المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : والله يا بنات اني ازعجتكم بس مال غيركم

ام محمد وشهد
26-02-2008, 02:19 PM
مرحبا بنات انا والله ازعجتكم معي بقصتي لكني والله جدا تعبانه واللي اهلها بعاد عنها في الغربه والله كاليتيمه فانا وضعي تدهور اكتر من الاول حتى طفلتي لم اعد استطيع ارضاعها ونفسيتي جدا تعبانه ودائمة البكاء وهو غير مكترث بي لا يسالني حتى عن حالي يخرج للعمل من الثامنه صباحا حتى الثامنه مساء وانا والاولاد لا يسال عنا حتى بالهاتف رغم انه كان دائما يراسل البنت التي اخبرتكم عنها وعندما ياتي للبيت يسالني عن الاولاد هل اكلو هل اعطيتي فلان الدواء ويراهم وهم طبعا نائمين ويجلس ليطالع التلفاز او يدهب عند اخوانه وامه حتى اخر الليل وياتي البيت لينام وهكدا هي حياتنا لا مشاعر ولا اهتمام لا اعرف ما هدا التغيير وانا دائمة التفكير لم يعاملني هكدا والله تعبت لا ادكر سوى انني وقفت معه ولم يساعده احد في ازماته الا انا حتى والده تخلى عنه وانا وقفت معه انا واهلي هل هدا هو جزائي انا جدا متالمه وهدا كله ينعكس على الاولاد فقد اصبحت عصبيه جدا اضربهم على كل شيء رغم ان ابنائي من ادكى الاطفال واجملهم لكني لا اتحكم في نفسي ولا اعرف مادا افعل اخرج من البيت الدي هو لا يطيقني فيه لكن لا استطيع ان اترك اطفالي له وادا اخدتهم معي فاين سادهب اهلي جميعا في امريكا اادهب عند الغرباء والكل يقول لي بيتك لا تخرجي منه مهما صار لكني مللت هده الحياه حتى ان احدى صديقاتي المتفاجئه من تصرفاته وهو الدي كان يحلف بحياتي ولا يسمح لاحد ان يتفوه علي بكلمه حتى اهله سالتلي شيخه من اللدين يقراون القران وقالت لها ان زوجي معمول له عمل حتى يفرقو بيننا لكني اخاف من ان ادخل في الحرام ولا اعرف هل هدا جائز ام لا لانه والله كان حتى اطفاله هم كل حياته الان اصبح دائم الشكوى منهم ولا يطيقهم واصبحت انومهم قبل ان ياتي للبيت حتى لا يضربهم ويكرهوه ارجوكم ساعدوني بالله عليكم فانا اشعر انني سانهار عصبيا من كتر التفكير

أمسيات
26-02-2008, 03:14 PM
المعذره انا الآن مستعجله

ولكن سأدعو لك ان يفرج الله همك

ثم يا اختي احذري من المشعوذين ولا تستمعي لهم

اكثري الدعاء والصلاة

وحاولي ان تقرأي في المشاكل الزوجية في مواقع الاستشارات الاجتماعية و الزوجية

وحاولي ايضا ان تتحدثي الى زوجك بهدوء وتسأليه لماذا تغير هل هو غاضب ام انه يعاني ظروف

وذكريه كم كنتي سعيده عندما كان يتعامل معك بحب وكنتما سعداء

واخبريه انك لاحظتي ان نفسيات الاطفال متعبه بسبب البرود العاطفي الموجود بينكما

الله يكون بعونك

sunsun_micro
26-02-2008, 04:36 PM
اولا ام شهد الف مبروك علي البيبي الجديد
تانيا اسفه لو قلت التعبير ده لك بس اعصري علي نفسك ليمونه وزي ما قالوا لك البنات مش لازم تقارني بينك وبينها لكن طبعا انا عارفه ان النار بتاكل قلب الواحده لما تعرف ان زوجها بيعرف عليها غيرها او حتي بيفكر فيها ومش بتهدا الا لما تتخانق مع اطفالها او مع زوجها وده بيزود الطينه بله وتعرف ليه انا قصرت في ايه مانا زي الشغاله وانت ولا همك؟

بصي يا ستي اولا انت خارجه من ولاده لسه صح وطبعا اثناء الحمل وبعد الولاده بالذات بيجي اكتئاب بيسمي باكتئاب بعد الولاده "بست برتم دبريشن" ومفيش وحده مننا ما مرتش بهذه الاعراض وده بسبب تغير الهرمونات ده غير الشيطان اللي بيوسوس ديما في قلب الست قبل الراجل
ما تخربيش بيتك بيدك اولا اعملي نظام لنفسك هتمشي عليه
-اولا اهتمي بنفسك وبوزنك حاولي تفكري شويه تفكير ايجابي مش سلبي بدل ما تفكري في البنت التانيه هي عامله ايه و مسويه ايه !!! نزلي وزنك اعملي رياضه والله هتخفف عنك الضغوط فرغي شحنه الغضب بداخلك ارفعي رجلك واضربي في الهواء كانك بتلعبي كارتيه اضربي يدك في الهواء كانك بتلعبي بوكس لمده 20 دقيقه متواصل او لحد ما تتعبي هاريحك موووت والله الحكايه دي وده مش هزار الرياضه بتظبط المود بتاعك
حتي خلي اطفالك يلعبوا معاكي بدل ما تتخانقك معاهم عوضيهم عن الايام اللي فاتت افتحي صفحه جديده مع نفسك
هتعجبهم الرياضه و تفيدهم وتفيدك

- بعد ما تحاولي تظبطي وزنك طبعا كلنا بنحاول عشان ننزل الدهون اللي عندنا مش لوحدك يعني البسي دلعي نفسك لو الميزانيه تسمح!!لانها ساعات مابتسمحش!حطي ميكب مانكير "اوعي تنسي تشيلي المانكير قبل الوضوء" فرحي نفسك حسسي نفسك انك لسه بنوته حتي لو سمعتي عيل من عيالك بيقولك يا مامااااااااااااااااااا

-غيري نظام البيت حتي لو غيرتي الترابيزه مكان الكنبه

- اهتمي بزوجك حسسيه لو فقدك يبقي هو الخسران اتصلي فيه في الشغل ابعتي له مسجات اتصلي مره كده عليه وقوليله مثلا شهد عايزه تكلمك او محمد عايز يكلمك وخلي العيال يقولوا له وحشتني يا دادي او يا بابي يعني دلع
قوليله البيبي بتبعتلك قبله يعني ظبطي الموضوع ده

- روحي زوري اهله معاه واعمليلهم طبق حلو او كيكه (حتي لو اهله ناس مش كويسيين ) اتصلي عليه بعد ما تكوني عملتي طبق لذيذ وقوليله ايه رايك ناخد الاطفال ونروح لماما"اللي هي امه معلش اعصري علي نفسك لمونه"
وقبل ما يجي حطي ميكب و البسي شيك لو كان في مقدورك وبعديين جهزي العيال ولبسيهم بس عشان اول ما يجي مثلا يتغدي معاكم وتروحوا لاهله

- اول ما تدي زوجك الامان وتحسي ان الوقت مناسب قلي له بدي افتح صفحه جديده معاك عايزين نهتم بالاولاد ونفسنا اعزمي نفسك علي السنيما معاه ولو مش في مقدوركم شوفي مثلا مسلسل سوا او فيلم سوا من غير العيال و يا حبذا لو قدرتي تتخلصي من العيال عند حد من القرايبك ولو 3 او اربع ساعات عشان تخرجي انت وزوجك وتتفسحوا حتي لو خرجتم لاول الشارع سوا وامسكي ايديه كانك بابي بس يعني ظبطي كل شي قبل ما يجي البيت مانت مش هتعدي تحضري وهوه قاعد عشان ميزهقش

يا بنتي اتلككي ولا احنا فالحين نتلكك في الخناق والتنكيد علي نفسنا "والله انا بحاول اقولك علي اللي نفسي اعمله برده "

- في حل تاني انك تقوليله انك حاسه انك مخنوفه ومضغوطه وعايزه تسافري لوحدك لاهلك في امريكا وعايزه تعدي مع نفسك شويه لانك عايزه تفكري في كل شي يعني حسسيه ان النعمه اللي هوه فيها وهو عياله مهدده وخليه يحس انه هيبقي مسئول عنهم لوحده لفتره"متستخدميش السلاح ده الا لو كان زوجك يعني مش عصبي اوي اوي "
قلي له انك فعلا تعبتي من كل حاجه من كل الضغوط اللي عليكي وقلي له انك ملكيش اصدقاء غيره تتكلمي معاه لكن انا بقيت حاسه انك مش مهتم بي او بمشاعري زي زمان وحاسه اني مش عايزه اتقل عليك عشان كده عايزه فتره اريح فيه عقلي من التفكير وانت بردوا تريح عقلك فيه ونفكر هنعمل ايه !!! لا اما نرجع زي الاول مع بعض ونهتم بالعيال ونفسنا لاما نخلينا ديما كده عايشين في نكد !!يعني بس بدلع كده و اديها شويه دموع "ولا اصلا انت هتبكي لوحدك لانها بجد حرقت دم من الرجاله يالله ربنا يهديهم جميعا"بس متستخدميش الحل ده الا لما يبقي خلاص مش نافع معاه اي شي عشان يتعدل " بس انت ظبطي الكلام كويس

بس اوعي تسيبي بيتك اوعي واوعي حد من اهلك يشم خبر

ياريت تهدي تفكيرك شويه

مناااير
26-02-2008, 04:53 PM
الله يكووون في عونك لاكن اختي اوصيكي بكثرة الاستغفار والصلاة في اخررر الليل والتضرع لله وانتبهي حبيبتي من المشعوذين الضالين لانك في هذه الحال تعبانه وتريدين الحل بسرعه فانتبهي من صديق السو ء وانتبهي لاولادك و تذكري كل مره تقومي بضربهم انهم مالهم ذنب في هذا كله وبالعكس العبي معهم وشاركيهم في كل شي وبتشوفي انهم غيرو عليكي الجوووو وانشاء الله بيكبرو وينسونك الهم الي كنتي فيه وتذكري دائما الدعاء لله ولاتقولي \\\\ يارب عندي هم كبير بل قولي ياهم عندي رب كبيرر \\\\\ وعليكي بقراءة سورة البقره كل يوم فانها تطرد الشياطين وتطفئ الغضب والله يسخر زوجك لك و يرده بالقريب العاجل ااااااامين

sunsun_micro
26-02-2008, 04:54 PM
مرحبا بنات انا والله ازعجتكم معي بقصتي لكني والله جدا تعبانه واللي اهلها بعاد عنها في الغربه والله كاليتيمه فانا وضعي تدهور اكتر من الاول حتى طفلتي لم اعد استطيع ارضاعها ونفسيتي جدا تعبانه ودائمة البكاء وهو غير مكترث بي لا يسالني حتى عن حالي يخرج للعمل من الثامنه صباحا حتى الثامنه مساء وانا والاولاد لا يسال عنا حتى بالهاتف رغم انه كان دائما يراسل البنت التي اخبرتكم عنها وعندما ياتي للبيت يسالني عن الاولاد هل اكلو هل اعطيتي فلان الدواء ويراهم وهم طبعا نائمين ويجلس ليطالع التلفاز او يدهب عند اخوانه وامه حتى اخر الليل وياتي البيت لينام وهكدا هي حياتنا لا مشاعر ولا اهتمام لا اعرف ما هدا التغيير وانا دائمة التفكير لم يعاملني هكدا والله تعبت لا ادكر سوى انني وقفت معه ولم يساعده احد في ازماته الا انا حتى والده تخلى عنه وانا وقفت معه انا واهلي هل هدا هو جزائي انا جدا متالمه وهدا كله ينعكس على الاولاد فقد اصبحت عصبيه جدا اضربهم على كل شيء رغم ان ابنائي من ادكى الاطفال واجملهم لكني لا اتحكم في نفسي ولا اعرف مادا افعل اخرج من البيت الدي هو لا يطيقني فيه لكن لا استطيع ان اترك اطفالي له وادا اخدتهم معي فاين سادهب اهلي جميعا في امريكا اادهب عند الغرباء والكل يقول لي بيتك لا تخرجي منه مهما صار لكني مللت هده الحياه حتى ان احدى صديقاتي المتفاجئه من تصرفاته وهو الدي كان يحلف بحياتي ولا يسمح لاحد ان يتفوه علي بكلمه حتى اهله سالتلي شيخه من اللدين يقراون القران وقالت لها ان زوجي معمول له عمل حتى يفرقو بيننا لكني اخاف من ان ادخل في الحرام ولا اعرف هل هدا جائز ام لا لانه والله كان حتى اطفاله هم كل حياته الان اصبح دائم الشكوى منهم ولا يطيقهم واصبحت انومهم قبل ان ياتي للبيت حتى لا يضربهم ويكرهوه ارجوكم ساعدوني بالله عليكم فانا اشعر انني سانهار عصبيا من كتر التفكير

روحي انت بعد ما تنيمي العيال الزقي جنبه وهوه بيشاهد التلفاز لا واعملي قبل ما يجي كيكه مثلا وشويه تسالي علي التربيزه بتاعت الليفنج رووم
لا وقوليله "حبيبي عايزني اعملك اي شي " بس انت تكوني مجهزه المشروب المفضل ليه سوا شاي او قهوه او مياه غازيه او عصير واجلسي جنبه و ظبطي بقي

ولا تخرجي من بيت ولا دياولو هي بس فتره وتعدي
وبعديين الله يخليكي طنشي علي صحبتك ولا تحكي لها ولا تسويلها اصل ساعات الصحاب بيخربوا البيوت وبيطلعوها في راسنا اكتر ولا بتوع مشعوذين ولا قرف
افتحي سوره البقره كل يوم علي الكمبيوتر مثلا او اقريها خلاص و بالفلوس اللي كنت هتدفعيها للمشعوذين ظبطي نفسك زي زمان
لا واشتري له قميص او بنطلون علي زوقك وزوري اهله انت عندك ولد و فيوم من الايام بتكوني حماه فتذكري هذا عاملي اهله احسن ما يكون روقي بالك من ناحيته

ساعه الصبح اصحي حضريله لبسه وفطاره ممكن يكون حس انك مش مهتميه فيه زي الاول بسبب العيال وكمان اضبطي مواعيد نوم العيال مفيش نوم ساعه القيلوله او بعد الساعه 12 الظهر عشان ينامو بدري اصل ما فيش حاجه تخنق الراجل اد العيال ونومهم دا انت نفسك لازم تنامي وتلاقي عصبيه زينا كلنا بسبب قله النوم

انا بذكر نفسي قبل ما اذكرك والله كلمه حبيبي بردوا والرقه لازم تكون ملازمانه حتي لو تقيله ماهو احسن ما حد تاني يقولها لازواجنا

ام محمد وشهد
26-02-2008, 06:06 PM
والله يا اخت sunsun اني بعمل كل اللي قلتيه ولما اقعد جنبه انا اللي بحضنه وبقرب منه وبحس انه غصب عنه واني برمي نفسي عليه واخر مره قلتله احضني وانا جنبه ما رضيش رغم انه ما حصلش بيننا اي شي وانا متل ما قلتي دائما مهتمه بنفسي وبلبسي وجسمي انا من لما ولدت للان نزلت 20 كيلو ولسا وزني بينزل بس طبعا من القهر اما عن اهتمامي فيه فوالله متل الاول واكتر حتى هو كان دايما يحكي للناس ولاخوانه عن اهتمامي فيه واني برهق نفسي عشانه كتير والصبح زي ما قلتي بحضرله فطوره وبعمل كل شي وحتى لما كنت مرات اتصل فيه عالتلفون انا اقول له حبيبي ومن هده الكلمات انا والله دايما لا تفارق لساني لكن هو لا يسمعني اي شي منها فالان انا لي يومين في حالي لا اتكلم معه الا للضروره ازا بدي اطلب منه شي للبيت او الاولاد حبيت اجرب الاسلوب التاني اللي هو اسلبه وهو التطنيش واحاول اعيش حياتي من غيره صح انا مالي حدا هون الا هو واولادي وما تعودت والله اني اقعد ما احكيش معاه لو يوم الا دايما انا اللي بصالحه واركض وراه بس الان وقفت عن هدا كله لاني تعبت اعطي وما اخد وهو اعطى اللي انا محتاجيته لغيري فكيف راح استمر بالعطاءلا راح اضل بحالي وما احكي معه زي ما هو بيعمل معي يمكن يحس بقيمتي ويحتاج لي مع اني مستبعده هدا الموضوع بس راح احاول

اياااام
26-02-2008, 06:26 PM
الله يعينك يا حبيبتي اصبري لعل الله يفرج عنك عليك بصلاة اخر الليل والدعاءوالله معاك.

{~جوود~}
26-02-2008, 07:11 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...

عزيزتي أعنك الله ولكن اياك واللجوء إلى المشعوذين ..

اتكلي على الله واكثري من الإستغفار ...

ادعي في صلاتك وفي آخر الليل أن يسخره لك ويسخرك له ويجعلك قرة عين له ويجعله قرة عين لك ..

وعليك بقراءة سورة البقره كل يوم في البيت فقرائتها كامله لا تأخذمنك إلا ساعة أو أقل بقليل ...

لأن سورة البقره تطرد الشياطين ..

ولكن لدي تنبيه لك من خلال كتابتك انتبهت لكلمة قد وقعتي فيها أثناء وصفك لمشكلتك وهي كلمة كبيره ليست

بالصغيره انتبهي منها

وهي ..

وهو الدي كان يحلف بحياتي

الحلف بغير الله لا يجوز فانتبهي ياختي جزاك الله

أما مشكلتك أرى ان تعرضيها للأخصائيين الموجودين في مركز الألفه

لهم ركن خاص في المنتدى العام ..

وجزاك الله خير ....

حرم تركي
26-02-2008, 09:59 PM
الله يفرج همك ويهدي زوجك يالغاااااااااليه

وأنصحك تشكين حالك وتعرضين شكواك لله سبحانه هو القادر اعى ان يغير حالك للأحسن

صدقيني ماحد يقدر يساعدك غيره سبحانه

أفرشي سجادتك آخر الليل وأشكي وأبكي وأدعي وبتشوفين النتيجه قريب

الله يفرج لك

سكر محرووق
26-02-2008, 11:36 PM
يام شهد الدنيا ذ ياعيوني مافيها واحد معصوم من الخطا فتوكلي على الله عز وجل حق التوكل
وعليك بقيام الليل وصيام الايام البيض والاثنين والخميس والدعاء وقت فطورك واخر الليل بان الله الله يهدي زوجك ويحبب قلبه فيك وان يصلح حالكم ..

ثقي بالله عز وجل انه مايخيب املك ،،لان من يلجأ لله يعزه ويكرمه في الدنيا او بالأخره
واكثري من الاستغفار والصلاة فهي تساعدك في زوال الهموم والمشاكل ..
وربي مجربه يا عزيزتي ام شهد مريت بضرووف جدا جدا صعبه ظلم شك غير طبيعي من بنات الحرام بغوا يفرقو بيني وبين زوجي والحمد لله لجأت للواحد الاحد الفرد الصمد ..
كنت اصوم الخميس والاثنين ،،وادعي ربي يفرج همي ويساعدني
والحمد لله ربي فرجها لي وظهر الحق وغلب الباطل ..

ياحبيبتي انا ما الومك اذا شكيت حالك لان الشخص محتاج من يفضفض الي بداخله للي يفهمه
لكي يخفف من التفاعلات الي الي بداخله والله يكون بعونك ويفرجها عنك عاجلا قبل اجل ويجعلك بعين زوجك اجمل وارق امرأه نناظر لها ..

بعدين في نقطه ما ملكت نفسي يوم قريتها ((ضربك لاولادك)) والله قطعت قلبي
دخيل الله عليك لا تضربيهم الا لسبب يستاهلو الضرب فيه
تدرين ان الاولاد هذوله الي تفشي عصبيتك فيهم ويش بكونو بعدين اذا ربي حماهم وحفظهم
بيكونو عون لكي بعد الله سبحانه وتعالي لك في حياتك
بيكونو سندك في مصايبك الله يكفيك واحنا جميعا المصايب

بس اذا اهملتيهم وضربتيهم يمكن يتخلو عنك وقت طيحتك ..

فالله الله بعيالك اهتمي فيهم حني عليهم اسكبي لهم الحب والحنان والرعايه لكي لا تخصريهم مثل ابيهم

بعدين شوفي ترين المشاكل مو بس عندك ما فيه بيت يخلو من المشاكل الزوجيه بس تحملي
ترين زوجي مشاكس كثير من ناحية حبه للحريم بس اعطيه حقوقه ولله الحمد بس وربي ان قلبي زعلان عليه مهما ضحكت وهرجت وياه لكن اتقطع من داخلي قطع قطع اذا تذكرت سوالفه فيني الحين خاطب واحده وربي اجن اموت قهر لما احصل الرسايل الي يرسلها لها ليش ولماذا اتسائل انا محرومه من مثل هذي الرسائل ؟؟؟

بس تطمني عزرزتي ام شهد ترين الرجال هذا حالهم مايملى عين الواحد الا التراب ولا العمى الا من رحم ربي منهم ..

واخر كلامي الله يوفقك ويوفق اخواتنا المسلمات في كل مكان ..

sunsun_micro
27-02-2008, 03:58 PM
والله يا اخت sunsun اني بعمل كل اللي قلتيه ولما اقعد جنبه انا اللي بحضنه وبقرب منه وبحس انه غصب عنه واني برمي نفسي عليه واخر مره قلتله احضني وانا جنبه ما رضيش رغم انه ما حصلش بيننا اي شي وانا متل ما قلتي دائما مهتمه بنفسي وبلبسي وجسمي انا من لما ولدت للان نزلت 20 كيلو ولسا وزني بينزل بس طبعا من القهر اما عن اهتمامي فيه فوالله متل الاول واكتر حتى هو كان دايما يحكي للناس ولاخوانه عن اهتمامي فيه واني برهق نفسي عشانه كتير والصبح زي ما قلتي بحضرله فطوره وبعمل كل شي وحتى لما كنت مرات اتصل فيه عالتلفون انا اقول له حبيبي ومن هده الكلمات انا والله دايما لا تفارق لساني لكن هو لا يسمعني اي شي منها فالان انا لي يومين في حالي لا اتكلم معه الا للضروره ازا بدي اطلب منه شي للبيت او الاولاد حبيت اجرب الاسلوب التاني اللي هو اسلبه وهو التطنيش واحاول اعيش حياتي من غيره صح انا مالي حدا هون الا هو واولادي وما تعودت والله اني اقعد ما احكيش معاه لو يوم الا دايما انا اللي بصالحه واركض وراه بس الان وقفت عن هدا كله لاني تعبت اعطي وما اخد وهو اعطى اللي انا محتاجيته لغيري فكيف راح استمر بالعطاءلا راح اضل بحالي وما احكي معه زي ما هو بيعمل معي يمكن يحس بقيمتي ويحتاج لي مع اني مستبعده هدا الموضوع بس راح احاول

يام شهد كلنا بندي ومش بننتظر 99%من الرجال ما يقدرون اي شيء حتي لو رميتي نفسك في النار من اجله راح بيقول واجبك
ده لاننا دلعنا فيهم وصلهم لكدا بس لو ما دلعناهم راح بيروحوا لغيرنا ؟؟؟؟؟؟؟؟
طيب الحل ايه مش عارفه ؟ حاولي تعملي فيلم عربي عليه ربنا يسامحني بس مثلي عليه انك دايخه او مرميه علي الكنبه او السرير مثلا وبتشوفي يمكن يحس شويه؟
زوري اهله اعملي طبق وخديه ليهم ولا تشكي حالك ليهم ولا شي قوليلهم مافي زي زوجي الله يخليه وبطيبه قلبه "حتي لو ما يستاهل او اهله "وقربيهم ليكي وخليهم في صفك الكلام راح يوصله
انا راح ما اكتب لك عن الصلاه والصيام يوم الاتنين والخميس و13و14و15 + الاستغفار لان البنات ما قصروا
او اكتبيله رساله وحطيها في جيبه او علي السفره وقوليله ليه ما بتكلمني وانا مالي حد بعد الله غيرك انا احبك وانت بتجافيني لو بقيت حمل تقيل قل لي ؟؟؟
بدي اساعدك والله بس ما باليد حيله ربنا يفرج همك وهم بنات المسلمين جميعا

أم بطي
27-02-2008, 05:54 PM
وأنا ما بزيد على كلام الغاليات كلهم بس الكلام اللي قالته الغالية يسلم ثمها: (sunsun_micro) مررررررة رائع وأنا واثقة لو طبقتية بيكون لة تأثير في زوجك بس أكيد يباااااااااالة وقت وإنتي يباااااالك صبر والله الزوجة الذكية هي اللي تترك لها في زوجها بصمة وذكرى عشان زوجها يكون مرررة ما يقدر يستغنى عنها وإذا راحت عنة يشتاق لها ويحاول يردها مب إذا زعلت يقول بالطقاق ولا فكة...

وأعتقد إن إختنا sunsun_micro ما قصرت وعطتك بعض الأفكار ومنتدانا الغالي مليء بالأفكار والحركات والنصائح اللي تحتاجيها..

وبالتوفيق

ارهقتني الذنوب
27-02-2008, 06:24 PM
الله يفرج همك ويفك كربك واكثري من الصلاة والاستغفار وتوقعي انه يكون متزوج وانا ما ابي ازيد حزنك لاكن علشان بعدين اذا صار شيء ما تنصدمي لان ازوجة اخو زوجي كان يسوي معها زوجها كذا وفي الاخير اكتشفت انه تزوج عليها لكن صبرت وضحت علشان عيالها وانشاء الله مايصير شيء بس انا احط عندك هذا الاحتمال علشان لو صار شيء ماتنصدمي

حبيبة كازانوفا
28-02-2008, 01:40 AM
معرفش انا ليه حسيت بيكى قوى قوى ووالله عينى دمعت وانا بقرا الموضوع بس انتى عرفه ليه لانى كمان بيجى اوقات ليه انا وزوجى بنكون كده وبنكون ديما فى خناق بس الللى بيخلينى اهدى انى بفتكر ان اهم حاجه احنا مخلوقين ليها هى اننا نعمل لاخرتنا ليوم القيامة مش علشان الحياة السعيده او التعيسه فاهم حاجه تفكرى فيها لما تكونى زعلانه قوى وخلاص حسه انك نفسك تموتى علشان ترتاحى افتكرى الجنة ويوم القيامه والنعيم اللى باذن الله هتبقى فيه اذا عبدتى ربنا باخلاص واتقيتى ربنا فى زوجك مهما كان هو وحش معاكى بس كمان اهم حاجه عيالك ملهمش اى ذنب فى اللى بيحصل بينك وبين ابوهم حسسيهم بحنانك وعوضيهم عن غياب ابوهم لانهم بالطريقه دى (ابوهم بره ديما وانتى بتضربيهم ) هيكرهو البيت وهيكرهوكى وانتى اصلا كنتى عايشه معاه علشانهم فبستحلفك بالله عيشى لاخرتك وعيالك بس والله العظيم مفيش راجل فى الدنيا يستاهل ان الست تنزل دمعة واحدة من عيونها علشانه والله اهم حاجة ياحبيبتى قربى من ربنا ثم من عيالك ونبى مفيش حاجه احلى من حنان العيال على الام والله العظيم ولا حنان زوج ولا نيله ......... وربنا معاكى

إنت الحب
28-02-2008, 04:28 AM
حبيبتي ماأملك غير الدعاء الله يفرج همك ويرجع لك زوجك أحسن من أول وينتقم لك من اللي يريد يفرق بينكم آآآآآمين

توميشا
28-02-2008, 10:01 AM
عزيزتي ارجو أن يعود زوجك كما كان معك و أفضل ، و لكن أردت التعليق على هذه الجملة فقط

لا اعرف ما هدا التغيير وانا دائمة التفكير لم يعاملني هكدا والله تعبت لا ادكر سوى انني وقفت معه ولم يساعده احد في ازماته الا انا حتى والده تخلى عنه وانا وقفت معه انا واهلي هل هدا هو جزائي انا جدا متالمه

من الواضح انكم مررتم بظروف و الحمدلله كنت الزوجة التي يتمناها أي رجل و ساندته و سانده أهلك

و لكن إذا بقيتي تذكرينه بذلك بالتباهي و التفاخر بألهلك و الانتقاص من قدر أهله فهو حتما سيتجنب الحديث معك طويلا حتى لا يسمع ما يكره ... صدقيني انه لن ينسى موقفك و موقف أهلك معه و سيقارنه بموقف أهله حتى ان لم يتحدث عن ذلك فكوني الزوجة المحبة الحنون ...و لا تذكريه بالأخرى فهذا ايضا موضوع لا يتمنى سماعه لأنه سيكون مليئا بعبارات اللوم أو الغضب أو الحزن
عند عودته الى البيت و سؤاله لك إذا تناولوا طعامهم قولي ( الحمدلله مش أكلوا و مش ناقهم ايشي بس اكيد بشتاقولك و هاد اهم من كل شي )
اشعريه انك تعتزين و تفتخرين به ... أشعره انك تكونين سعيدة قربه

ربما يكون ذلك صعبا في البداية و لكن اهم شيء ان لا تتركي بيتك للاسباب التي ذكرتها .. فهل هذه الاسباب تستحق ان يكون ابناءك بلا بيت لهم يضمهم مع والديهم ... مهما وفرت لهم دون بيت يشعرون انه بيتهم و ليس بيوتا هم ضيوف فيه لن يشعروا بالراحة أبدا

أعتذر اذا انزعجت من اسلوبي بأن يحتوي على نصائح و لكن والله اتمنى للجميع كل الخير و الحياة الهانئة السعيدة فكتبت ما اعتقد انه قد يفيد