المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لوكنتم بتسمعوا اغانى تفضلواهنا

زجاجة عطر
11-08-2004, 10:48 PM
الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين السلام عليكم ورحمة الله وبركاته;)
اولا اريد ان اقول لكم ان الاغانى تؤثر جدا على الاطفال وسلوكهم انا توصلت لكدة بعد تجربة مريت بيها
ابنتى اسراء (سنتان) كنت علشان اسكتها لما تبكى كنت اشغل لها قناة الاغانى واجلسها بقرب التلفزيون وكانت فعلا تندمج جدا جدا ومرة بعد مرة حسيت انها اصبحت مدمنة اغانى لدرجة انى كنت لما انادى عليها لم تكن ترد على وكانها لاتسمعنى وشوية شوية لماكبرت وبقت سنة ونص بدات ترقص وهى فى قمة السعادة حتى فى الشارع لما تسمع اغنية تسيب يدها من يدى وترقص وكانت حفظة الاغانى كمان
وبعدين حسيت بالمشكلة وسالت نفسى لمل ربنا يسالنى علمتيها اية هيكون اية ردى علمتهااغنية كذا وكذا.................................
وفى طفلة تانية اعرفها عندهاثلاث سنين ونصف فى يوم والدها شفها لبسة الفستان ومنزلاة على كتفها ومبينة صدرها ولما ساءلها انت لية عاملة كدة قالت لة زى المعنية.........يابابا قام والدها على طول فصل الدش عن البيت
انا وبفضل اللة وتوفيقة قفلت التلفزيون نهائيا وفصلت الدش
اناحبيت اقل لكم القصة دى عشان تخدوا بالكم من الخطر اللى بنحط فية اطفالنا بايدينا
والى الان اسراء مازالت تحب سماع الاغانى لكن والدها وانا نعرفها ان دة حرام وربنا هيزعل منك وللة الحمد فية استجابة وربنا يستر ويحفظ ابناء المسلمين

:o :o :cry:

ام انس
12-08-2004, 12:59 AM
:)
عطرتينا بمقالك هذا

كلنا ممكن نخطيء
ولكن المصيبة أن نستمر على الخطأ..

تجربة تستحق التأمل..

بارك الله فيك

توفــي
12-08-2004, 08:04 AM
نصيحتك مثل الشهد يا عطرنا ..
والله صحيح الأطفال بتأثروا بهالأشياء حتى ولو كانو صغار زي ما بنعلمهم في صغرهم بكبروا عليه ..
فهذا السن فرصة لتعليمهم ما ينفع من الآيات أو الأذكاار حتى يكبروا على حبها ..

نسأل الله ان يعيننا على تربية أبنائنا التربية السليمة ..

وبارك الله فيك أختي على تداركك الموقف وان يجعل ابنتك من الصالحات القانتات الحافظات لكتابه ..:D

زجاجة عطر
12-08-2004, 03:56 PM
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اختى الغالية الخنساء جزاك الله خيرا على الرد الجميل وبارك فيكى

اختىالغالية toofy(انت اللى شهد وكلامك زى الشهد) فعلا الاطفال من صغرهم سهل جدا اى حاجة تدخل فى روسهم وتثبت كمان جزاك اللة خير على الدعوة الجميلة واللهم استجب :o :o :)

الشهد
13-08-2004, 09:35 PM
:mad: :mad: :mad:

اش فيكم ماسكين اسمي تتمادحوا فيه

:mad:

نصيحتك مثل الشهد يا عطرنا

انت اللى شهد وكلامك زى الشهد

انا الشهد مو هي:cry: :cry:

:D حبيت استخف بدمي بس:p :D

فعلا نصيحة قييييييييييمة اختي اسال الله ان يجزيك خير الجزاء

زجاجة عطر
13-08-2004, 10:26 PM