التفسير....

نوران بنتي بيعملو عندهم في المدرسة ...على الأصح وزارة التعليم بتعمل كل سنه حاجة كده زي المسابقة في القرآن .. المسابقة ان شاء الله الشهر اللي جاي ...وهي للأسف مش حافظة كويس ومطلعة عيني معاها ... أحسن حاجة ان من كتر مابقولها الآيات أنا اللي بحفظ...

هاحاول طبعا أكون معاكو على قد ما أقدر ...بس لما أعصابي تتظبط....ياااااااااااااااااااااااااه دا تحفيظ العيال ده صعب قوي قوي قوي

دعواتكم ربنا يقدرني على تحفيظها ويطوللي بالي عليها ...

*منار الهدى*
12-02-2008, 07:57 AM
السلام عليكم وحشتووووووووووووووووووووووووووووووووني كيفكم

ام نوران اسال الله ان ييسر لابنتك حفظ القران ادعي ربي كريم والتمسي ساعات الاجابه

كلكم وحشتوني يالحبايب

روراالاسكندرنيه
12-02-2008, 08:06 AM
ماس وام نونو ومنار صباح الوروووووووووووود

ام نونو منت عارفه كل يوم بصحى خمسه صباحا انت نسيت يقمر الف هنا وشفاء على الشوربه

ماس حلوة المعلومات عن ايه الكرسى صح انا عجبتنى قلت انقلها لحبايبى واخواتى

بالنسبه للجدول مش حابه اايدكم ينونو الى تحب تحط تفسير منها لنفسها وانا لما بشوف محدش حط انا بتكفل مافيش مشاكل

ربنا يعينك على نوران وتحفظ بسرعه هم العيال كده متعبين بس كله بثوابه ينونو

منار انت بتروحى فين واخبار ابنك اييه

*منار الهدى*
12-02-2008, 08:16 AM
هلا وغلا رورا صباح الفل

ابني طيب الحمدلله

انتم اخباركم ايه واخبار الامارات والجو كيف

روراالاسكندرنيه
12-02-2008, 09:05 AM
الحمدلله حبيبتى بخير

الجو اتحسن ودفاء شوي

والامارات بتسلم عليك يقمرررررررررانت

دلوعة ميامي
12-02-2008, 09:12 AM
معلش بس حابة اقولللللللللل

لدلوعة ازيكككككككككككككككككككك مبروك عليكي العربية الجديدة >>>>>>>>>>>انا سامعة انك شارية جديدة

الله يبارك فيك ياعسل وعقبال مانبارك لك على العريس يارب
والف مبروك عليكم يارا ,,,اسم جميل والله
اخبارك ايه ياوردتنا

بجد بجد بجد اخصصصصصصصصصصصصصصصصصص عليكم كلكم
مفيش حد يقوللى سلامتك غير كنوزى بس
ربنا يسامحكم

الف سلامة عليك ياجميل ,,,, ان شالله القطة السودا

استدعى الاب ابنه لغرفته وما ان رأه امامه الا وبادر بتوجيه هذا السؤال
الاب : هتعرف يابنى تحافظ على الثروه اللى هتورثها من بعدى
الابن : طبعا يا ابا تربيتك

الاب : يعنى هتعرف تربى الكتاكيت زى ما انا ربيتهم

الابن : ( باندفاع وحماسه الشباب ) اكيد يا ابا

الاب : طيب هات الكرتونه اللى فيها الكتاكيت دى

سارع الابن باحضار الكرتونه ووقف امام ابيه
الاب : اقلب الكرتونه على الارض وورينى ازاى هتقدر تلم فيها الكتاكيت

وبسرعه قلب الابن الكرتونه وما ان رفعها حتى انطلقت الكتاكيت فى ارجاء الغرفه واندفع الابن خلفها يحاول جمعها مره اخرى لكن هيهات ، وبعد ان ادرك الفشل وقف امام ابيه وقد ارتسمت على وجهه البلاهه والغباء ولم يوقظه الا صفعه قويه من ابيه

الاب : شوف يا غبى اللى هاوريهولك ده خلاصه 25 سنه فى تربيه الكتاكيت

ثم اخذ الاب الكرتونه بعد ان جمع فيها الكتاكيت اخذ يهزها بقوه يمينا ويسارا وسط صراخ متواصل من الكتاكيت ما لبس ان تلاشى وانقطع نتيجه ما اصابها من اعياء

الاب : الان فقط نقلب الكرتونه

وما ان رفعها الا وشاهد الابن الكتاكيت لا تحرك ساكنا ممااصابها من اعياء ودوار ثم قام بتعبئتها فى الكرتونه بمنتهى السهوله واليسر

الاب : دلوقت يا ابنى اتعلمت اهم حاجه فى تربيه الكتاكيت وهى
]( اتعبهم يريحوك لكن لو ريحتهم هيتعبوك )

لو عرفت مين هو الاب ومين هو الابن ومين هما الكتاكيت ؟ ادخل عشتك وخليها فى سرك [/color]"R:

اولا الحكمة في محلها

ثانيا ,,,, احنا الكتاكيت ,,, هههههههههههههههههههههههههه

كنوووووووووز انا جوزى زى جوزك مش اى برفان بيعجبوا بردو ومتعب اوى بس انا باه مفتريه بجيب الى يعجبنى والى يعجبوا ومبتنازلش لانه هو كمان بيجيب الى عايزو هو ومافيش حد احسن من حد والله انا مش مفتريه بس هو ده الحل

صراحة الراجل المفروض مايتدخلش في ذوق مراته ,,,,لانها حاجة تفرس
انا كنت زمان بأخضع وارضى بالامر الواقع
لكن دلوقت بعترض في حاجات وبرضخ لحاجات ههههههههههههههههه حسب الوضع

سلام عليكم
ربنا يسهل لي وأناااااااااااااام زي البني آدمين

رورا...صاحية بدري زيي؟؟؟ عملت الشوربة ....طلعت تحفة... تتسلم ايديكي...

ان شاء الله أجرب كمان شوربة البطاطس اللي مييييييييي كتبتها

هلا ام نوران

مالك امبارح ماظهرتيش خالص ,,,خير يابنتي ,,,طمنينا عليكي

دلوعة... مبروك ع العربيه ربنا يبارك لك فيها...أنا كمان عندي درس مكسور من السنه اللي فاتت بس لغاية دلوقتي عاملة اضراب ومش عايزة أشوف دكاترة من بعد الولادة...ربنا يسهل وأروح أنا كمان أنقذ ما يمكن انقاذه أصلو بيوجعني أوي دلوقتي...طبعا استاهل علشان مالحقتوش من الأول

."R:

الله يبارك فيك ياقمر ,,,,, آجي أخدك لفة ههههههههههههههههههه

بقولك روحي وماتكسليش ,,,, لان الضرس اللى هيروح مش هيرجع تاني وطبعا كله بيأثر على كاه

ده انا ركبيت نص ضرس بحاله عشان اقدر احافظ عليه قدر المستطاع عشان مايتخلعش ,,,, ولو شوفتي الضرس اصلا ,,,, بجد حاجة تحزن ,,,,, بس اهم حاجة انه لسه جذوره موجوده ,,,ومن فوق كله كله تركيب

هلا وغلا رورا صباح الفل

ابني طيب الحمدلله

انتم اخباركم ايه واخبار الامارات والجو كيف

هلا منار الهدى

منورة

دلوعة ميامي
12-02-2008, 09:15 AM
كتاكيتووووووووووووووو فين ياجماعة ؟؟

ماس ولولي
انت بتروحي فين الصبح ؟؟؟ ممكن اعرف هههههههههههههههههههههههه

ابيسوناية
12-02-2008, 09:45 AM

رورا
كنزي
دلوعة

صباح الحب

ابيسوناية
12-02-2008, 09:46 AM

كنزي1
12-02-2008, 09:47 AM
صباح الخييييييييييييييييييييييييير

كنزي1
12-02-2008, 09:52 AM
صباح الحب ياقمر

randa hlmy
12-02-2008, 11:48 AM
الله الرزاق

يقول الحق سبحانه وتعالي ( ان الله هو الرزاق) الذاريات 58 - ورزق الله نعمه منه لا تحصي ورزق الخلق جميعهم

مؤمنهم وكافرهم وكل مافي الكون حرصا عليه وحرصا علي مافيه ( ومن من دابة في الأرض الا علي الله رزقها)

هود 6 - وعطاء الألوهية للمختارين من عباده فليس المال هو الرزق ولكن ايضا حلاوة اللسان رزق والقبول رزق

والستر رزق والرضا بقضاء الله رزق .

يقول الله سبحانه وتعالي ( ان الذين قالوا ربنا ثم استقاموا تتنزل عليهم الملائكة ) فصلت 30 - فالأرزاق لها غذاء

وغذاء القلوب ذكر الله , فابلذكر يحصل غناها ويزول فقرها ( الا بذكر الله تطمئن القلوب ) الرعد 28 , ورزق النفس

بالطمأنينة والسكينة ورزق السمع البيان والتثبت ورزق العقل بالتفكير ورزق الأدب اتباع منهج الله واتباع سنة رسوله

ورزق اليوم الحلال من الطيبات ( ورزقناهم من الطيبات ) الاسراء 7 .

فالرزق خلقه الله اولا واعطاه لبعض خلقه ثانيا وجعله ليخدم الذين اعطاهم الله هذا الرزق , ويعطوا منه لمن ضيق

عليه فيه ويخرج منه للمحتاجين - فالله خير الرازقين .

والحق سبحانه وتعالي العادل الكامل , وهو رب كل الناس , فلذلك بحب الخالق لصنعته من الخلق يدعوهم الي اكل

الحلال والطيب المؤمن منهم والكافر - والدعوه لأكل الحلال الطيب هي صيانه للآنسان من الشيء الضار , لذلك

حرم الخالق علي العباد ان يقتلوا انفسهم بالسموم .

ان التفاوت في الرزق امر اراده الله حتي يوزع الرزق بألوانه المختلفة بين العباد , فاءذا تميز واحد برزق في امر ما فاءنه

يرد بعضا منه علي الناس ( فأما الانسان اذا ما ابتلاه ربه فأكرمه ونعمه فيقول ربي اكرمن 15 *واما اذا ما ابتلاه فقدر

عليه رزقه فيقول ربي أهانن 16*) الفجر 15 , 16

ان غاية الكرم ليست في زيادة الرزق , ولكن في اجتياز الانسان لاختبار هام - هو حسن استخدام الرزق, وقلة

الرزق ليس اهانة للأنسان , فالاكرام الالهي لا يكون الا اذا وفق الانسان في اداء حق النعمة .

randa hlmy
12-02-2008, 11:57 AM
الله الحي القيوم

الحي هي اول صفة يجب ان تكون لله جل علاه , لأن القدرة والعلم بعد الحياه .

وتعريف الحي الدقيق هو الحياه اي ان يكون الشيء علي الصفة التي تبقي صلاحيته لمهمته - ومن حكمة الخالق

سبحانه وتعالي انه لا يوجد شيء تنتهي جدواه ابدا , انما ينتقل الشيء من مهمة الي اخري مثل احجار الزلط فاءننا

نأخذها ونطحنها لنصنع منها الرمل .

ان الحياه بالمعني البشري يقابلها الموت ولكن الحياه بالمعني الدقيق يقابلها الهلاك بدليل قوله الحق( ليهلك من هلك

عن بينة ويحي من حي عن بينة) الانفال 42

( كل شيء هالك الا وجهه له الحكم واليه ترجعون ) القصص 88 ان كل شيء هالك في الكون الا الله - فهو سبحانه

الخالد الذي له القضاء النافذ في الدنيا والآخرة - وكل شيء في الكون له حياة خاصة به تجعل له الصلاحية لمهمة

معينة .

ولننظر الي مهمة الحق سبحانه وتعالي مامداها وماامكاناتها - نجدها فوق الخيال وتفوق التصور انها المهمة العليا

انه الحي العلي ولا احد قادر علي ان يسلب منه الحياه لأن احدا لم يعطي له الحياه , ان حياه الحق سبحانه ذاتيه

لذلك قال الحق ( الله لا اله الا هو الحي القيومم ) البقرة 255 فجاء بضمير ( هو ) لانفراد صفة الله عن صفة الخلق

فهو حي باءطلاق , اما حياة المخلوق فهو حي بقيد .

randa hlmy
12-02-2008, 12:00 PM
الله العزيز

العزيز في اللغة هي الشده والقوة والغلبة والرفعة . والتعزيز هو التقوية , وفي قوله تعالي ( ولله العزة ولرسوله

وللمؤمنين ولكن المنافقين لا يعلمون ) فالعزة هنا لله تحقيقا ولرسوله فضلا وللمؤمنين ببركة ايمانهم برسول الله .

randa hlmy
12-02-2008, 12:04 PM
الله الجبار

الجبار في اللغة هو العالي العظيم - والله الجبار هو الذي تنفذ مشيئته ولا يخرج احد عن قبضة تقديره

والجبار هو المتكبر - ولكن التكبر في حق الله هو وصف محمود - اما التكبر في حق العباد فهو وصف مذموم

اي ان الله اجبر القلوب سعيدها وشقيها علي مافطرها عليه .

omyossof
12-02-2008, 12:05 PM
صباح الخيييييييييييييييو على احلى بنات
ازبكم عملين ايه وازي العيال
راندا جزاكي الله خيرا

randa hlmy
12-02-2008, 12:07 PM
الله الولي

فالولي يطلق علي الرب سبحانه وتعالي لأنه هو المالك والسيد والمنعم والناصر - والولي هو من تولي امرك

وقام بتدبيرها لك وحال غيرك من العباد .

والولي في اللغة هو الحليف والقيم بالأمر والقريب والمحب والناصر ( الله ولي الذين آمنوا ) اي يحبهم بمعني

الوالي اي المجالس , وموالاة الله للعبد محبته له - فالله سبحانه ينصر اولياءه ويقهر اعدائه .

randa hlmy
12-02-2008, 12:10 PM
صباح الفل والورد ياام يوسف

:rroo:

randa hlmy
12-02-2008, 12:15 PM
الله الرشيد

الرشيد هو المرشد وملهم الرشد لأهل طاعته وهو الذي ارشد الخلق الي هدايته ( ربنا آتنا من لدنك رحمة وهيء لنا

من أمرنا رشدا ) الكهف 10 , والمرشد هو الدال علي المصالح والصالح والداعي اليهما , وكان النبي صلي الله عليه

وسلم يقول في هذا الدعاء ( اللهم هذا الدعاء وعليك الاجابة والهذا الجهد عليك وعليك التكلان ان لله وانا اليه راجعون

ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ذي الحبل الشديد والأمر الرشيد ).

randa hlmy
12-02-2008, 12:25 PM
مساء الخيرات يابنات

فيه ايات الرقية والتحصينات - في المنتدي الاسلامي - لعلها تفيدكم ان شاء الله :30:

ام ادهم واياد
12-02-2008, 01:03 PM
انا انا انا

ممكن اجاوب انا ياابلة

ده

ده

ده

مارد وشوشنى

فى مقوله اخرى
ده

كرتى البعبع

صح ياابلة استاهل ستار كده والفصل يصقفلى

برااااااااااااااااافووووووو ام مااااااااااااااانوووووووووووووو

تستاهلى عشروميت ستار
ده الاخ كورتى البعبع هههههههههههه
شكلك من المتابعين برضه

وعلى فكره الحاجات اللى بتكتبيها دى وخصوصا بتاه الشيطان وميمو وبتاعه الكتاكيت وقعتنى من الضحححححححححححك

ماس و لولى
12-02-2008, 02:20 PM
ماس ولولي
انت بتروحي فين الصبح ؟؟؟ ممكن اعرف هههههههههههههههههههههههه

مش هقــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــوللك ههههههه،)،،)،"R:

مساء الخيرات يابنات

فيه ايات الرقية والتحصينات - في المنتدي الاسلامي - لعلها تفيدكم ان شاء الله :30:

جزاكى الله كل خير و جعله فى ميزان حسناتك يا رندوده

ماس و لولى
12-02-2008, 02:24 PM
رورا يا كميله يا طعمه يا سكره
ايه الجمال ده ايه الحلاوه دى تحالى لحموووووووووووو

يلا شويه حنان يا رورا اصلك صعبتى عليا على العموم الكل مفتقد الحنان و الدلع يا رورا

om mano
12-02-2008, 02:34 PM

--------------------------------------------------------------------------------

بسم الله الرحمن الرحيم.

اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ
لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا ‏فِي الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ
يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ ‏يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ
,
,
خفايا آيه الكرسي :
* نزلت ليلاً.‏
* وهربت الشياطين.‏

‎(وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنَّ لَهَا لِسَانًا وَشَفَتَيْنِ تُقَدِّسُ الْمَلِكَ عِنْدَ سَاقِ الْعَرْشِ)‏
‏( لِكُلِّ شَيْءٍ سَنَامٌ وَإِنَّ سَنَامَ الْقُرْآنِ سُورَةُ الْبَقَرَةِ وَفِيهَا آيَةٌ هِيَ سَيِّدَةُ آيِ الْقُرْآنِ هِيَ آيَةُ ‏الْكُرْسِيِّ )‏

وتخرج منه الشيطان.‏
* ‏فى الصباح قبل أن يخرج من منزلة ويقول ياحفيظ ثلاث مرات كان فى حفظ الله حتى ‏يعود.‏

(سبب النزول)
هل ينام ربك ؟؟؟
فقال موسي:
إتقوا الله ؟؟؟
فناداه ربه عز و جل
ففعل موسى
فقال تعالى

و قبل النوم
و عند الاستيقاظ

منقول
سبحان الله
شكرا لك يارورا ياقمر اول مرة اعرف فضل اية الكرسى

om mano
12-02-2008, 02:45 PM
جزاك الله خيرا ياراندا وادعولى كلكم انى كتفى يرتاح شوية علشان ابدأ اشارك معاكم فى التفسير والقراءة

om mano
12-02-2008, 02:47 PM
كلمات وألفاظ تخالف عقيدة المسلم نقع فيها بدون علم مثل:

1- والنبى ":
للحلف فلا يجوز الحلف إلا بالله ، لحديث إبن عمر رضي الله عنهما، أن النبي صلى الله عليه و سلم قال :
" ... من كان حالفا فليحلف بالله أو ليصمت ". رواه مالك والبخاري ومسلم وأبو داود والنسائي وابن ماجه.

2- يدى الحلق للى بلا ودان!! :
و فيها اعتراض و سخرية على تقسيم الله للارزاق و هو ما لا يليق به سبحانه و تعالى.

3- رزق الهبل على المجانين !! :
فالرزق هو لله وحدة وليس أحد يملك لنفسة ولا لغيرة رزقاً ولا نفعاً وموتاً ولا نشوراً، قال الله فى كتابه العزيز:{ إنَّ اْللهَ هُوَ الرَّزَّاقٌ ذُو القُوَّةِ المَتيِنُ }(الذاريات:5 ، فالرزق بيد الله سبحانه وتعالى يقسمه لحكمة لا يعلمها إلا هو.

4- لا بيرحم ولا بيخلى رحمة ربنا تنزل !! :
كلمة لا ينبغي لنا أن نقولها على الإطلاق ... فالله تعالى لا يؤده شئ ولا ينازعه فى سلطانه منازع
قال الله جل و علا: { مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلاَ مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلاَ مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ }(فاطر-2)
فمن هذا المخلوق الذى يستطيع ان يمنع رحمة الله ، فهذا القول لا يجوز

5- ث ور الله فى برسيمه!! :
كلمة عجيبة، هل هناك ثور الله !! وثيران أخرى للناس !!، و حيث ثور الله يرمز له الغباء والبلاهة من دون الثيران الأخرى ؟!! كلام غريب.. غير انه سوء أدب مع الله تعالى.. قال تعالى: { مَّا لَكُمْ لاَ تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقَاراً } (نوح-13).

6- انا عبد المأمور !! :
هذه كلمة خاطئة لأننا كلنا عبيد لله الواحد الاحد القهار، هي توحي أن قائلها ليس عليه أي ذنب إذا أمره رئيسه بفعل ما يغضب الله ، و الحقيقة غير ذلك ، فكل إنسان مسئول عن أفعاله مسئولية كاملة ، فعن ابن عمر رَضِيَ اللَّهُ عَنهُما عن النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّم قال: " على المرء المسلم السمع والطاعة فيما أحب وكره، إلا أن يؤمر بمعصية، فإذا أمر بمعصية فلا سمع ولا طاعة " مُتَّفَقٌ عَلَيهِ.

7- يا مستعجل عطلك الله !! :
وطبعا الغلط واضح فالله جل شأنه لا يعطل أحدا . ولكن العجلة ( الإستعجال) هي خطأ لحديث أنس بن مالك رضى الله عنه، عن النبي صلى الله عليه و سلم قال: ( التأني من الله والعجلة من الشيطان.. ) الحديث رواه أبو يعلى و رجاله رجال الصحيح/أنظر صحيح الترغيب و الترهيب للألباني المجلد الثاني (برقم-1572).

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: إن أحدكم ليتكلم بالكلمة من رضوان الله ما يظن أن تبلغ ما بلغت فيكتب الله له بها رضوانه إلى يوم يلقاه، وإن أحدكم ليتكلم بالكلمة من سخط الله ما يظن أن تبلغ ما بلغت فيكتب الله له بها سخطه إلى يوم القيامة). رواه ابن ماجه وابن حبان في صحيحه وروى الترمذي والحاكم المرفوع منه وصححاه/ وأنظر صحيح الترغيب و الترهيب للألباني المجلد الثاني (برقم-2247).

8- البقيه فى حيــــــــــــا تك
ما هذه البقيه ؟ لا حول ولا قوه الا بالله هل يموت إنسان قبل انقضاااااء عمره بحيث تكون البقيه يرثها أحد أوليائه ، سبحان الله هذا بهتان عظيم . لن يموت إنسان قبل أن يستكمل آخر لحظه فى عمره
قال تعالى (فإذا جاء أجلهم لا يستأخرون ساعه ولا يستقدمون ))

9- لاحول الله ) :وهنا يريد الاختصار .. ولكن المعنى نفي أن يكون لله حول أو قوة .

10- الباقي على الله
هذه الكلمة دائما ما تتردد على لسان الأطباء ومن أنجز عملا .. وهي مذمومة شرعا ..
والواجب علينا التأدب مع الله .. والأحرى أن يقال : أديت ماعلي والتوفيق من الله .

11- شاء القدر
) :لأن القدر أمر معنوي والله هو الذي يشاء سبحانه .

12- فلان شكله غلط )
:وهو من أعظم الأغلاط الجارية على ألسنة الناس ..لأن فيه تسخط من خلق الله وسخرية به .. قال تعالى ( لقد خلقنا الإنسان في أحسن تقويم )

13- الله يلعن السنه , اليوم , الســاعه اللي شفتك فيها ))
اللعن (( الطرد من رحمة الله )) وهذي من مشيئته

14- زرع شيطانى أو طالع شيطانى ))
هذا قول خاطىء ، فإن الشيطان ، عليه لعنه الله ، لا زرع له ولا خلق له ، قال تعالى ( ألم تر أن الله أنزل من السماء ماء فسلكه ينابيع فى الارض ثم يخرج به زرعا مختلفا ألوانه )
والصواب نقول زرع ربانى أو نبت ربانى .

15- اامســـك الخـــشب )) (( خمســـه فى عينك )) (( خمسه وخميســـــه ))
امسك الخشب ومثل هذه الاقوال لن تدفع حسدا ولن تغير من قدر الله شيئا ، بل هو من الشــــرك . ولا بأس من التحرز من العين والخوف مما قد تسببه من الاذى فإن العين حق ولها تأثير ولكن لا تأثير لها الا بأذن الله
والتحرز من العين يكون بالرقيه
وكانت رقيه النبى صلى الله عليه وسلم (( اللهم رب الناس ، مذهب الباس ، اشف انت الشافى لا شافى الا انت شفاء لا يغادر سقما ))
والذى يجب عنــــد الخوف من العين قوله تعالى (( مـــا شــــاء الله لا قوه الا بالله ))
فـــــإن كان يعتقد أن الخشب بذاته أو الخمسه وخميسه تدفع الضر من دون الله أ, مع الله فهو شــــرك أكبــــر وإن كان يعتقد أنها سبب والله هو النافع الضار فهذا كذب على الشرع والقدر وهو ذريع للشرك فهو شرك اصغر

om mano
12-02-2008, 02:55 PM
انا هضطر اقوم انشر الغسيل وبعدين انام علشان كتافى شدت عليا

سلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااام

imode
12-02-2008, 03:06 PM
أم نوران وماس ورورا وأم أدهم وكل البنات المصريات الحلوات

،)،تعالووووووووووووووووو تشوفو الطعمية اللي حضرت

الصورة ماجاتش واضحة لأني صورتها بالليل والإضاءة ماكنتش كافية

.....Zالمهم .....قولو ليا رأيكم بصراااااااااحة

تقدروا تدوقو منها

بالصحة والراحة{"

أم نوران
12-02-2008, 03:07 PM
أول سورة نزلت بالمدينة سورة البقرة قوله عز وجل: {الَمَ ذَلِكَ الكِتابُ}.

أخبرنا أبو عثمان الزعفراني قال: أخبرنا أبو عمرو بن مطر قال: أخبرنا جعفر بن محمد بن الليث قال: أخبرنا أبو حذيفة قال: حدثنا سفيان عن ابن أبي نجيح عن مجاهد قال: أربع آيات من أول هذه السورة نزلت في المؤمنين وآيتان بعدها نزلتا في الكافرين وثلاث عشرة بعدها نزلت في المنافقين.

وقوله {إِنَ الَّذينَ كَفَروا} قال الضحاك: نزلت في أبي جهل وخمسة من أهل بيته وقال الكلبي: يعني اليهود.

وقوله تعالى {وَإِذا لَقوا الَّذينَ آَمَنوا} قال الكلبي عن أبي صالح عن ابن عباس: نزلت هذه الآية في عبد الله بن أبي وأصحابه وذلك أنهم خرجوا ذات يوم فاستقبلهم نفر من أصحاب رسول الله صلى عليه وسلم فقال عبد الله بن أبي انظروا كيف أرد هؤلاء السفهاء عنكم فذهب فأخذ بيد أبي بكر فقال: مرحباً بالصديق سيد بني تميم وشيخ الإسلام وثاني رسول الله في الغار الباذل نفسه وماله ثم أخذ بيد عمر فقال: مرحباً بسيد بني عدي بن كعب الفاروق القوي في دين الله الباذل نفسه وماله لرسول الله ثم أخذ بيد علي فقال: مرحباً بابن عم رسول الله وختنه سيد بني هاشم ما خلا رسول الله ثم افترقوا فقال عبد الله لأصحابه: كيف رأيتموني فعلت فإذا رأيتموهم فافعلوا كما فعلت فأثنوا عليه خيراً فرجع المسلمون إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم وأخبروه بذلك فأنزل الله هذه الآية.

قوله {يا أَيُّها الناسُ اُعبُدوا رَبَّكُم} أخبرنا سعيد بن محمد الزاهد قال: أخبرنا أبو علي بن أحمد الفقيه قال: أخبرنا أبو ذر القهستاني قال: حدثنا عبد الرحمن بن بشر قال: حدثنا روح قال: حدثنا شعبة عن سفيان الثوري عن الأعمش عن إبراهيم عن علقمة قال: كل شيء نزل فيه {يا أَيُّها الناسٌ} فهو مكي ويا أيها الذين آمنوا فهو مدني يعني أن يا أيها الناس خطاب أهل مكة و {يا أَيُّها الَّذينَ آمَنوا} خطاب أهل المدينة قوله {يا أَيُّها الناسُ اُعبُدوا رَبَّكُم} خطاب لمشركي مكة إلى قوله {وَبَشِّرِ الَّذينَ آمَنوا} وهذه الآية نازلة في المؤمنين وذلك أن الله تعالى لما ذكر جزاء الكافرين بقوله {النارُ الَّتي وَقودُها الناسُ وَالحِجارةُ أُعِدَت لِلكافِرينَ} ذكر جزاء المؤمنين.

قوله {إِنَّ اللهَ لا يَستَحيي أَن يَضرِبَ مَثَلاً} قال ابن عباس في رواية أبي صالح لما ضرب الله سبحانه هذين المثلين للمنافقين يعني قوله {مَثَلُهُم كَمَثَلِ الَّذي اِستَوقَدَ ناراً} وقوله {أَو كَصَيِّبٍ مِنَ السَماءِ} قالوا الله أجل وأعلى من أن يضرب الأمثال فأنزل الله هذه الآية وقال الحسن وقتادة: لما ذكر الله الذباب والعنكبوت في كتابه وضرب للمشركين المثل ضحكت اليهود وقالوا: ما يشبه هذا كلام الله فأنزل الله هذه الآية.

أسباب نزول بعض آيات سورة البقرة.... طبعا منقوووول

لو عرفت أدخل تاني ان شاء الله هانقلكو بعض أسباب نزول أخرى

راندا ...أم مانو... ميس رورا.... جزاكم الله خيرا

ميس دلوعة... بتقري قرآن ولا لأ ؟؟؟؟

أم نوران
12-02-2008, 03:09 PM

تقدروا تدوقو منها

بالصحة والراحة{"

ايه ده ...ايه الحلاوة دي؟؟؟ انتي اللي عملتيها ولا أنا فهمت غلط... لأ بجد قولي...ماشاء الله شكلها تحفة ...بالهنا والشفا عجبك طعمها؟؟؟

imode
12-02-2008, 03:48 PM
بجد يا أم نوران؟؟؟؟؟

والله فرحتيني !!

ربي يخليك ليا الحبيبة

طبعا أنا اللي حضرتها !!!...بصراحة طعمها يجنننننن

ماكنتش متصورة انها لذيذة بهاد الشكل!!!

وأعجبت ماما بزااااااااف

عقبال أكلة مصرية جديدة

حضرت الكشري ودابة الطعمية ياترى ايه بعد...!!!!؟؟...........ههههه

ماس و لولى
12-02-2008, 04:07 PM
imode

تسلم ايدك دا انتى ولا اجدع مصريه برافو بزااااااف هههههههه

imode
12-02-2008, 04:15 PM
ماس ولولى

.....Zشكرا شكرا

:81:أخجلتم تواضعي

وبصراحة الفضل يرجع ليكم

لأني لولاكم ماكنتش حضرتها...خصوصا أم نوران الحبيبة...صاحبة المقادير

شكرا لكم بزاااف بزاااف

:rroo::rroo::rroo::rroo::rroo:
:rroo::rroo::rroo::rroo:
::rroo::rroo:rroo:
:rroo:

كنزي1
12-02-2008, 04:29 PM
~*¤ô§ô¤*~*¤ô§ô¤*~ماشاء الله

تسلم ايدك الطعمية شكلها يجنن بالهنا والشفا ليكم ~*¤ô§ô¤*~*¤ô§ô¤*~

ام ادهم واياد
12-02-2008, 04:31 PM
ازيكم يابنوتات

ايه الجمال والحلاوه والطعامه دى ياايمووووووووووووووووووووو

ماشاء الله بجد طعميه ولااروععععععععععععععععععععععععع

تسلم ايدك وبالف هنا وشفا على قلبكم يااااااااارب

وعقبال باقى الاكلات

يلا بعد كده عايزين محشى ممبار لو سمحتى ههههههههههه

ام ادهم واياد
12-02-2008, 04:33 PM
باقى البناتيت الحلوين

ازيكم جميعا انا مش عارفه اقرا اللى فات

بس ازيكم كلكم كلكم كلكم

وحشتوووووووووووووووووووووووونى

دلوعة ميامي
12-02-2008, 04:38 PM

تقدروا تدوقو منها

بالصحة والراحة{"

ماشاء الله

شطوووووووووووورة خالص مالص

طيب ممكن الطريقة تاني

بالمناسبة احكي لكم اول مرة عملت الفلافل وكانت آخر مرة

جبت الفول المدشوش والخضرة وحطنطهم مع بعض وتبلتها

ووقت القلي السبع حط مناخيرة فيها وقالي حطي شوية كربوناته

قلت له ماشي ,,,وعلى طرف المعلقة حطيت شوية صغيرين

قالي لاء حطي معلقة صغيرة ,,,, قلت له ياعمو الكمية قليلة وبلاش

وانتم عارفين السبع لما يصمم:80:

قلت ماشي ,,,وانا مؤدبة وسمعت الكلام..~~~

ووقت القلي ,,,,,,ربما مايوريكم

ارمي الفلافلايه في الزيت ,,,,,, مالقيهاش الا اشلاء فلاف,,,, ميكرو فلافل

, فتافيت السكر

ومن يومها حرمت يابيه:68:

ابيسوناية
12-02-2008, 04:56 PM
مساء الجمال يا بنات

معرفتش أكتب الصبح كان عندي عزاء (زوج عمة زوجي) يرحمه الله ومعنكوش فكرة عن العزى في البلاد ستات امه لااله الا الله ونقف ونقعد ونقف ونقعد لكن الحمد لله ربنا يغفرله

وحشتوني مووووووووووووووووت كلكم كلكم

i mode

الطعمية تحفة وتفتح النفس خلتيني غرت
ممكن يا ام نوران الوصفة تاني بلييييز

ماسي
بجد وحشتيني

ماس و لولى
12-02-2008, 05:18 PM
شيرى ايه يا عم المواضيع الجامده دى
يلا كله يعمل مظاهرات علشان طوابير العيش فى مصر زى مظاهرات الكوره
دا لو الشعب طلع زى ما طلع يوم مصر ما فازت فى الكوره و عمل اضراب على كل حاجه يمكن يتغير حاجه فى البلد

ابيسوناية
12-02-2008, 05:18 PM
كل اللمة الحلوة اللي تحت دي

يا ناس ياللي تحت اطلعوا فوق

ماسي

شيري

كنزي

دلوعة

دلوعة ميامي
12-02-2008, 05:31 PM
طلعنا ونزلنا

الله يرحمة ويغفر له

شوفتوا الخروف ده

http://www.moq3.com/img/17012008/auN26612.jpg (http://www.moq3.com/img/)

ماس و لولى
12-02-2008, 05:40 PM
طلعنا ونزلنا

الله يرحمة ويغفر له

شوفتوا الخروف ده

http://www.moq3.com/img/17012008/auN26612.jpg (http://www.moq3.com/img/)

شكله خروف العيد و هرب هههههههه و بيحتفل بالهروب من الدبح"R:

ام ادهم واياد
12-02-2008, 06:04 PM
شيرى ايه يا عم المواضيع الجامده دى
يلا كله يعمل مظاهرات علشان طوابير العيش فى مصر زى مظاهرات الكوره
دا لو الشعب طلع زى ما طلع يوم مصر ما فازت فى الكوره و عمل اضراب على كل حاجه يمكن يتغير حاجه فى البلد

ايوه ياماسى شوفتيه

والله فعلا كلام جامد وفى الصميم بس هنقول ايه الشعب المصرى بقى مضروب بشومه على دماغه ربنا يفك كربنا يارب

ابيسونايتى
ايه النور ده
والبقاء لله ياحبيبتى ربنا يرحمه يارب واحسن الله عزاءكم

دلوعتى
ايه الخروف ده
فكرنى بعربيات الزفه خخخخخخخخخخخخخخخخ
فاضله ورده ستان على جنب الليه ههههههههههه"R:

imode
12-02-2008, 06:11 PM
ازيكم يابنوتات

ايه الجمال والحلاوه والطعامه دى ياايمووووووووووووووووووووو

ماشاء الله بجد طعميه ولااروععععععععععععععععععععععععع

تسلم ايدك وبالف هنا وشفا على قلبكم يااااااااارب

وعقبال باقى الاكلات

يلا بعد كده عايزين محشى ممبار لو سمحتى ههههههههههه

شكرا شكرا شكرا

ربي يخليك الحبيبة

ياريتني فهمت معنى (محشي ممبار) !!! نوع من الصواريخ؟؟!!؟؟

ام ادهم واياد
12-02-2008, 06:14 PM

ام ادهم واياد
12-02-2008, 06:17 PM
شكرا شكرا شكرا

ربي يخليك الحبيبة

ياريتني فهمت معنى (محشي ممبار) !!! نوع من الصواريخ؟؟!!؟؟

"R:"R:"R:

ياريته كان صااااااااااااااارووووووووووخ

ده يااختى نوع من انواع البازوكا <<<عافاها<<<يعنى حاجه كده من المنبع للمصب على طول "R:"R:

الممبار ياقمر هى امعاء الخروف او العجل يعنى امعاء الدبيحه

ليها طريقه معينه فى التنضيف والحشى

هدعبسلك على صور واجى حالا انتظرينى.....Z

imode
12-02-2008, 06:19 PM
دلوعة ميامي

هههههههههههه....ضحكتيني
لكن ماتيأسيش ...حاولي مرة أخرى

لكن منالأفضل ميكونش الأسد بالبيت !!

شكرا الحبيبة بارك الله فيك

imode
12-02-2008, 06:22 PM
شيري

في انتظارك يا عسولة
ماتتأخريش لأنك شوقتيني بصرااااااااحة

ام ادهم واياد
12-02-2008, 06:24 PM
http://www.libya-almostakbal.com/LibyanPhotos/photoMatbakh/matbakh01.jpg

دى الحشوه
حزمة بقدونس _ حزمتين بصل اخضر - حزمة شبت -2 بصل يابس - نعناع اخضر او يابس - وممكن اضافة كزبرة وريحان(حبق) - شطه- فلفل اسود - ارز حوالي كوب او حسب الكميه - كمون -زيت
وطبعا اساس الطبخة وهوالامعاء

نفرم جميع الخضار واللحم فرم خشن ثم نضيف الارز والزيت ونتبل الحشو بالفلفل و معجون الطماطم والملح المهم زى اى محشى و الحشوه هى
ملحوظات مهمه للحشو

1- طبعا لما نحشى لازم المحشى يكون فيه كميه قليله جدا من الارز
يعنى كانه فاضى تقريبا

2- وحدات الممبار يجب ان تقطع بمقاسات معقوله الطول حتى يتم حشوها بسهوله يعنى فى ضعف طول حبه الباذنجان المحشى كده

3- الى تحب تخرم الوحدات بالشوكه لسهوله النضج و ممكن من غير تخريم

4- قبل و ضع الممبار فى الحله يجب ان نتاكد من انها بتغلى جيدا

5-
يجب التاكد من غلق الوحدات جيداا بالخله( سلاكه الاسنان ) قبل انزالها فى الحله حتى لا يخرج الرز منه

دى صورته بعد الحشو

6- عند النضج يجب عدم تركه فتره طويله فى الماء لانه ممكن يتمزق

دى صورته فى الحله بس يجب مراعاه ان يكون مغمور بالماء
يستحسن قبل الحشو ان يقطع الى مقاسات صغيره حتى تكون كل واحده مستقله بذاتها و لا نظطر الى تقطيعه هكذا اذا كانت الوحدات المحشوه طويله

منقووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو وووووووووووول

um-hajar
12-02-2008, 06:28 PM
ازيكم يا كل البنات المتواجدين شيري ---- ماس ولولي----الورده الحالمه -----ايمووود---كنزي و الف مبرزك لمصر علي الكاس 1e3856fbdf

ام ادهم واياد
12-02-2008, 06:36 PM
يااهلا يااهلا ياام هااااااااااااااااااااااجر

فينك ياقمر ايه الغيبه دى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ومبروك لمصر وكل العرب ياااااااااارب

ام ادهم واياد
12-02-2008, 06:37 PM
ايموووووووووو

ايه الاخبار شوفتى الممبار ولالسه؟

ام ادهم واياد
12-02-2008, 06:39 PM
دى صوره تانيه ليه وهو بيتباع جاهز

imode
12-02-2008, 06:41 PM
أو أدهم !!! وااااو !!

تقريبا كيف كنحضرو النقاتق في المغرب...

باين عليها لذيييذة !

والطريقة سهلة

ربي يخليك

قولي ليا الحبيبة الله يخليك : الشبت كنسمعو بزااف ولكن ماعرفتوش بصراحة!!؟
والبصل اليابس معندناش في المغرب ....واش كتحضروه في البيت؟؟

ام ادهم واياد
12-02-2008, 06:41 PM
ودى ملحوووووووووووووظه دوووووووون

كلنا عارفين طبعا ان الممبار دة اللى هو الامعاء الغليظة
لكن السجق اللى هو الامعاء الدقيقة

um-hajar
12-02-2008, 06:42 PM
ازيك يا رورا ان شاء الله هبدا معاكم تفسير ايات سوره البقره ابتداء من بكره علشان الويندو عندي ضرب و نزلت ويندو جديد بس لسه بزبطه
شكرا علي وصفكم لفرحه المصريين اللي في البلاد العربيه بجد عشت احساس بقالي كتير ما عشتوش لدرجه اني الدموع نزلت من عينيا و اولادي يقولوا لي انت فرحانه ولا بتعيطي و يارب دائما نعيش في افراح
:25::25::25::25:

ام ادهم واياد
12-02-2008, 06:44 PM
أو أدهم !!! وااااو !!

تقريبا كيف كنحضرو النقاتق في المغرب...

باين عليها لذيييذة !

والطريقة سهلة

ربي يخليك

قولي ليا الحبيبة الله يخليك : الشبت كنسمعو بزااف ولكن ماعرفتوش بصراحة!!؟
والبصل اليابس معندناش في المغرب ....واش كتحضروه في البيت؟؟

بالف هنا ياقمر

وعلى فكره طعمه رهيييييييييييييييييييييييييب

الشبت نوع من الخضره زى البقدونس والكسبره كده وممكن تستغنى عنه لو مفيش

وعلى فكره قصدك النعناع اليابس مش البصل اليابس<<اللى واخد عقلك ياجمييييييييل:454:

النعنع عادى قطعى الورق بتاعه واغسليه وسيبيه ينشف على ورقه جريده
وحطيه فى الشمس يومين
وبرضه ممكن تستغنى عنه فى عمل الممبار ياقمر

um-hajar
12-02-2008, 06:46 PM
يا شيري ممبار علي الصبح انا بموت فيه طيب ابعتي شويه هنا للمقاطيع اللي هناو جنبه طبق كرشه لو سمحتييا اما :80::80::80:

ام ادهم واياد
12-02-2008, 06:47 PM
اغرب علبه مناديل

ام ادهم واياد
12-02-2008, 06:49 PM
عيونى ياام هاجر

بس تعرفى انا عمرى ماعملته ولابفكر اعمله حسه انه غللللللللللللللللبه

لما بنزل مصر بخلى ماما تعملهولى

um-hajar
12-02-2008, 06:52 PM
ايمود بلاش تجربي الاكل المصري الا بعد الجواز (علشان و التاكيد هتتخني زينا كده اهو هتكوني اتجوزتي وخلاص) و لازم تسالي خطيبك ايه الاكلات الي بيحبها الاول

ام ادهم واياد
12-02-2008, 06:53 PM
ايموووووووووووووووو دى صوره الشبت

um-hajar
12-02-2008, 06:56 PM
طيب يا شيري انا بنزل كل 3 او 4 سنين مره اعمل ايه و هم هنا اكلهم صحي اوي هههههههه (بروكلي--جزر---خس-------) خلاص هحتفظ بالصور دي عندي

ام ادهم واياد
12-02-2008, 06:57 PM
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

على فكره ده طبق سللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللل للطه

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ام ادهم واياد
12-02-2008, 06:58 PM
ام هاجر

انا كمان هنا لما بحب الحاجات دى بعيش على الصور بس هههههههههه

um-hajar
12-02-2008, 07:00 PM
شيري تعرفي حل للمشكله دي كل ما احاول اغير كلمه المرور الاداره تقوم هي اللي مغيراها و طبعا تجيب كلمه مرور صعبه الحفظ ـ2ـ2ـ2

um-hajar
12-02-2008, 07:04 PM
ابيسونايه
البقاء لله و ربنا يتغمده بالرحمه و المغفره و يجعل قبره روضه من رياض الجنه

um-hajar
12-02-2008, 07:07 PM
ايه يا شيري انت واقعه في اي محل بالظبط محل اكل ولا محل مصوراتي

ام ادهم واياد
12-02-2008, 07:08 PM
غريبه دى؟

كلمه المرور دى بتاعتك انتى بس

معرفشى والله العيب منين ياام هاجر

ودى علبه مناديل كمان

دول تححححححححححححفه

http://vb.arabseyes.com/imgcache/64117.imgcache

um-hajar
12-02-2008, 07:10 PM
طيب يا انشط شوشو في الدنيا ياريت تجيبي لي صورتين واحده للفريك وواحده للبرغل لاني فعلا نسيت الفرق بينهم ايه

imode
12-02-2008, 07:21 PM
لا.! مكتوب 2 بصل يابس !!

باغة تدوخيني يا أم أدهم وماأحضرش الممبار !!؟؟

وسؤال أخيييييييير لو سمحتي ..

أشنو هي الشطة !!؟؟

وشكرا

ام ادهم واياد
12-02-2008, 07:26 PM
لاياقمر مفيش بصل يابس

نعناع ياااابس

والشطه هى الفلفل الحار

imode
12-02-2008, 07:34 PM
أم هاجر

ماشي بأيدي الحبيبة !!..~~~

البيه بتاعي باغيني نتعلم طبخ مصري ..وسألته أكتر من مرة عن الأكل اللي بيحبها

عشان يختصر علي الطريق..كيقول ليا : باكل كللللللل حاجة !!! ..~~~

وكماااااان باغيني أسمن !!! شفتي.....Z

ودايما كنقوله لما نتزوج هسمن...يقول ليا : لا قبل ..~~~

عايز ألاقيكي سميييينة

شفتي ..~~~

ام ادهم واياد
12-02-2008, 07:36 PM
ده البرغل

انما الفريك اللى لونه اخضر شويه وحبايته اطول من البرغل

imode
12-02-2008, 07:36 PM
أم أدهم

أووووووكي

شكرا الحبيبة بزاااااف..وإن شاء الله نحاول نجربا قرييييييييبا

imode
12-02-2008, 07:39 PM
وشكرا كمان على معلومة البرغل والفريك

أول مرة فحيااااتي أشوف الفريك !!

غير سامعة عليه !

imode
12-02-2008, 07:40 PM
أم هاجر

قولي ليا انت عايشة في أي بلد ؟؟

زبيدة احمد
12-02-2008, 07:43 PM

بسم الله الرحمن الرحيم.

,
,
خفايا آيه الكرسي :
* نزلت ليلاً.‏
* وهربت الشياطين.‏

وتخرج منه الشيطان.‏

(سبب النزول)
هل ينام ربك ؟؟؟
فقال موسي:
إتقوا الله ؟؟؟
فناداه ربه عز و جل
ففعل موسى
فقال تعالى

و قبل النوم
و عند الاستيقاظ

منقول

حبيبتي رولا اسفة بس هذا جواب الشيخ عبد الرحمن السحيم على الموضوع

الجواب:

1 – ما جاء في التفسير مِن تسمية آية الكرسي " سيدة آي القرآن " وَرَد فيه حديث ضعيف ، رواه الترمذي وضعَّفَه بِقوله : هذا حديث غريب لا نَعرفه إلاَّ مِن حديث حكيم بن جبير ، وقد تَكَلَّم شُعْبة في حَكيم بن جبير وضَعَّفَه . اهـ .
وضعَّفَه الألباني في " ضعيف جامع الترمذي " وفي " ضعيف الترغيب والترهيب " .

وثَبَت أنَّ آية الكرسي أعْظَم آية في القرآن .
روى مسلم مِن حديث أبي بن كعب قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : يا أبا المنذر أتدري أيّ آية مِن كتاب الله معك أعظم ؟ قلت : الله ورسوله أعلم . قال : يا أبا المنذر أتدري أي آية مِن كتاب الله معك أعظم ؟ قلت : الله لا إله إلا هو الحي القيوم . قال : فضرب في صدري ، وقال : والله ليهنك العِلْم أبا المنذر .
وروى ابن بطَّـة مِن حديث أبي ذر رضي الله عنه قال : دَخَلْتُ المسجد الحرام ، فرأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم وحده فَجَلَسْتُ إليه ، فقلت : يا رسول الله أيّ آيَة نَزَلَتْ عليك أفْضَل ؟ قال : آيَة الكُرْسي ؛ مَا السَّمَاوات السَّبْع في الكُرْسي إلاَّ كَحَلْقَة في أرْض فَلاة ، وفَضْل العَرْش على الكُرْسِيّ كَفَضْل تِلك الفَلاة على تِلك الْحَلْقَـة .
وصَحَّحه الألباني في سلسلة الأحاديث الصحيحة .

2 – ما قيل في أنها تعدل ثلث القرآن . لا دَليل عليه .

3 – والقول بأنها نزلت ليلاً ، وأنها لَمَّا نزلت خَرّ كل صنم في الدنيا . وكذلك خَر كل ملك في الدنيا ، وسقطت التيجان عن رءوسهم ، وهربت الشياطين .
هذا مِمَّا لا دَليل عليه ، ولذا فإن الإمام القرطبي لَمَّا أوْرده قال : روي عن محمد بن الحنفية أنه قال ... فَذَكَرَه .
ومحمد بن الحنفية هو محمد بن علي بن أبي طالب ، وهو تابعي .

4 – والقول بأن " الكرسي هو أساس الحكم ، وهو رمز الملك " هذا تأويل غير مَرْضِيّ عند أهل السنة .
فأهل السنة يُثبِتُون الكُرسي ، ولا يتأوّلونه .
وفي الحديث : مَا السَّمَاوَات السَّبْع في الكُرْسِيّ إلاَّ كَحَلْقَة في أرْض فَلاة ، وفَضْل العَرْش على الكُرْسِيّ كَفَضْل تِلك الفَلاة على تِلك الْحَلْقَـة " رواه ابن أبي شيبة العبسي في كِتاب " العَرْش " ، وابن حبان ، وأبو الشيخ في كِتاب " العَظَمَة " ، وابن بطَّة في " الإبانة الكبرى " .
وقال ابن حجر : وله شاهد عن مجاهد أخرجه سعيد بن منصور في التفسير بِسَنَدٍ صَحِيح عنه .
وصَحَّحه الألباني في سلسلة الأحاديث الصحيحة .
وهذا الحديث دالّ على عَظَمة الكُرسي .
وقد فسَّر السلف الكرسي بأنه موضع القدَمَين .
رَوى عبد الله بن الإمام أحمد في كِتاب " السُّـنَّـة " وابن بَـطَـة عن ابن عباس في تفسير آية الكرسي قوله : (وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ) . قال : مَوْضِع القَدَمَـيْن ، ولا يُقْدَر قَدْر عَرْشِـه .
وهذا الأثَر صَحَّحه غير واحد مِن أهل العْلِم .

5 – [ ماذا قال عنها رسول الله - صلى الله علية وسلم - ؟
( وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنَّ لَهَا لِسَانًا وَشَفَتَيْنِ تُقَدِّسُ الْمَلِكَ عِنْدَ سَاقِ الْعَرْشِ )
( لِكُلِّ شَيْءٍ سَنَامٌ وَإِنَّ سَنَامَ الْقُرْآنِ سُورَةُ الْبَقَرَةِ وَفِيهَا آيَةٌ هِيَ سَيِّدَةُ آيِ الْقُرْآنِ هِيَ آيَةُ الْكُرْسِيِّ) ]
لا يَجوز نِسبة الأحاديث إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم دُون التحقق مِن صِحّتها .
فالحديث الأول رواه الحكيم الترمذي ، وهو حديث ضعيف .
والثاني سبق بيان ضعْفِه .

6 - لمن قرأها في زوايا بيته الأربع تكون للبيت حارسة ، وتُخْرج منه الشيطان .
جاء هذا عن بعض السَّلَف ، فقد جاء عن عبد الرحمن بن عوف رضي الله عنه أنه إذا دخل بيته قرأ آية الكرسي في زوايا بيته الأربع .
قال القرطبي : معناه كأنه يلتمس بذلك أن تكون له حارسا مِن جوانبه الأربع ، وأن تَنْفِي عنه الشيطان مِن زَوايا بَيته .
وهذا الذي ذَكَره عن عبد الرحمن بن عوف رضي الله عنه رواه ابن أبي شيبة من طريق عُبيد بن عمير قال : كان عبد الرحمن بن عوف إذا دخل مَنْزِله قرأ في زواياه آية الكرسي .
وفِعْل الصحابي حُجَّة على الصحيح .
فلا يَصِحّ اعتبار هذا مِن البِدَع .

7 – [ لمن قرأها دبر كل صلاة يتولى قبض روحه الله ذو الجلال والإكرام ]

قال القرطبي : وفي الخبر : مَن قرأ آية الكرسي دبر كل صلاة كان الذي يَتَوَلَّى قَبض رُوحه ذو الجلال والإكرام ، وكان كَمَن قاتَل مع أنبياء الله حتى يُسْتشهد .
وهذا الذي أشار إليه القرطبي ضَعيف .

والله تعالى أعلم .

الشيخ عبد الرحمن السحيم

سيدة آي القرآن - منتديات الإرشاد للفتاوى الشرعية (http://al-ershaad.com/vb4/showthread.php?t=3463)

um-hajar
12-02-2008, 07:51 PM
شكرررررررررررررررا يا ام ادهم يا ذوق اصل انا عاوزه اعمل هامبرجر في البيت و ان شاء الله يطلع كويس

um-hajar
12-02-2008, 07:54 PM
ايمود حبيبتي انا عايشه في كندا و ربنا يارب نرجع مصر علي خير و نشوفك هناك

ام ادهم واياد
12-02-2008, 07:54 PM
بالف هنا وشفا ياام هاجر

بس قوليلى هو الهامبورجر بيتحطله برغل وفريك <<<اول مره اعرف

ممكن الطريقه بليز

ام ادهم واياد
12-02-2008, 08:02 PM
مين بيحب الماجاااااااااااات

http://www.mwadah.com/imgcache/266.imgcache

http://www.mwadah.com/imgcache/267.imgcache

http://www.mwadah.com/imgcache/268.imgcache

http://www.mwadah.com/imgcache/269.imgcache

http://www.mwadah.com/imgcache/270.imgcache

http://www.mwadah.com/imgcache/271.imgcache

http://www.mwadah.com/imgcache/272.imgcache

http://www.mwadah.com/imgcache/273.imgcache

http://www.mwadah.com/imgcache/274.imgcache

http://www.mwadah.com/imgcache/275.imgcache

زبيدة احمد
12-02-2008, 08:03 PM

تقدروا تدوقو منها

بالصحة والراحة{"

الله الله ايه ده يا ايمان ايه الحلاوة دي

ماشاااااااااااااااااء الله تبارك الله :rroo:

طباااخة ولا طباخين مصر

الله اكبر ربنا يحفظك ويزدك يااارب

وربنا يجعل الي في بالك من نصيبك عشان يذوق الحلاوة دي :10:

دي منظرها بيشهي من قبل ما تتاكل

يااااسلام عليكي :454:

عقبالنا احنا كمان .....Z.....Z

imode
12-02-2008, 08:04 PM
أم هاجر

آآآآآآآآآآآآآآآميييييييين يا رب العالمين

حتى أنا أول مرة أعرف ان الهمبرغر كيتدار فيه البرغل والفريك !!

ياريت تجيبي لينا الطريقة .....Z

زبيدة احمد
12-02-2008, 08:05 PM
حبيبتي ام نورااااااااااااااااااااااااااااان

الحقــــــــــــــــــــــي

اظاهر ايمان حتسبقك وتفتح مشروع للطعمية

خخخخخخخخخخخخخخخخخ

imode
12-02-2008, 08:07 PM
زبيدة

بارك الله فيك الحبيبة

حشمتيني.....Z

آآآمين ياربي ويسهل عليا وعليك وجميع المسلمات

يارب

دلوعة ميامي
12-02-2008, 08:09 PM
دلوعة ميامي

هههههههههههه....ضحكتيني
لكن ماتيأسيش ...حاولي مرة أخرى

لكن منالأفضل ميكونش الأسد بالبيت !!

شكرا الحبيبة بارك الله فيك

لا حياة مع الياس ولا يأس مع الحياة

انا قدام بيتي اشهر محل فلافل بابوظبي

لما تهف على راسي بنزل اشتري وخلاص

وبعدين انت هتعيشي بمصر بعد الزواج واللا بالمغرب

ودى ملحوووووووووووووظه دوووووووون

كلنا عارفين طبعا ان الممبار دة اللى هو الامعاء الغليظة
لكن السجق اللى هو الامعاء الدقيقة

ههههههههههههههههههههههه

طيب والامعاء النص نص بيعملوا بيها ايه؟؟

طيب يا شيري انا بنزل كل 3 او 4 سنين مره اعمل ايه و هم هنا اكلهم صحي اوي هههههههه (بروكلي--جزر---خس-------) خلاص هحتفظ بالصور دي عندي

ام هاجر

احدفي شوية بروكلي من عندك وانا امد لك واحد ممبار لحد كندا ,,,,وندخل بيه موسوعة جنيز ههههههه

شكرررررررررررررررا يا ام ادهم يا ذوق اصل انا عاوزه اعمل هامبرجر في البيت و ان شاء الله يطلع كويس

بليييييييييييييييييييييز وارجوكي واتوسل اليكي

الطريقة بسرعة لاني بطلت اشتري الجاهز وبعمله بالبيت بيطلع شبه الكفتة

زبيدة احمد
12-02-2008, 08:10 PM
ازيكم ياااااا بنات وحشتوني

ام ادهم وحشتيني يااا جميل

رورااااااااااااااااااااااا وحشتيني جداااااااااااااااااااااااااااااااااا

دلوعة فينك يا قمر ما بتساليش علينا يعني ؟؟

ابسيونة حبيبتي لله ما اعطى ولله ما اخد فاصبروا واحتسبوا

وربنا يغفر له ويرحمه ويجعل مقامه الفردوس الاعلى يااارب

ام ماسي ولولي

ازيك يا حلوة يا قمر؟؟؟وازاي العياااال؟؟

اما رندا بقا

تسلم ايديكي على المواضيع الحلوة لاسماء الله الحسنى

جزاكي الله خيرا

بس اتعلمتي مغربي ولا لسة

احنا كنا ابتدينا الدرس الاول في الملف التاني شوفتيه ولا ايه العبارة؟؟

دلوعة ميامي
12-02-2008, 08:13 PM
طيب ياشيري شوفي المج ده

on وoff

دلوعة ميامي
12-02-2008, 08:15 PM
ازيكم ياااااا بنات وحشتوني

دلوعة فينك يا قمر ما بتساليش علينا يعني ؟؟

ما استغناش عنك ياقمر

بس فين الدروس اللى بتقولي عليها

انا شوفت الترجمة الاولي ,,,بس مش كفاية

زودي شوية عشان نلقط

imode
12-02-2008, 08:16 PM
دلوعة ميامي

أحسن أحسن

آش نقولك الحبيبة ! باقة ممتأكداش فين غنعيش !!
يمكن في مصر ولكن المهم مش في المغرب أكيييييد للأسف..~~~

كنخاف من الغربة ..~~~

ام ادهم واياد
12-02-2008, 08:23 PM
زبيييييييييييييييييييييييييده

يااهلا يااهلا يامزه اخبارك اييييييييييييييييييييييييييه

ويلا شويه دروس الله يخليكى احسن كلامكم صعب اوووووووووووووى

دلوووووووووعتى حلو او المج ده

انا عايزه واحد كده لنافوخى

um-hajar
12-02-2008, 08:38 PM
بالنسبه للهمبرجر يا شيرين هي فيه كاحده مصريه اللي قالت لي عليها بس انا لسه ماجربتهاش وهي انك تنقعي البرغل فتره طويله وبعد كده تصفيه و تحطيه علي اللحمه المفرومه و بصل ناعم جدا ني طبعا و التوابل ( كمون--فلفل اسود--والملح --و خلطه البهارات) وتدوريه بين ايديكي زي الطعميه و تسويه والف هنا وشفا يا اما ورق الشمع و تحطيها بين كل واحده وواحده و تحفظيهم في الفريزر ووقت الاستعمال تطلعيهم و تقلي و الي تجربها الاول تقول النتيجه ايه و سلام دلوقتي لحست الكمبيوتر مش مظبوط

imode
12-02-2008, 08:50 PM
أم هاجر

طريقة سهلة ان شاء الله أجربها

دلوعة ميامي
12-02-2008, 08:51 PM
انا اعرف طريقة تظبيط شكل الهمبورجر

هاتوت غطاء علبة لبن نيدو او اي غطاء مشابه او غطاء علبة النسكافيه

نحط كيس نايلون فيها وبعدين نحط اللحمة بتاعة الهمبورجر

ونبططها لحد مالقرص يتظبط

نشيل الكيس براحة وبكدة يطلع لنا شكل دايرة ومتساوي بالسماكة

المهم الخلطة اللى تخليه بالطعم حلو

دلوعة ميامي
12-02-2008, 08:54 PM
دلوعة ميامي

أحسن أحسن

آش نقولك الحبيبة ! باقة ممتأكداش فين غنعيش !!
يمكن في مصر ولكن المهم مش في المغرب أكيييييد للأسف..~~~

كنخاف من الغربة ..~~~

لو في مصر ماتشيليش هم الطعمية ههههههههههههه هتلاقي بين كل محل ومحل ,,,,,محل للطعمية

يا اوختى ما انتم بتتكلموا زينا اهو

ليه الحروف الزيادة دي

وجاهة مثلا"R:

دلوعة ميامي
12-02-2008, 08:58 PM
بنات هاتوا قناة دبي الرياضيية

الشيخ محمد بن راشد حاكم دبي بيكرم الفرق المصري والفريق العراقي لكرة القدم في دبي

imode
12-02-2008, 09:17 PM
ههههه

ان شاء الله يا دلووووعة

يلا يا بنات تصبحو على خييييييييييييييير
إلى الغد ان شاء الله

ماس و لولى
12-02-2008, 09:24 PM
اغرب علبه مناديل

العلبه دى لشفط المناديل "R:"R:

بنات هاتوا قناة دبي الرياضيية

الشيخ محمد بن راشد حاكم دبي بيكرم الفرق المصري والفريق العراقي لكرة القدم في دبي

العراقى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ماس و لولى
12-02-2008, 09:27 PM
الهمبرجر انا بعمله بالخبز المطحون مش بالبرغل ولا بالفريك

كتكوتة كتكوتة
12-02-2008, 09:31 PM
السلام عليكم
بعد انتظار وطول غياب رجعت لكم اهو اوعوا تكونوا ش سألتوا عنى

روراالاسكندرنيه
12-02-2008, 09:32 PM
وحشنى ياحلوين ياطعمين

ماشاءالله ياايمان الفلافل تجنن بجد شوقتينى اعملها شكلى حاخد الطريقه بس تنفع اعملها فى الكيتشن ماشين

شكلك كده حتروقى عمنا المصرى ربنا يسعدك حبيبتى

زبيده اسفه ليه يحببتى ربنا يكرمك انك وضحتى لى بالعكس لازم نعين بعض على الدين انا مزعلش ابدا من كده

لك وحشه والله يزبدتى انت

ابيسونايه البقاء لله يحببتى ربنا يرحمه ويرحمنا شدو حيلكم

انت يست شرشر باة عمرك معملتى الممبار معقوله لا يشرين لازم تتعلميه يحببتى انا اتعلمته وانا عندى 24 سنه وبعملو جميل الحمدلله

دلوع انت بتتكلمى عن السبع كانك بتكلمى عن الى عندى مش ممكن حتى فى الاكل بيدخل منخيره بجد حاجه صعبه ربنا يعيننا

ام نوران ماشاءالله ربنا يكرمك على التفسير

ام هاجر مستنياك بكره يحلوة الدور عليك مش كده تسلمى على وصفه البورجر

يارب مكنش نسيت حد

اة ماستى مرسى على الدلع والتهشيك ياننوس عين امه ياحلو انت ياحلو ياصغنن

روراالاسكندرنيه
12-02-2008, 09:34 PM
كتاكيتوووووووووووووووو ازيك يقمره

احبار السفر ايه مستنياكى

روراالاسكندرنيه
12-02-2008, 09:36 PM
كتكوته جدتك عامله ايه دلوقتى ربنا يشفيها ويعافيها

ميويه اخبارك انت وزيزو ايه متدخلى تتحدثى معانا

om mano
12-02-2008, 10:08 PM
مين بيحب الماجاااااااااااات

http://www.mwadah.com/imgcache/266.imgcache

http://www.mwadah.com/imgcache/267.imgcache

http://www.mwadah.com/imgcache/268.imgcache

http://www.mwadah.com/imgcache/269.imgcache

http://www.mwadah.com/imgcache/270.imgcache

http://www.mwadah.com/imgcache/271.imgcache

http://www.mwadah.com/imgcache/272.imgcache

http://www.mwadah.com/imgcache/273.imgcache

http://www.mwadah.com/imgcache/274.imgcache

http://www.mwadah.com/imgcache/275.imgcache

يجننوا بجد مانو اول ماشافهم قعد يضحك جامد.....Z

om mano
12-02-2008, 10:10 PM
ابسيوناية البقاءلله ياحبيبتى ربنا يغفرله ويرحمه ويرحم موتى المسلمين جميعا

om mano
12-02-2008, 10:24 PM
imodeياقمر شكل الطعمية يجنن تسلم ايديك

كتكوتة كتكوتة
12-02-2008, 10:40 PM
رورا
انا بخير الحمد لله ومفيش اخبار لسه عن السفر براحتهم وقت ما يقولوا نشد الرحال ان شاء الله
وجدتى والله ساعات وساعات الكبد تعبان اوى وكانت رجلها متجبسة فكتها يوم السبت الحمد لله وربنا يجعل كل ده فى ميزان حسناتها وربنا يشفيها هى ومررضى المسلمين جميعا

والف سلامة على ابنك من الحساسية عامل ايه دلوقتى؟

om mano
12-02-2008, 11:05 PM
[QUOTE=كتكوتة كتكوتة;1561347]رورا
انا بخير الحمد لله ومفيش اخبار لسه عن السفر براحتهم وقت ما يقولوا نشد الرحال ان شاء الله
وجدتى والله ساعات وساعات الكبد تعبان اوى وكانت رجلها متجبسة فكتها يوم السبت الحمد لله وربنا يجعل كل ده فى ميزان حسناتها وربنا يشفيها هى ومررضى المسلمين جميعا

والف سلامة على ابنك من الحساسية عامل ايه دلوقتى؟[/QUOT

1000000سلامة على جدتك وربنا يشفى كل مريض يااااااااااااارب

om mano
12-02-2008, 11:15 PM
يابنااااااااات لو فى واحدة موجودة فى عجمان ياريت تعرفنى عايزاها ضرووووووووووووورى

الوردة الحالمة
12-02-2008, 11:55 PM
سلااااااااااااااااااااام

كتبت رد طويل العصر ورررررررررراح باين

المهم حابة اطمن عليكم

سلام يا حلوين ولي عودة غداااااااااااااااا باذن الله

دلوعة ميامي
13-02-2008, 01:54 AM
رورا

والف سلامة على ابنك من الحساسية عامل ايه دلوقتى؟

الف سلامة على جدتك يا كتكوتة

وكويس انك بمصر دلوقت ,,,,سبحان الله ,,,,يمكن طلبوا منكم السفر عشان اكيد جدتك محتاجلكم في ظروفها الصحية دي

ان شاء الله تتعافي وربنا يشفيها ويشفي كل مريض

دلوعة ميامي
13-02-2008, 01:56 AM
يابنااااااااات لو فى واحدة موجودة فى عجمان ياريت تعرفنى عايزاها ضرووووووووووووورى

طيب ماينفعش ابوظبي

om mano
13-02-2008, 03:35 AM
داانت يادلوعة حبيبتى وانا بس كنت عايزة اعرف الايجارات فى عجمان فى حدود كام؟

الوردة الحالمة
13-02-2008, 06:55 AM
صباااااااااااااااااح الخير

طبعا بكلمكم من تحت اللحاف

عشان الجو تلج اووووووووي

وانا لسة عبايتى ما غسلتها كسلت امبارح من كتر النوم

ربنا يستر حنزل دلوقتي اغسلها واحطها ع الدفاية عشان تدفي

واطلع للشغل ولو اني كسلانة من البرد

على فكرة البت ياااااااارا مش مخليانا ننام تعبتني اول امبارح وامبارح هربت منها خخخخخخخخخخخخخخ

روراالاسكندرنيه
13-02-2008, 08:11 AM
وروووووود ربنا يخلى يارا وتملى البيت عياط دول اجمل حاجه فى الدنيا ربنا ميحرمش حد منهم يارب

كتاكيتوووووو الحمدلله بيتحسن ربك كريم دعواتك وربنا يطمنك على جدتك يحببتى

ام مانو انا فى الشارقه بس عجمان نوعا ما ارخص بشويه مش اوى يعنى شوفى يستى الاوضه وصاله عندنا دلوقتى فى حدود ال40 الف يعنى بالويم كده بس الغرفتين الجديد بيوصل ل60 او 50 على حسب العماره من الاخر كده الاسعار ناااااااااااااااار انا وخده شقتى الغرفتين وصاله من 8 سنين ب28 الف دلوقتى ولله الحمد ب50 وعشان انا عقد قديم 45 شفتى الهنا الى احنا فيه بس منكرش انها كبيره وبرحه ماشاءالله

وعجمان زينا على فكره ولو ارخص حيكون بسيط اوى بس ليه يااوختى انت ناويه تنورى عجمان ولا حاجه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

روراالاسكندرنيه
13-02-2008, 08:13 AM
نسيت اقولك ياام متانو عندنا فى النهدة دى منطقه فى الشارقه الغرفتين وصلوا ب80 الف وعلب يااوختى

الدنيا بقت نار نااااااااااااااا ياحبيبى نار بس الى الشغل متكفل بسكنه حاله افضل بكثير

دلوعة ميامي
13-02-2008, 10:36 AM
نسيت اقولك ياام متانو عندنا فى النهدة دى منطقه فى الشارقه الغرفتين وصلوا ب80 الف وعلب يااوختى

الدنيا بقت نار نااااااااااااااا ياحبيبى نار بس الى الشغل متكفل بسكنه حاله افضل بكثير

فعلا يا رورا الاسعار بقيت خرافية وخصوصا ابوظبي ودبي ,,,,وكل ماتعلا الاسعار فيهم تولع في الشارقة وبعدها عجمان

واحدة صحبتي كانت ساكنة جنبي وحبيت تشوف شقة تانية ,,,واحت منطقة تعتبر بعيدة عن نص البلد ومحدوفة ,,,,شافت شقة اربع غرف ,,,تصدقي قال لها الراجل ايجارها 520 الف ,,,,, قالتله مش هشتريها ,,,ده انا هأجرها بس ....وطبعا قالت خليني احسن في بيتي

واحدة تانية اخدت في شارع النجدة من ست شهور 140 الف وتلاقي دلوقت اصبحت اكتر

شقتي كنت ساكنة فيها من ست سنين كانت 75 الف بالسنة ,,,,دلوقت بقيت ب160 الف ...وخايفة أسأل المسئول عن البناية عشان ماتصدمش

يعني اللى مش سكن بالعاصمة مايحلمش يسكن فيها دلوقت ابدا

والله حاجة تزعل ,,,, طيب الناس هتعمل ايه ؟؟ اهم حاجة في الغربة السكن والعلاج والمدارس للي عندهم عيال
حتى الاكل والملابس كله غلا

كتكوتة كتكوتة
13-02-2008, 11:56 AM
ام مانو ودلوعة وكلبوزتى الله يسلمكم وجزاكم الله خيرا على السؤال
وفعلا يا دلوعة سبحان الله يمكن النزول جه فى وقته بس برضه مش باعرف انزل لاهلى كتيير من وقت للتانى بانزل اطمن والباقى بالتليفون وربنا يصلح الاحوال

وردة
حمدالله على سلامة مرات اخوكى والامورة يارا وربنا يبارك فيها وعقبال ذريتك فى بيت عريسك وتتهنى يا جميل بس وقتها مش هتعرفى تهربى من العياط وراكى وراكى

أم نوران
13-02-2008, 12:18 PM
كتكوته...أهلا وسهلا ....فينك من زمان...ألف سلامة على جدتك ...ان شاء الله خير

رورا ...ودلوعة...انتو كمان عندكو مشكلة الايجارات دي زي هنا... بس احنا تقريبا في حاجات أغلى من عندكم يعني برضة الشقة الأوضتين وصاله بتبدأهنا دلوقتي من 6 ونص في الشهر ....معرفش بأه كام في السنه..اضربوها انتو براحتكو في 12 ...أنا لسه هاوجع دماغي؟؟؟

طريقة الطعمية...بتاعتي......

نص كيلو فول مدشوش ( منقوع في الماء طول الليل ...لو هاتعمليها الصبح)
5 حزم خضرة متنوعة ( بقدونس ..شبت.. كسبرة خضرا...بصل أخضر)
بتاع 4 بصلات متوسطين كده
فصين توم
ملح...فلفل...كمون...كسبرة ناشفة....سمسم ( لو فيه )

كله على بعضه في المفرمة..وبعدين يتحط في الآخر الكسبرة الناشفة والسمسم وقبل القلي ...( معلقة بيكنج بودر )
وبالهنا والشفا

كنزي1
13-02-2008, 12:29 PM
صباح الخير

ازيكم يابنات عاملين اية

كتكوتة

الف سلامة علي جدتك ربنا يشفيها ويطمنكو عليها ان شاء الله

دلوعة ميامي
13-02-2008, 12:53 PM
كنوز

عملتي ايه في المدرسة ,,,,اتوفقتي ولا لسه

ماس ولولي

يالئيمة انت حاطة اسمك تحت ,,,ومش موجودة ,,,,صح

امووووووووت واعرف بتزوغي فين الصبح

طيب خدي اختك معاكي

ام يوسف ,,,,,,سبانوشة

فينك ياقمر انت وهي ,,,,مش تنورونا

ماجدة

عيب عليكي الغيبة دي كلها

مش كنتي تيجي تحتفلي معانا بفوز المنتخب بالبطولة ,,, ان شاء الله تكوني بخير

randa hlmy
13-02-2008, 03:58 PM
مساء الخييييييييييييرررررررررررررررررر

ايمان السكر

ماشاء الله علي الطعمية - شكلها تحفة - بس ايه رأيك في طعمها - انا برضه دايما بأعملها في البيت

بتعرفي تعملي الكوشري , والملوخية المصرية والمكرونة بالبشاميل

رورو يامدوبني

تسلمي علي فضل ايه الكرسي - الي الأمام ياجميل

دلوعتي

الطعمية بأحط عليها بيكنج بودر ملعقة صغيرة علي كيلو طعمية

ام مانو السكر

تسلمي علي معلوماتك

ام نوران العثل

معلومات حلوة عن سورة البقرة

ابيسوناينة

البقاء لله وحده - ربنا يرحمه ويدخله جنات النعيم

randa hlmy
13-02-2008, 03:59 PM
كتاكيتو القمر

ربنا يشفي جدتك

randa hlmy
13-02-2008, 04:02 PM
النهارده يابنانيت سمعت صوت جميل في التليفون وناعم ورقيق - اول مرة اتعرف عليه النهاردة

تفتكروا مين ياقمامير !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

حزروا

فزروا

مين

تيب محدش عرف

اقولكم

ام نوران السكرة

ام ادهم واياد
13-02-2008, 04:52 PM
السلام عليكم يابنات

اخباركم ايه

وحشتونى كتير اوى

واخبارك ايه يادودو وايوه ياعم انتى وام نوران جيران يابختكم وابقى سلميلى عليها

انا كمان داريين معرفش راحت فين
كانت بتقولى هتنزل مصر عشان ابو جوزها تعبان وكانت لسه لاحجزت ولاتعرف هتنزل امتى
وبعدها بيومين اتصلت وفضلت اتصل كل يوم ومحدش بيرد وموبايلها مقفول
بصراحه ربنا يستر النزول المفاجئ ده مش حلو ابدا دى حتى مكلمتنيش تقولى
معناها ان الموضوع حصل فيه حاجه...ربنا يستر والله

وانا عموما هروح اعمل شويه حاجات وارجعلكم باذن الله

ماس و لولى
13-02-2008, 04:57 PM
وسع وسع الماس و اللولى وصل
ايوه يا دلوعه اسمى مكتوووووووووووووووووووووب ههههه على راى عادل امام

رندود هى ام نوران طلعت ست بجد اصل كنت شاكه فيها اصل مش كل واحده كاتبه اسمها ام تبقى ست ههههههه

رورا يلا منتظرين التفسير يا جميل

رندود كمان شويه ناويه اجى و اقول صباااااااااااح الخيييييييييير

و شيرى اخبارك ايه فينك يا بنتى رحتى نشرتى الغسيل و خدتى الباقى و طفشتى

ماس و لولى
13-02-2008, 04:59 PM
عالمة امريكية نشرت ان قراءة القرءان كل يوم تنشط جهاز المناعة وكذلك ملامسة الجبهة للارض فى الصلاة يساعد على ضخ كمية اكبر من الدماء الى المخ وتنشيطه

كنوزه ازيك اخبارك ايه

ام ادهم واياد
13-02-2008, 05:24 PM
ايوه ياماستى نشرت امبارح
ولسه هنشر النهارده والله

الا بجد بقى يابنات احسن انا مخنوقه بجد

انا فعلا معدتش حسه غير انى خداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااامه

بجد والله تعبت من كتر التنضيف والشيل والحط اتبهدلت اتبهدلت اتبهههههههدلت
بجد بقى عندى حاله من الامبالاه ...يعنى حتى التنضيف بقيت انضف من ع الوش لانى بتعب وبهلك وبتطلع عينى فى التنضيف وبخلى البيت بيلمع لكن فى اقل من عشر دقايق بلاقى البيت مزززززززززززبله

ومشكلتى بجد الهدوم المرميه فى كل حته

سى السيد هدومه كلها فى كل حته واشيل واطبق وبكل سهوله ترجع تانى
بنطلونات فى الصاله
ولبس ع الارض فى الصاله
وشرابات بجيب والله كل فرده من حته اللى تحت التليفزيون وتحت ترابيزه الكمبيوتر
حد منكم جوزها بيقلع الشرابات وبيرميها فى كل حته كده؟
بجد الكل اتعود ان فيه اللى بيشيل وراه
الاول كان بيساعدنى حتى الاكل كان بيشيل معايا على الاقل طبقه
دلوقت حتى لو هيعمل كوبايه شاى المطبخ يضرب يقلب
انا تعبت تعبت بجد
اعصابى فعلا تعبت انا اهملت نفسى بشكل فظيع لانى حسه انى مجرد خدامه
حتى مفيش واحده تيجى تساعدنى ان شاالله كل شهر مره...لانه مش بياخد باله من النقطه دى وبيعتبرها زياده على ميزانيتنا

انا فعلا النهارده مخنوقه وتعبانه وسايبه الدنيا تضرب تقلب من 3 ايام ماليش نفس اعمل حاجه
حتى الغسيل مشفتش حد بيغسل كل يوم وكل ساعه زى حالاتى

ام ادهم واياد
13-02-2008, 05:45 PM
بنات شفتوا التغييرات اللى فى السيكوسيكو

شكله اتغير خالص

زبيدة احمد
13-02-2008, 06:07 PM
شيرىىىى اهلا بيكي يا تووووووووووووووووتة

حبيبتي دلوعة يااااااااااااااااامرحبا

بس سامحوني يا حبيباتي مش فايقة الايام دي لدروس ولا حاجة *)

دماغي مقلوب ومشغووول الايام دي ـ2

بس ادعولي بالتيسير وبس

حبيبتي رورااا طبعا مش لازم نزعل من الحق

ربنا يبارك فيكي يااارب :rroo:

اخخخخخخخخخخخخخخخخخ نسيت ما سلمتش على وردتي :97:

وردتىىىىىىىىىى ازيك ياااا جميل يا تحفة

فينك وعاملة ايه وازي الاخبار عندك دالوقت؟؟

ارجو الله تكوني مرتاحة ومطمنة يااارب:30:

زبيدة احمد
13-02-2008, 06:38 PM
أيها الغد المجهول كيف تراني؟
ايها الكلام المعسول كيف تجدني؟
ايها الوهم المفصول كيف تتخيلني؟
ايها القلب المقفول كيف تنساني؟

زارت الشذى حزني وسالته؟مابالك لا تتركها؟؟
فقال:هي من دعتني لاسكن عندها..
فقالت:اتدعوك انت وتنساني؟
فقلت لها: انما وجد راحته في قلبي ووجد مأكلا ومشربا ووسادة منامي ..فكيف يترك هذا النعـــــــــــــــــيم ويرتحل عن مقامي؟؟

فقالت الشذى:اوليس لي مكان في جوارك يا لؤلؤة زماني؟

فقلت لها:ابحثي فلم اعد املك شيئا مني..

فسألت:ايها الحزن الدفين هل لي مكان بين اضلعها؟؟

فأجابها:لم اترك مكانا الا وزرته ..ووضعت فيه رحالي لانها اثقلت علي كاهلي ..فارجعي فلقد اعجبني مقامي..

فقلت لها:يا شذى العمر استريحي على جلدي وانتظري..

قالت:ليس لي عليها مكان فلقد اتعبها الجرح ونام بين خلاياها

فقلت:اصعدي الى شعري وامسكي باطرافه وتعلقي..

قالت:ايــــــــــــــــــــــــــــــه..فعلته ا قبل ان تقولي فوجدت الالام معلقة فيها تذهب وتأتي في مهب الريح فعدت ادراجي..
قلت :او لا تتسع رموشي لجلوسك كي اراكي بين عيوني؟؟؟؟

قالت:اثقلتها الدموع واوهنتها فلن تستطيع ان تحملني..

قلت:اصبري فدوام الحال من المحال فالنور قادم فلا تيأسي ولا تهني..

اجابت:جئت لكي اواسيك واسعدك فها انت الان من تواسيني

فقلت:اوليس في عقلي ما يريحك ويشفيني؟؟

اجابتني :دخلت فما وجدت الا صراعا بينه وبين الخاطر والخيال فذلك ليس بمكاني

...:يا شذى العمر او ستنتظري ام طال عليك الصبر وسترتحلي؟

...:لاااااااااااااا..سأختبئ بين سطور كلماتك واطل عليك منها بين عباراتك واتعلق في جدار القلم كي تمسكيني بأناملك..فكلما خططت حرفا ستجدني بينها اظفي الناظر اليها حبا وشوقا وارتياح اليك..فهناك لن اجد من ينازعني فيك..ولن ارتحل عنك حتى تناديني..
.
فالغد المجهول يراك سنبلة مضيئة
والكلام المعسول يجدك بحورا هادئة
والوهم المفصول يتخيلك سحابة جريحة
والقلب المقفول لن ينساك لانك مفاتيحه الجريئة

من وحي الخيال
بقلم زبيدة احمد

:454:

um-hajar
13-02-2008, 07:16 PM
بسم الله الرحمن الرحيم انا هبدا نقل تفسير ايات من سوره البقره زي ما فهمتها

(الم) طبعا كلنا عارفين ان دي حروف هجائيه و لكن بنسال نفسنا ليه الله سبحانه و تعالي بدا اكبر و اعظم سوره في القران بالثلاث الحروف دول
اولا نسال نفسنا هل فيه واحد امي يقدر يقرا الحروف البسيطه دي طبعا لا و دي اعجاز من الله سبحانه وتعالي انه جعل سيدنا محمد (ص) يقرا الحروف دي و هو الامي الذي لا يقرا ولا يكتب
ثانيا - تثبت صدق الرسول في البلاغ عن ربه و هتلاقوا الثلاث حروف هذه موجوده في سور كثيره مثل (الشرح- الفيل)

الايه الثانيه (ذلك الكتاب لا ريب فيه هدي للمتقين )
الله عز و جل قال في هذه الايه (الكتاب) ولم يقل( القران )لماذا

اولا - لان معتي القران انه يقرا ولكن الكتاب معناه انه سوف يظل حتي يوم القيامه بمعني انه سوف يظل يقرا و يحفز في الصدور وعلي مر الايام

( لا ريب فيه هدي للمتقين ) معناها ان الانسان لا يرتاب في هذا الكتاب لان العجاز في القران الكريم في اسلوبه و في الحقائق الوارده فيه ابتداء من قصص الانبياء و الصالحين السابقين وصحح عن التوراه والنجيل و وجاءت فيه معلومات
الحياه و الكون لا يعرفها احد و العلم يثبت يوميا صدق هذه الحقائق

و هذه الايه يطلب الله سبحانه و تعالي من عباده كثره الحمد والشكر له لانه ارسل هذا الكتاب فيه رحمه و بشري للناس بالجنه و ايضا التحذير من النار و ماذا يغضب الله (ٍس) و ماذا يقربنا اليه (س) و لم ينزل الله(س) هذا الكتاب ما
كنا نعرف ما الاشياء التي تقربنا الي الله(س) و ما الاسياء التي تبعدنا عنه

و يوضح لنا الله(س) ان القرلن هو منهجنا في الحياه و هذه حقيقه انت اختي المسلمه لو تاملتي سوف تجدين ان اي مشكله تقابلك في الحياه سوف تجدي لها حل في كتاب الله
و الشرح طويل ولكنني اختصرت علي اد ما قدرت

و دول شرح ايتين فقط لو كان الشرح عاجبكم ان شاء الله اكمل بس قولولي علشان انا كتباه باسلوبي

imode
13-02-2008, 07:17 PM

رورا

ربنا يخيليكي
هههه..إن شاء الله الحبيبة
المهم يرضى علينا !!!

أم مانو

بارك الله فيك الحبيبة
شكراااا

رندة

الطعمية
فعلا طعمها روووووووعة...عجبتني جدا..وسهلة التحضير

سبق ليا حضرت الكشري..لذييييذ ويجنن طعمه
لكن طريقة تحضيره صعبة شوية وبتحتاج كترة الأواني..!!

أما الأكلات اللي قلتيلي عليها !! بصراحة باقي ماحصلش ليا الشرف

لكن أتمنى أجربها بصراحة

وعلى فكرة أنا كنحب الطبخ بزاااااف

أم أكرم ومريم
13-02-2008, 07:25 PM
ازيكم يا بنات.....انا دخلت اسلم ع السريع واطمنكم عليا معلش انا مش باادخل كتير لان حالتي النفسيه في الحضيض الاسفلي.....البيه ابني جاب شهادة التيرم الاول.....زبالة الندامه....يادوب ناجح بالشفعه وطبعا ابوه كالعاده هاج عليه وعليا ولامني ان انا السبب في اني مش مشدده عليه .....والبيت في حالة نكد ....الله يسامحه ضيع علينا فرحتنا بالبنت البنت درجاتها ماشاء الله عليها نهائيه على الرغم من انها مش حابه السكن الجديد واتاثرت جدا بالتغير ولكن مع ذلك عندها دم ....الا ابن الخايبه البليد ده.....ياله اسيبكم بقى احسن لو اتفتحت مش حااتسد

Nada_Mans
13-02-2008, 07:36 PM
السلام عليكم
ازيكم يا بنات عاملين ايه وحشتونى جداااااااااااا
يا رب تكونوا كلكم بخير

Nada_Mans
13-02-2008, 07:41 PM
أربع زوجات

كان لملك في قديم الزمان 4 زوجات...
كان يحب الرابعة حبا جنونيا ويعمل كل ما في وسعه لإرضائها....
أما الثالثة فكان يحبها أيضا ولكنه يشعر أنها قد تتركه من أجل شخص آخر...
الثانية كانت هي من يلجأ إليها عند الشدائد وكانت دائما تستمع إليه وتتواجد عند الضيق....
أما الزوجة الأولى فكان يهملها ولا يرعاها ولا يؤتيها حقها
مع أنها كانت تحبه كثيرا وكان لها دور كبير في الحفاظ على مملكته.
مرض الملك وشعر باقتراب أجله ففكر وقال (أنا الآن لدي 4 زوجات ولا أريد أن أذهب إلى القبر وحديا فسأل زوجته الرابعة:
(أحببتك أكثر من باقي زوجاتي ولبيت كل رغباتك وطلباتك فهل ترضين أن تأتي معي لتؤنسيني في قبري ؟
فقالت: (مستحيل)
وانصرفت فورا بدون إبداء أي تعاطف مع الملك.
فأحضر زوجته الثالثة
وقال لها (أحببتك طيلة حياتي فهل ترافقيني في قبري ؟ )
فقالت (بالطبع لا : الحياة جميلة وعند موتك سأذهب وأتزوج من غيرك)
فأحضر الثانية
وقال لها كنت دائما ألجأ إليك عند الضيق وطالما ضحيت من أجلي
وساعدتيني فهلا ترافقيني في قبري ؟
فقالت (سامحني لا أستطيع تلبية طلبك ولكن أكثر ما أستطيع فعله هو أن أوصلك إلى قبرك )
حزن الملك حزنا شديدا على جحود هؤلاء الزوجات ، وإذا بصوت يأتي من بعيد
ويقول ............
( أنا أرافقك في قبرك...أنا سأكون معك أينما تذهب)..فنظر الملك فإذا
بزوجته الأولى
وهي في حالة هزيلة ضعيفة مريضة بسبب إهمال زوجها لها فندم الملك على سوء رعايته لها في حياته وقال :

كان ينبغي لي أن أعتني بك أكثر من الباقين ، ولو عاد بي الزمان لكنت أنت أكثر من أهتم به من زوجاتي الأربع
في الحقيقة كلنا لدينا 4 زوجات....
الرابعة....
الدنيا : مهما اعتنينا بدنيانا وأشبعنا شهواتنا فستتركنا
الدنيا فورا عند الموت
الثالثة...
الأموال والممتلكات : عند موتنا ستتركنا وتذهب لأشخاص آخرين
الثانية..
الأهل والأصدقاء : مهما بلغت تضحياتهم لنا في حياتنا فلا نتوقع منهم أكثر من إيصالنا للقبور عند موتنا
الأولى .
العمل الصالح : ننشغل عن تغذيته والاعتناء به على حساب شهواتنا وأموالنا وأصدقائنا مع أن اعمالنا هي الوحيدة التي ستكون معنا في قبورنا ....
يا ترى إذا تمثلت أعمالك الصالحة لك اليوم على هيئة إنسان ... كيف سيكون شكلها وهيئتها ؟؟؟...هزيلة ضعيفة مهملة ؟..أم قوية مدربة معتنى بها

Nada_Mans
13-02-2008, 07:45 PM
هو ليه الخط صغير قوى فى اول رساله:85:

ام ادهم واياد
13-02-2008, 07:55 PM
زبيييييييده

وايموووووووووو

يااهلا يااهلا بالحبايب منورين الملف ياعسولات

ام هاجر
ماشاء الله التفسيرجميل بس كده هيكون متعب عليكى اوى ياقمر
لان فيه بعد كده ايات طويله جدا بتحتاج تفسير طويل
بس جزاكى الله خير بجد على مجهودك وتعبك

ندىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
ايه النوووووووووووووووووووووور ده
والله وحشتيييييييييينا ياقممممممممممممممممممممممممر
والله بفرح جدا لما بلاقى بنات كانت مش معانا ورجعت تانى
الله على اللمه الحلوه بجد

ام اكرم حبيبتى
الف مبروك لمريوما القمر
واوعوا تزعلوها حرام عليكم حسسوها بنتيجه مجهودها عشان تتقدم اكتر
ومعلش ان شاء الله اكرم يعوضها خير فى التيرم التانى
ومعلش ماتزعليش نفسك وهدى ابو اكرم كده وخليه يشد عليه بس بالراحه احسن الشده ساعات بتجيب نتيجه عكسيه
والمهم انك بخير وطمنتينا عليى لانك وحشانى جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

ام ادهم واياد
13-02-2008, 08:33 PM
الاخت دلوعه شاطئ ميامى اين انتى اظهر وبان يا كستبان

والاخت ماس ولولى اظهر وبان يا حلو يامقلوظ

زبيدة احمد
13-02-2008, 08:51 PM
شيرىىى مشكورة حبيبتي

الملف منور بصحابه

والله ينورك بنوره يااارب

حبيبتي ام هاجر
جزاكي الله على المجهود الجميل

ربنا يبارك فيك ويجعله ربي في ميزان حسناتك

ندىىىىىىى اختي

مشكووورة على القصة المعبرة

ام اكرم بقا

ليه بس كدا تعملوا في الواد؟؟

الشخط واللخط مش حينفع يا ماما

كدا الواد حيبوز اكثر

ربنا يستر علينا وعليكم
وان شااء الله يعوضها لكم بس من غير عنف بالله عليكم مش كدا

وربنا يهديه يااارب ويرزقه اكاء والفطنة وينجح ان شاء الله ويفرحكم يااارب

وربنا يبارك في بنتك الشطووورة ويحفظها يااارب

وانتي بقا هدي الجو شوية وشيلي النكد بالحكمة وبشوية تعقل كدا وحركات حلوة متجددة

ولا ايه رايكم يااااا بنااااات؟؟؟

randa hlmy
13-02-2008, 09:30 PM

رندود هى ام نوران طلعت ست بجد اصل كنت شاكه فيها اصل مش كل واحده كاتبه اسمها ام تبقى ست ههههههه

رورا يلا منتظرين التفسير يا جميل

رندود كمان شويه ناويه اجى و اقول صباااااااااااح الخيييييييييير

و شيرى اخبارك ايه فينك يا بنتى رحتى نشرتى الغسيل و خدتى الباقى و طفشتى

ايه يابنتي الشك اللي عندك ده ،)،

طبعا طلعت ست - اوعي تكوني فاكرة انا كمان راجل والا حاجة - مستعدة للآثباتات’(

randa hlmy
13-02-2008, 09:33 PM
ام اكرم السكرة

ماتزعلوا نسكم - ان شاء الله ربنا يهديه - وبرضه حاولي تشددي عليه علشان مصلحته - يعني شدي الحبل وارخيه

علشان برضه الشده الزيادة عن اللزوم بتجيب نتيجة عكسية - ولاحظي انه برضه شاف ابوه متعصب وده ممكن

يكون دافع له انه يذاكر الفترة اللي جاية ان شاء الله .

ابقي طمنينا عليكي

randa hlmy
13-02-2008, 09:35 PM
وردتي السكرة

مبروك ياقمر علي يارا تتربي في عزكم

اخبارك ايه واخبار الشغل معاكي ايه - ابقي طمنيني

randa hlmy
13-02-2008, 09:36 PM
ام هاجر القمر

تسلمي علي التفسير - مفهوم وواضح

Nada_Mans
13-02-2008, 09:39 PM
زبيييييييده

وايموووووووووو

يااهلا يااهلا بالحبايب منورين الملف ياعسولات

ام هاجر
ماشاء الله التفسيرجميل بس كده هيكون متعب عليكى اوى ياقمر
لان فيه بعد كده ايات طويله جدا بتحتاج تفسير طويل
بس جزاكى الله خير بجد على مجهودك وتعبك

ندىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
ايه النوووووووووووووووووووووور ده
والله وحشتيييييييييينا ياقممممممممممممممممممممممممر
والله بفرح جدا لما بلاقى بنات كانت مش معانا ورجعت تانى
الله على اللمه الحلوه بجد

ام اكرم حبيبتى
الف مبروك لمريوما القمر
واوعوا تزعلوها حرام عليكم حسسوها بنتيجه مجهودها عشان تتقدم اكتر
ومعلش ان شاء الله اكرم يعوضها خير فى التيرم التانى
ومعلش ماتزعليش نفسك وهدى ابو اكرم كده وخليه يشد عليه بس بالراحه احسن الشده ساعات بتجيب نتيجه عكسيه
والمهم انك بخير وطمنتينا عليى لانك وحشانى جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

ده نوركم و الله يا قلبى عامله ايه يا جميل وحشاااانى يا عسل

randa hlmy
13-02-2008, 09:43 PM
كيكة التفاح

المقادير
----------

1 وربع كوب طحين + ملعقة صغيرة بكنج بودر

بيضة + نصف كوب سكر + اصبع زبدة سايحة

تخلط جميع المقادير وتوضع في صينية مدهونة وتدخل الفرن لمدة نصف ساعة او اكثر

الطبقة الثانية
--------------

8 حبات جبنة كيري او لافاشكيري + علبة لبن مكثف

تخلط الجبنة مع الحليب المكثف في الخلاط ثم تصب علي العجينة

الطبقة الثالثة
--------------

تبشر تفاحتين وتخلط بالقرفة والسكر وتوضع فوق الجبنة والحليب المكثف وتدخل مرة اخري الفرن لمده نصف

ساعة حتي تحمر

وبعد ان تبرد تقطع مربعات وتقدم

um-hajar
13-02-2008, 09:45 PM
شيري -- رندا شكرا يا حبايبي و ربنا يبارك لكم في ازواجكم و اولا دكم

اما يا شيري بالنسبه للتعب الحمد لله انا و جدت ويب سايت للشعراوي سهل جدا وجميل

و ربنا يتقبل مننا جميعا

randa hlmy
13-02-2008, 09:56 PM
الله المجيب

الله سبحانه وتعالي حين تتجه اليه - فبمجرد ان ترفع يديك الي السماء وتصيح يارب , فاءنه يعلم ماذا تطلب

( ان ربي قريب مجيب ) هود 61 - هو القريب المجيب الذي يجيب دعوة الداع اذا دعاه

( فاءنه يعلم السر وأخفي ) طه 7 , ونتعجب من هذه الآية الكريمة - ايوجد ماهو أخفي من السر ؟ نعم - لأن

السر يكون بين اثنين أحدهما يسره الي الآخر ولا ثالث بينهما , فهذا هو السر . ولكن الذي هو أخفي من السر

ما يدور في داخل النفس ولا تبوح به لأحد , فكأن الله تعالي يريد أن يقول لنا :- ان علمه لا يصل الي السر فقط

ولكن عليم الله يصل الي ماتخفيه الصدور - لذلك فاءن الله سبحانه وتعالي غني علي السؤال - فسؤال الله يقيك

الذلة وها يستوجب الحمد , وسؤال الله يعطيك ما تطلب وزيادة لأنك اذا سألت شخصا ما قد لا يعطيك المال كله

حتي لو كان يملكه ويملك اضعافه , فاءنه قد يشح عليك - اما الله سبحانه فاءنه يعطيك ما تطلب وزيادة لأنه مالك

خزائن الأرض, وانه مهما اعطاك ووهبك فاءنك لن تنقص من ملكه شيئا .

اذا فالبشر يعطي بحساب , والله سبحانه وتعالي يعطي بلا حساب .

فأنت حين تسأل الله , تسأل من لا ينهرك اذا سألته ولا يهرب منك اذا دعوته فهو دائما المجيب .

um-hajar
13-02-2008, 09:57 PM
ندي اهلا وسهلا بيكي انا فهمت انك عضوه جديده وقديمه في نفس الوقت ايه انت كنت في السيكو سيكو

انا اعرفك بنفسي انا اسمي هيام و متزوجه و عندي 4 اولاد و عايشه في كندا و قبلها كنت في ماليزيا مش عارفه فيه حاجه تانيه نسيت اقولها يلا عارفينا بنفسك

زبيده شكرا يا حبيبتي و ربنا يتقبل مننا جميعا

رندا تسلم ايدك علي الكيكه الجميله بس انت جربتيها بنفسك

um-hajar
13-02-2008, 10:05 PM
الله يا رندا تفسيرك رائع و فعلا الانسان يذداد معزه اذا سال الله (س) و يذداد ذل اذا سال عبد مثله

ايه رائك يا رندا بعد ما تخلصي اسماء الله الحسني تعالي ندخل علي سيره الصحابه و نبدا بالصحابه الستات

randa hlmy
13-02-2008, 10:07 PM
الله المحصي

هو الذي احصي كل شيء بعلمه وهو المحيط بكل شيء جملة وتفصيلا العالم بخيفيات الأمور ومحصيها .

( وكل شيء احصيناه في امام مبين ) يس 12 - فهذا الاسم له خواص لا يعلمه الا الله - ويدخل في هذا الاسم

دقة الصانع وابداع الخالق فهو المحصي لحاجات الكون والظاهر والباطن من الغيب .

فكم من مولود يولد وكم من ارواح قبضت وكم من عزيز يذل وكم من ذليل يعز , كل ذلك في كتاب مستقر ولو

علم الانسان ان افعاله باءحصاء قولا وحركة وسكونا , لعلم انه مراقب وعليه حسيب فيحاسب نفسه قبل الحساب

ويراقب سلوكه قبل ان تزل الرقاب .

randa hlmy
13-02-2008, 10:13 PM
الله يا رندا تفسيرك رائع و فعلا الانسان يذداد معزه اذا سال الله (س) و يذداد ذل اذا سال عبد مثله

ايه رائك يا رندا بعد ما تخلصي اسماء الله الحسني تعالي ندخل علي سيره الصحابه و نبدا بالصحابه الستات

تسلمي ياام هاجر

انا بأدعي ربنا ان يكون التفسير اللي بأكتبه وافي لأني بأفتح كذا موقع وعندي كتب برضه بأفتحها وباخذ الخلاصة

وبأكتبها علشان مااطول عليكم

عجبتني فكرة الصحابة وخاصة عمر بن الخطاب وبرضه سيرة امهات المؤمنين جميلة بس دي محتاجة وقت

عندكم استعداد !!!

Nada_Mans
13-02-2008, 10:13 PM
ندي اهلا وسهلا بيكي انا فهمت انك عضوه جديده وقديمه في نفس الوقت ايه انت كنت في السيكو سيكو

انا اعرفك بنفسي انا اسمي هيام و متزوجه و عندي 4 اولاد و عايشه في كندا و قبلها كنت في ماليزيا مش عارفه فيه حاجه تانيه نسيت اقولها يلا عارفينا بنفسك

زبيده شكرا يا حبيبتي و ربنا يتقبل مننا جميعا

رندا تسلم ايدك علي الكيكه الجميله بس انت جربتيها بنفسك

ازيك يا هيام عامله ايه اعرف بنفسى ندى , متزوجه بس لسه مش فيه عيال ربنا يرزقنا يا رب, و عايشه فى امريكا بالتحديد فلاديلفيا و انا عضوه من اعضاء السيكو سيكو:)

um-hajar
13-02-2008, 10:23 PM
ياه يا ام اكرم نفس اللي حصل عندك حصل عندي و المشكله برضه في الابن الكبير متفوق في كل شئ ما عدا المذاكره واخدها لعب و مش عجبه المدرسين و برضه باباه مخصمه من حوالي اسبوعين

بس عاوزه اقول لك حاجه الاولاد فعلا عاوزين شده الاب و لا تعارضيه لاني انا سبت باباه يشد عليه جامد و لم اتدخل و حاسه ان فيه نسبه تغير بسيطه حصلت ( يعني هو احنا متغربين و شايفين الغلب علشان ايه مش علشانهم طيب يخلوا عندهم دم شويه و يحسوا بالمسئوليه )

المهم تهدي نفسك انت علشان خاكر جوزك لحسن البيت لما بيبقي فيه غم بيبقي وحش اوي و اكتري من الدعاء ليه و ربنا يهديهم كلهم يارب

um-hajar
13-02-2008, 10:25 PM
مش تباركوا لي انا اخذت عضوه نشيطه وانا مش حاسه

um-hajar
13-02-2008, 10:30 PM
ازيك يا ماس ايه مافيش لا سلام ولا كلام مش واخده بالك مني ولا ايه ور انت فاتحه الجهاز ومش قاعده ادامه علي العموم انا برسل لك .....Z.....Z.....Z.....Z ياريتك تقبليهم مني ولا هكون:80::80::80:

um-hajar
13-02-2008, 10:31 PM
ام نوران انت فين العيال عملوا فيكي ايه

um-hajar
13-02-2008, 10:35 PM
ام مانو انت فين واخبار كتفك ايه

ام ادهم واياد
13-02-2008, 10:43 PM
مبروك ياام هاجر وعقبال ماتكونى عضوه قمه

ام ادهم واياد
13-02-2008, 10:47 PM
الا الملف نايم كده ليه النهارده؟

randa hlmy
13-02-2008, 10:51 PM
ندي

حمد الله علي سلامتك ياجميل

ام هاجر

الف مبروك وعقبال ماتبقي محرر لولللللللللللللليييييييييييييييييييييييييييي

um-hajar
13-02-2008, 10:59 PM
شيري --رندا ---الله يبارك فيكم شيرين هو فعلا الملف نايم النهارده و انا عماله اصرخ وانادي علي الناس لحد صوتي ما راح و ما حدش راضي يجي ولا يردوا عليا علشام كده انا ماشيه انا كمان"R:"R:"R:

ام ادهم واياد
13-02-2008, 11:15 PM
ايه ده انا كمان لولولولىىىىىىىىىىىىىىىىىى

بقيت نجمه عالم حواء

ام ادهم واياد
13-02-2008, 11:16 PM
كتاكيتوووووووووووووو

منور ياقمر

وطمنينا على تيته الله يخليكى

ام ادهم واياد
13-02-2008, 11:17 PM
هبه محمد رضا قاعده تحت ليه

um-hajar
13-02-2008, 11:21 PM
مبروك يا ام ادهم شوفتي انا وانت اخذنا الرتب في يوم واحد تيجي نعمل حفله :55::55::51::51:ًًًًٍٍٍٍ

أم نوران
14-02-2008, 12:14 AM
النهارده يابنانيت سمعت صوت جميل في التليفون وناعم ورقيق - اول مرة اتعرف عليه النهاردة

تفتكروا مين ياقمامير !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

حزروا

فزروا

مين

تيب محدش عرف

اقولكم

ام نوران السكرة

انتى اللي سكر يا راندا...ربنا يجعلها معرفة خير ان شاء الله

رندود هى ام نوران طلعت ست بجد اصل كنت شاكه فيها اصل مش كل واحده كاتبه اسمها ام تبقى ست هههههه

رجعتي لكيس اللب تاني ؟؟؟

بصي يا راندا...اللي حصل يا ستي ان الست ماس ...الميل بتاعها باسم جوزها فانا قلتلها معلش هامسحه من عندي لغاية لما تعمل ميل باسمها ...ومن ساعتها مسكوني تسلية....يالا ....احنا الكبار برضه

وبعدين يا ماس مين قالك اني واحدة ست...أنا لما كنت بكلم راندا كنت مغيرة ( قصدي مغير صوتي ) ومأجرة كام بنت صغيرة جنبي علشان يعملو دوشة ...فعلا...هو كل من كتبت أم ...بقت ست؟؟؟"R:...ماس...سلمي على أبوعبدالله:10:

ام نوران انت فين العيال عملوا فيكي ايه

آه يا أم هاجر...العيال مظلومين النهاردة ده بعيد عنك وعن السامعين ضرسي متبهدل خالص ومكسور وللأسف دخل على العصب ومحتاج حشو عصب ورحت النهاردة للدكتور وحطللي حشو مؤقت...بعيد عنك نار في وشي وراسي،)،

الا الملف نايم كده ليه النهارده؟

علشان أنا مش هنا....طبعا:10:

ايه ده انا كمان لولولولىىىىىىىىىىىىىىىىىى

بقيت نجمه عالم حواء

ماشاء الله ...ألف مبروك...كل ده في شهرين بس...:10:

مبروك يا ام ادهم شوفتي انا وانت اخذنا الرتب في يوم واحد تيجي نعمل حفله :55::55::51::51:ًًًًٍٍٍٍ

يالا والتورته من عندي بس هاوصي شيري تحطلكو صورتها

زبيدة.....أيه يا عم ده....انتي أديبه من ورانا ولا ايه

اي مود...لسه الحاجات اللي راندا قالتلك عليها ولسه الكشك ...والبصاره...لأ انتو عندكو بصارة زينا....صح؟؟
والفتة المصري..والمسقعة و و و ...ربنا معاكي{"

ندا.....أهلا وسهلا بيكي

وردة...يارا عاملة فيكو ايه:80:

كتكوته.....ازي الفيران؟؟؟

أم نوران
14-02-2008, 12:35 AM
كلكو نمتو بدري النهاردة...
يالا بالهنا والشفا....

أقصد....نوم العوافي

كتكوتة كتكوتة
14-02-2008, 12:37 AM
ازيكم يا حلوين اكيد الملف نام علشان مش دخلت صحيته النهاردة ههههههه

الحمد لله جدتى بخير بس انتم عارفين السن وتعب الكبد وحش ربنا يحفظ كل انسان دعواتكم بقى

كتكوتة كتكوتة
14-02-2008, 12:44 AM
ام نوران
الف سلامة عليكى ايه حكاية وجع الضروس فى الملف دلوعة وانتى ربنا يحفظكم وبعدين فيران ايه يا ست انتى هو انا فتحتها حضانة لهم ولا ايه؟ اخرهم يومين يتفضلوا ويمشوا بكرامتهم احسن ما المقشات تتكسر عليهم والحمد لله ركبنا اخيرا سلك على شباك الحمام لما نشوف بقى هيخلوا عندهم دم ولا لا
مش عارفة افهمهم ازاى انى مش عاوزاهم فى بيتى حاجة تجنن هو الصحوبية بالعافية ههههههه

أم نوران
14-02-2008, 12:45 AM
أهلا يا كتكوته

الحمد لله ان جدتك بقت أحسن

انتي برضه زيي الملف نايم علشان انتي كمان مادخلتيش؟؟؟

مش بتدخلي على المازنجر؟؟؟

أم نوران
14-02-2008, 12:47 AM
ام نوران
الف سلامة عليكى ايه حكاية وجع الضروس فى الملف دلوعة وانتى ربنا يحفظكم وبعدين فيران ايه يا ست انتى هو انا فتحتها حضانة لهم ولا ايه؟ اخرهم يومين يتفضلوا ويمشوا بكرامتهم احسن ما المقشات تتكسر عليهم والحمد لله ركبنا اخيرا سلك على شباك الحمام لما نشوف بقى هيخلوا عندهم دم ولا لا
مش عارفة افهمهم ازاى انى مش عاوزاهم فى بيتى حاجة تجنن هو الصحوبية بالعافية ههههههه

عارفة تفهميهم ازاي؟؟؟هاتي قطة:62:

أم نوران
14-02-2008, 12:49 AM
الله يسلمك يا كتكوته....بعيد عنك...نااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااار وطالعة من نافوخي

آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه يا نا ...لأ بقى وايه لازم (زفت )بنج علشان الحشو...وأنا من أكتر الحاجات اللي بكرهها في حياتي حقنة البنج بتاعة السنان دي...ربنا يستر........ شكلي هاعمل دماغ بنج تماااام

أم نوران
14-02-2008, 01:06 AM
قررت الصحف الدانماركية الكبرى إعادة نشر الرسوم الكاريكاتيرية المسيئة للرسول الكريم صلى الله عليه وسلم على صفحاتها اليوم الأربعاء.

وقالت إن الهدف هو توثيق لحملة الاعتقالات التي قامت بها الشرطة الدانماركية في مدينة آرهوس بدعوى تخطيطهم لقتل رسام الكاريكاتير صاحب الرسوم المسيئة للرسول محمد.

وقالت إليزابيث كنودسن رئيسة تحرير برلنسغكي ثالث أكبر الصحف الدانماركية "من الواجب علينا أن نرسل رسالة واضحة لكل من يحمل أفكارا جنونية كهؤلاء الذين فكروا في استهداف الرسام كورت فسترغورد".

وأعلنت الشرطة الدانماركية في مدينة آرهوس -ثاني أكبر مدن البلاد- اعتقال مهاجرين تونسيين ودانماركي من أصول مغربية للاشتباه في أنهم خططوا لقتل فسترغورد أحد 12 رسام كاريكاتير وضعوا رسومات اعتبرت مسيئة للنبي محمد.

وقالت السلطات إنها سترحل التونسيين إلى خارج الدانمارك في حين ستجري تحقيقات مع المتهم الثالث بتهمة انتهاكه قوانين مكافحة الإرهاب وستطلق سراحه في انتظار نتائج التحقيق.

وفسترغورد (73 عاما) هو رسام الكاريكاتير في صحيفة "يولاندس بوسطن" التي كانت أول من نشر الرسوم التي أعيد لاحقا نشرها في نحو 60 مطبوعة، ما أثار موجة من الاحتجاجات حول العالم. ويعيش هو وزوجته في حماية الشرطة منذ ثلاثة أشهر بسبب تعرضهما للتهديد.

ومن جانبه أكد تيور سايدنفان رئيس تحرير صحيفة بوليتكين -ثاني أكبر الصحف الدانماركية- عزم صحيفته إعادة نشر هذه الرسوم في عددها الصادر اليوم كجزء من تغطيتها للاعتقالات التي في مدينة آرهوس.

وفي إطار دفاعه عن إعادة الرسوم المثيرة للجدل التي تسببت في مظاهرات عارمة بالعالم الإسلامي "أنه من المزعج والمقلق أن تفكر مجموعة من الشباب في قتل الرسام كورت"، مضيفا أن صحيفته ستعيد نشر الرسوم بغرض تغطية عملية الاعتقالات.

واعتبرت صحيفة يولاندس بوسطن أن حرية التعبير "غالية الثمن"، وقال رئيس تحريرها كارستن يوسته "إنه من المعيب أن يكون جزاء شخص يقوم بعمله حسب القانون الدانماركي والتقاليد الصحفية الدانماركية أن يهدد بالقتل". ومن المقرر أن تعيد الصحيفة نشر الرسوم الكاريكاتيرية المسيئة.

وفي سياق متصل عبر رئيس الوزراء الدانماركي أندرياس فوغ راسموسن عن بالغ قلقه عقب اعتقالات آرهوس صباح أمس الثلاثاء.

ورفض راسموسن في بيان صحفي التعليق على القضية، واكتفى بالقول إنه علم بالقضية من الشرطة التي "جاءت لوقف عملية قتل لدافع إرهابي".

وأشار راسموسن في بيانه الصحفي التي حصلت الجزيرة نت على نسخة منه إلى أن الاعتقالات تشير إلى وجود "مجموعات متطرفة" لا تحترم القيم والمبادئ الدانماركية.

ومن جانبها اعتبرت وزيرة العدل الدانماركية لينا إيسبيرسن في بيان مقتضب أن هذا التطور خطير ومقلق.

دعوة للتعقل
من جانبهم أعرب قادة الجالية الإسلامية في الدانمارك عن تخوفهم من أن تترك الاعتقالات آثاراً سلبية على العلاقة بين المسلمين والمجتمع الدانماركي، وأن تفجر إعادة عرض الرسوم المسيئة للرسوم الكريم مشاعر الكراهية والبغض بين الطرفين.

وأدان قاسم سعيد أحمد أحد قادة العمل الإسلامي في الدانمارك جميع الأعمال الفردية التي تخرج عن النطاق القانوني, داعياً المسلمين في البلاد إلى ضرورة احترام القانون.

وقال أحمد للجزيرة نت إن المؤسسات الإسلامية في الدانمارك بذلت قصارى جهدها للرد بالطرق السلمية والمشروعة على الرسومات المسيئة.

وأضاف "لقد استخدمنا كل الطرق القانونية لمواجهة الإهانة التي تعرضنا لها" وشدد على أن المسلمين في الدانمارك شريحة من شرائح المجتمع ومواطنون يحترمون القانون الدانماركي، ويلجؤون إليه عند شعورهم بالإهانة أو الظلم.

ودعا أحمد المسلمين في الدانمارك والجاليات الإسلامية فيها إلى التحلي بالصبر والتعامل بعقلانية مع أي استفزاز قادم

منقوووووووووووووول

حسبي الله ونعم الوكيل

أم نوران
14-02-2008, 01:40 AM
وأنا بشوف منتدى الطبخ هنا لقيت واحدة كاتبه عن الكرنب ان ممكن يتحط في الفريزر يومين وبعدين تطلعيه وتحشية علطول بدل مايتسلق... بتقول طلع حلو أوي...والله فكرة حلوة... ربنا يسهل واجربها... جد حرب الحكاية دي؟؟؟

أم نوران
14-02-2008, 01:41 AM
ماشاء الله عليا... واخدة الملف دلوقتي لحسابي...مفييييييييييييييييييييييييييش حد خالص

طيب هاقوم بقى أحاول أنيم الهانم الصغيرة ان شاء الله

um-hajar
14-02-2008, 04:14 AM
(الذين يؤمنون بالغيب ويقيمون الصلاة ومما رزقناهم ينفقون "3")

في هذه الايه الكريمه أراد الله (س) أن يعرفنا صفات هؤلاء المتقين ومن هم .

وأول صفة هي قوله تعالى الذين يؤمنون بالغيب ما هو الغيب الذي جعله الله أول مرتبة الغيب هو الشئ الذي لا نستطيع ادراكه بالحواس الخمسه ( السمع والبصر والشم والذوق واللمس )وهذه تسمي الحواس الظاهره لان هناك حواس غير ظاهره و هي ملكات النفس وهذه الحواس لا يعلمها الا الله(س)

و باختصار ما هو الغيب ---هو الشيء الذي ليس له مقدمات ولا يمكن أن يصل إليه علم خلق من خلق الله حتى الملائكة

ولا نستطيع ان نقول ان الرسل تعرف الغيب لا ولكن الله علمهم ما يريد وقمه الغيب هو الايمان بالله (س) وملائكته وكتبه و رسله واليوم الاخر

وفيه شئ اخير احب ان اقوله انتم كلكم عارفين ان فيه حاجه اسمها الروح جوانا فيه حد لمسها او شافها او تذوقها بالطبع لا ولكن متاكدين انها موجوده ياتري فهمتم معني الايمان بالغيب كويس ولا انا لخبط

(ويقيمون الصلاة ومما رزقناهم ينفقون ) طبعا دي مفهومه و معناها واضح

(والذين يؤمنون بما أنزل إليك وما أنزل من قبلك وبالآخرة هم يوقنون "4")

و في هذه الايه يكمل الله سبحانه وتعالى في هذه الآية الكريمة يعطينا صفات أخرى من صفات المؤمنين

فهؤلاء المؤمنون هم: (الذين يؤمنون بما أنزل إليك) أي بالقرآن الكريم الذي أنزله الله سبحانه وتعالى و"بما أنزل من قبلكم وهذه الصفه لم تأت في وصف المؤمنين إلا في القرآن الكريم .. ذلك أن الإسلام عندما جاء كان عليه أن يواجه صنفين من الناس .. الصنف الأول هم الكفار وهم لا يؤمنون بالله ولا برسول مبلغ عن الله .. وكان هناك صنف آخر من الناس .. هم أهل الكتاب يؤمنون بالله
فالإسلام جاء ليؤمن به الكافر، ويؤمن به أهل الكتاب، و لذلك يوصف الله(س) المؤمنين بانهم الذين يؤمنون بما انزل علي الرسول و بما انزل الرسل السابقه
ولقد أعطى الله جل جلاله أوصاف رسول الله صلى الله عليه وسلم لأهل الكتاب حتى إنهم كانوا يعرفونه كما يعرفون أبناءهم .. بلكانت معرفتهم لرسول الله صلى الله عليه وسلم وزمنه وأوصافه معرفة يقينية ولذلك كان أهل الكتاب ينذرون الكفار بأنهم سيؤمنون بالرسول الجديد ويسودون به العرب
{ولما جاءهم كتاب من عند الله مصدق لما معهم وكانوا من قبل يستفتحون على الذين كفروا فلما جاءهم ما عرفوا كفروا به فلعنة الله على الكافرين "89" }(سورة البقرة)
وبالآخرة هم يوقنون" ونلاحظ هنا أن كلمة (وبالآخرة) قد جاءت ولماذا خص الله(س) ان الايمان مرتبط بالايمان بالاخره
لأنك إذا تصفحت التوراة التي هي كتاب اليهودلا تجد شيئا عن اليوم الآخر فقد أخذوا الأمر المادي فقط من كتبهم ..
فلو لم يجئ هذا الوصف في القرآن الكريم ربما قالوا أن الإسلام موافق لما عندنا فلماذا الايمان بيه

وحتي يوضح الله(س) هناك حساب فالمؤمن له الجنه و نعمها و العاصي له النار و عذابها

الهم اجعلنا من اهل الاخره ولا تجعلنا من اهل النار و ارزقنا جنه الفردوس الهم امين

و ده كان تفسير الايتين 3 و 4 و قلت كفايه نده علشان الملل لا يتسرب الي قلوبكم ما احنا عاوزين نهزم الشيطان

روراالاسكندرنيه
14-02-2008, 05:36 AM
FF1493]أعتن بشعرك.. طيلة العمر ..

** إرشادات الأكاديمية الأميركية لطب الجلدية:

بالنسبة لكل الناس، والنساء منهم على وجه الخصوص، يُعتبر شعر الرأس تاجا من البهاء والتألق الذي يُعطيهم جزءاً كبيراً من جمال مظهرهم وسمة شخصياتهم.

الا ان ثمة إشكالية تُمارس على شعر الرأس لا تخدم بمحصلتها الغاية التي يطمح الكثيرون إليها، إذْ بالرغم من تراكيبه ومكوناته الرقيقة والمرهفة، فإن شعر الرأس لا يزال لدى الكثيرين يتعرض يومياً إلى ضرر ذي تأثيرات مهمة، وخاصة من تلك المستحضرات المستخدمة بالأصل للعناية به وإعطائه مظهراً مميزاً وجذاباً، مثل صبغات الشعر، ومواد أو أجهزة إما فرد الشعر وإزالة مظهر التجاعيد عنه، أو إعطائه تموجاً خفيفاً أو كثيفاً، والمواد المستخدمة في تثبيت تسريحاته، وحتى نتيجة تعريضه للشمس دونما ضبط لذلك.
ولذا، ومع مرور الوقت ومُضي سنوات العمر، يُمسي مظهر ذلك الشعر مقصفاً ومتكسراً ومبعثراً ومفتقداً لكل تلك النضارة والبريق الذي كان عليها في يوم ما سابقاً.

*تلف الشعر:

وتحدثت الدكتورة زو درايلوس، طبيبة الجلدية في ولاية نيويورك، يوم الثامن من هذا الشهر ضمن الفعاليات العلمية للأكاديمية الأميركية لطب الجلدية حول أهم أسباب تلف الشعر وكيفية الوقاية منه والطرق التي يُحقق اتباعها نجاح المحافظة على شعر صحي، مهما تقدم العمر بالإنسان. ومناسبة تلك الفعاليات العلمية اعتبار الأكاديمية شهر نوفمبر الشهر القومي للجلد الصحي، والشعر أحد مكونات الجلد.

وقالت الدكتورة درايلوس إن من المهم فهم أن الجزء، الظاهر، من الشعر شيء غير حي. ولذا فإنه لا يُمكن للجسم إصلاحه متى ما تلف أو تعرض للضرر. وكلما تقدم العمر بنا، أصبحت سرعة نمو الشعر أبطأ، وتناقص رونق جمال شعرنا.

وعمليات تساقط وفقد الشعر، التي تحصل نتيجة تواصل عملية تكسره عبر السنوات، مشكلة تجميلية بالغة الأهمية للكثير من النساء. ولذا فإن مفتاح نجاح عملية حماية الشعر، العمل على وقف دوران عجلة إتلافه. وإتلافنا للشعر يحصل من خلال أمرين، الأول إفراطنا في ممارسة معالجات التسريح والصقل والتهيئة الزائدة عن الحد له، والثاني عشوائية انتقاء مستحضرات العناية بالشعر.

وأكدت الدكتورة درايلوس على وجوب استخدام مستحضرات عناية بالشعر من النوعية التي تتميز بأنها «ثبتت فائدتها الصحية للشعر» .

*مرحلة العشرينات:

وبالنظر إلى الشعر والعمر، فإن شعرنا يجب أن يكون على أعلى درجة من الصحة في فترة العشرينيات. ونبهت الدكتورة درايلوس إلى أن كثيراً من المراهقات والشابات يقعن، في تلك المرحلة المبكرة من العمر وغير المستقرة في جوانب جسدية ونفسية شتى، فريسةً لتقلبات اتباع وترك أنواع مختلفة من موضات حميات تخسيس وزن الجسم، ما يجعل طعام منْ يتبعنها خالياً من أي محتوى غذائي مفيد.

وتزداد الأمور تعقيداً عند اتباعها حيناً ثم تركها، وبعد ذلك اتباع موضة حمية أخرى، وهكذا، ليتقلب بالتالي وزن الجسم بين الارتفاع والانخفاض، ولينخفض كذلك ما يحتويه الجسم من معادن وفيتامينات. ووصفت الدكتور درايلوس تلك الموضات الغذائية بأنها يُمكن أن تُنزل بالشعر عقوبة من الخراب والدمار، على حد قولها.

ولكي يكون الشعر متمتعاً بالصحة والعافية، أكدت على أن الشعر محتاج إلى تغذيته بالبروتينات والفيتامينات والمعادن، وهي التي يجب أن تحتوي عليها وجبات الطعام التي نتناولها. والنباتيون الذين لا يتناولون إلا منتجات نباتية لا يحصلون على كل الأحماض الأمينية للبروتينات، حتى لو تناولوا حبوب الفيتامينات والمعادن.

ولذا تنصح الدكتورة درايلوس هؤلاء بتناول مشتقات الألبان لإكمال النقص في بروتينات النباتات. كما ذكّرت بأن الانقطاع عن تناول حبوب منع الحمل، بعد الانتظام فترة عليها، قد يُؤدي إلى تساقط الشعر نتيجة اضطرابات هورمون أستروجين الأنثوي. وقالت انه أحياناً لا تلحظ المرأة الرابط بين سقوط الشعر وسبب ذلك، مثل ما يحصل لدى ترك حبوب منع الحمل، حيث قد يحصل سقوط الشعر بعد حوالي ثلاثة أشهر من حصول «شيء ما» في داخل الجسم.

وأضافت بأنها تخبر مرضاها أن عليهم النظر إلى نمو الشعر كما هي الحلقات الدائرية في مقطع جذع الشجرة. وعليه فإن ما يجري على الشعر يعكس شيئاً قد حصل فيما مضى من الأسابيع أو الأشهر.

*مرحلة الثلاثينات:

والأحداث الأهم خلال مرحلة الثلاثينات، وحتى العشرينات لدى الكثيرين، هو الحمل والولادة. وخلال مرحلة الحمل تنشط كل بصيلات الشعر hair follicles على الرأس في النمو، ما يُكسب الحامل غزارة وحيوية في الشعر. لكن ما أن تمضى فترة حوالي ستة أشهر بعد الولادة، حتى يبدأ شعر الرأس بالتساقط بوتيرة غير طبيعية للمرأة.

وقالت الدكتورة درايلوس، كثيراً ما يعود نمو الشعر الذي تساقط بعد الولادة، لكن ربما لا يكون الأمر كذلك عند النساء اللواتي لديهن شكل القالب الأنثوي لسقوط الشعر، نتيجة لعوامل وراثية. وعليهن مراجعة طبيب الجلدية حال حصول تساقط الشعر بعد الولادة لأن من المحتمل أن لا يعود نمو الشعر إلى سابق شكله. ومعلوم أنه في حالة سقوط الشعر لدى الإناث، يصبح الشعر خفيفاً على مناطق أعلى الرأس دون زوال لخط حدود نمو شعر الرأس. وهو بخلاف شكل ما يحصل في صلع الرجال. مرحلة الأربعينات

وعلى الرغم من انتشار لجوء الشابات والنساء عموماً إلى صبغ الشعر بألوان مختلفة وبشكل متواصل ولفترات طويلة، إلا أن حاجة غالبية النساء إلى صبغ الشعر تبدو منطقية في مرحلة الأربعينات، لتغطية بدء ظهور بياض الشعر. وتوضح الدكتورة درايلوس أن الظهور الطبيعي لبياض الشعر إنما هو نتيجة لعدم توفر وجود مادة الصبغ في الشعرة، وذلك نتيجة لوقف إنتاجها من قبل الخلايا التي تفرز مادة الصبغ وتزود الشعرة بها.

وتُوضح أمراً آخر، وهو أن اللجوء إلى صبغ الشعر بالمواد الكيميائية، يُؤدي إلى تعرية الشعرة من تلك الطبقة الدهنية الطبيعية التي تغلفها وتحميها، ما يُؤدي إلى فتح ثغرات على طول ساق الشعرة، تتمكن من خلالها المواد الكيميائية الصابغة من دخول الشعرة وتلوينها باللون الجديد.

ولذا فإن صبغ الشعر بهذه المواد غير الطبيعية يُؤدي إلى إتلاف البنية الطبيعية للشعرة ولوسائل حمايتها ونضارتها. وذلك بغض النظر عن اللون أو نوعية المادة الكيميائية. لكن يجب التنبه إلى أن صبغ الشعر بألوان فاتحة، كالأشقر مثلاً لمن لون شعرها كستنائي بالأصل، يعني تفتيح لونه بأكثر من ثلاث درجات.

وهو ما يتطلب استخدام تركيز أعلى من المواد المعرية للشعرة والفاتحة للثقوب فيها كي تتغلغل الصبغة الجديدة وتزيل ذلك اللون الأصلي الغامق. أي أننا بذلك نصنع مزيداً من التلف والضرر ببنية الشعرة. ولذا وبالرغم من أن أي صبغ كيميائي يظل ضاراً، إلا أن اختيار صبغ الشعر بألوان أشد غمقاً من اللون الطبيعي للشعر، يؤدي إلى ضرر أقل بالشعر ويظل أفضل من صبغه بالألوان الفاتحة.

وجانب آخر يحصل في مرحلة الأربعينات، مع اقتراب المرأة من سن اليأس. وهو أن الاضطرابات الهورمونية تُؤدي إلى زيادة تساقط الشعر، ورقة سُمك الشعرة نفسها، وتدني عمليات إعادة نموه. وعلى المرأة آنذاك مراجعة طبيب الجلدية.

*مرحلة الخمسينات وما فوق:

وتلحظ المرأة عادة أن نمو شعرها يقل بعد بلوغها الخمسين، وبنية الشعرة تُصبح أضعف وأقل سُمكاً. وهنا تنصح الدكتورة درايلوس النساء باستخدام أنواع من بلسم الشعر المُكيف Conditioner تحتوي على البروتينات. كي تُعوض نقص البروتينات في الشعر وتعطيه قوة أكبر، قد تصل إلى حد 10%. كما تنصح بعدم إنهاك الشعر خلال زيادة تمشيطه أو تعريضه للمواد الكيميائية.

ونبهت إلى أن الكثير من النساء فوق سن الخمسين يلجأن إلى الإكثار من رش بخاخات تثبيت الشعر كي يبدو ذا هيئة غزيرة، لكن المشكلة أن مواد البخاخات هذه تعمل على تكسير الشعر حال النوم. ولذا من الأفضل استخدام أنواع تُعطي شيئاً من المرونة للشعر بدل الصلابة.

البروتينات.. أساس تكوين شعر صحي ـ الشعر الذي تنقصه التغذية يفقد تألقه

تظهر بشكل واضح على الشعر علامات العديد من الأمراض أو الاضطرابات في الجسم، ما يعني أن مكونات وشكل الشعر يعكسان مدى سلامة الحالة الصحية لأحدنا. وحينما يُصاب الشخص بأحد أنواع اضطرابات الأكل أو أن يُصر المرء على إلغاء تناول بعض من المنتجات الغذائية اتباعاً لبعض أنظمة الحمية، مثل ترك تناول اللحم، فإنه سيتسبب في تأثيرات سلبية على صحة جسمه، وهي ما ستبدو على رونق وصحة مظهر وبنية شعره، لأن الشعر الذي لا يحصل على حاجته الكافية من التغذية التي نتناولها، لا ينمو جيداً ولا يكسوه بالتالي ذلك التألق والتوهج.

والشعرة مكونة من ألياف مادة كيراتين. وهي مادة بروتينية مكونة من سلاسل طويلة من الأحماض الأمينية. وحيث ان البروتينات مهمة لصحة الشعر، والمصدر الممتاز للبروتينات هو اللحوم، فإن على النباتيين الاهتمام بتأمين البروتينات للجسم. ومن المعلوم أن البروتينات مكونة من مجموعات عديدة من الأحماض الامينية، منها ما هو أساسي، لأن الجسم لا يستطيع صنعها، ولذا يجب أن يستمدها من الغذاء.

ومنها أنواع غير أساسية، يستطيع الجسم صنعها ولا يحتاجها من الغذاء. والفارق بين المنتجات الحيوانية والنباتية بالنسبة للبروتينات هو أن المنتجات الحيوانية، كاللحوم بأنواعها والحليب ومشتقات الألبان والبيض، تحتوي على الأحماض الأمينية الأساسية، بينما لا تستطيع المنتجات النباتية تأمين كل الأحماض الامينية الأساسية. ومن هنا تكمن إحدى التبعات الصحية لتغذية النباتيين.

* علاقة التوتر النفسي بسلامة نمو الشعر:

معلوم أن منبت الشعرة هو بصيلة الشعر. ونوعية حالة النمو في جملة بصيلات شعر الرأس هي أحد ثلاثة أنواع، بمعنى أن ليس كل بصيلات شعر الرأس نشيطة في تكوين الشعرة الخارجة منها بشكل متواصل وطوال العمر.

بل ثمة حالات ديناميكية حركية متنوعة ومختلفة بين بصيلات كل شعر الرأس.

النوعية الأولى: بصيلات تمر في مرحلة أناجين Anagen. أي بصيلات ناشطة ينمو منها الشعر بشكل متواصل، وهي ما تمثل حالة 90% من بصيلات شعر الرأس.

والنوعية الثانية: بصيلات تمر في مرحلة كاتاجين Catagen. أي مرحلة الركود والخمول، وهي تمثل ما يحصل في حوالي 2% من بصيلات شعر الرأس. والنوعية الثالثة: بصيلات تمر في مرحلة تيلوجين Telogen، أي التوقف والسقوط.

وهو ما يجري في حوالي 8% منها. وتختلف مدة دورة النمو للشعر في نشاط بصيلة الشعر، حيث تبلغ في شعر الحاجبين حوالي أربعة أشهر، في حين تصل إلى خمس سنوات في شعر الرأس. ولذا يظل شعر الحاجب قصيراً إلى حين سقوطه واستبداله بغيره، في حين يطول شعر الرأس إلى حد بلوغ متر وما فوق.

وضمن الفعاليات العلمية للأكاديمية الأميركية لطب الجلدية حول صحة الشعر، تحدث الدكتور فلور مايوريل من كلي ميللر للطب في ميامي بفلوريدا عن علاقة التوتر النفسي بتساقط الشعر. وأكد على أنه بالرغم من وجود عدة أسباب لزيادة تساقط الشعر لدى الرجال والنساء، إلا أن التوتر النفسي هو السبب الأول للحالات الأولية لتساقط الشعر، أي الحالات غير الناجمة عن أسباب عضوية أو مرضية.

وقال بأن المرء حينما يكون تحت تأثير ضغط التوتر النفسي، فإن الشعرة تدخل في مرحلة تيلوجين. أو مرحلة التساقط. وهذا التساقط قد يحصل حتى بعد ثلاثة أشهر من الوقوع تحت الضغط والتوتر النفسي. وغالباً ما يعود الشعر إلى سابق وتيرة نموه خلال ما بين ستة أشهر إلى سنة.

ويُعلل الدكتور مايوريل ما يجري عقب الولادة أو العمليات الجراحية أو الحالات المرضية الشديدة من تساقط للشعر، بأنه نتيجة لصرف الجسم اهتمامه بإنماء الشعر وتركيزه على عملية إتمام الشفاء من تلك الأمراض. وما أن يفرغ منها حتى يعود للاهتمام بالشعر. وأكد بأن تفاعل الجسم البشري مع حالات التوتر والضغط النفسي يختلف من إنسان لآخر. والبعض قد تحصل له قرحة في المعدة أو جلطة قلبية جراء الوقوع تحت تلك الضغوط النفسية. في حين أن آخرين قد يُصابون بتساقط الشعر. لكن من المهم مراجعة الطبيب للتأكد من أن الأمر مجرد تفاعل جسمي مع تلك الضغوط النفسية وليس نتيجة وجود أي أمراض في الجسم.

عناصر أساسية للاهتمام الصحي بالشعر

تذكر الأكاديمية الأميركية لطب الجلدية العناصر التالية لحماية الشعر والمحافظة على صحته.

- تأكد من غسيل جلد فروة الرأس، وليس فقط الشعر.

- غسيل الشعر يومياً ليس ضروريا، خاصة عند التقدم في العمر. ومدى تكرار استخدام الشامبو يومياً أو أبعد من ذلك يعتمد على مدى توفر طبقة الدهن المغلفة للشعر، إذْ كلما قلت كمية الدهون يجب أن يقل استخدام الشامبو. وكذلك يجب أن يكون استخدام الشامبو أقل تكراراً حال التقدم في العمر أو حال صبغ الشعر، لأن كثرة استخدامه قد تُؤدي إلى زيادة القشرة أو أمراض جلد فروة الرأس. أنواع الشامبو المكونة من شامبو وبلسم أفضل من تلك المحتوية على شامبو فقط، خاصة لمن أجروا أي أنواع من المعالجات الكيميائية للشعر، مثل الصبغ أو الفرد لإزالة التجعيد.

- ثمة أنواع أفضل من «سبري الشعر» المثبت، لأنها تحتوي على مواد للوقاية من أشعة الشمس. وفائدتها حماية بروتينات الشعر من التلف والمحافظة على لون الشعر المصبوغ.

- الشعر المصبوغ يحتاج إلى عناية أكبر في إضفاء طبقة واقية حوله، عبر أنواع جيدة من البلسم.

- لدى حدوث أي مشكلة في الشعر، راجع طبيب الجلدية.

صباح الخييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي ير

فاصل ونواصل[/size]