المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أرجو الافادة وشكرا

أم عبودي1
26-03-2009, 11:21 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هذه أول مشاركة لى فى المنتدى الغالى وأود منك الأفادة يادكتورة وجزاك الله كل خير أنابنتى عمرها عامين وثمانية أشهر وطبعا مغلبانا معاها فى الاكل يعنى أكلها بسيط المهم يوجد عندها ضرسين مسوسين علما بانها لم تكمل الضروس يعنى فى كل جهة ضرسين فقط فماذا نفعل ولم تعرض على طبيبة أرجو المشورة منك وجزاك الله عنا كل خير

dent_86
27-03-2009, 03:35 PM
[B]السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..
تسمحيلي ارد على حضرتك .. مبدئيا كده بنتك طلعت كل ضروسها في المرحلة دي .. بمعنى ان الاسنان اللبنية هي اربع قواطع فوق واربعة تحت ونابين فوق ونابين تحت وضرسين فوق وضرسين تحت .. يعني من الاخر كده الوقتي فبقها 16 سنة .. وبكدة طلعت كل اسنانها اللبينية .. وهتستمر الاسنان دي معاها لحد سن 6 سنوات بعدها هتبدا الاسنان دي تقع وتطلع مكانها الاسنان الدائمة اللي هتستمر معاها بقيت العمر .. وبالنسبة للضروس المسوسة فهيا هتتبدل وهيطلع مكانها اسنان سليمة .. في ملحوظة مهمة جدا جدا جدا .. الضروس المسوسة دي تخلي الدكتورة حشيها وتحافظ عليها يعني متستسهليش وتخلعيها لانها لو اتخلعت الوقتي هتخللي الاستان الدائمة تطلع غير منتظمة فالفك يعني هتطلع ملخبطة وهتحتاج تقويم !!!
فالضروس دي تتعالج وتتحشى الوقتي وهتفضل لحد اما الضروس الدائمة يكتمل نموها وتتطلع..
يارب يكون قدرت اخدمك ..

أم عبودي1
29-03-2009, 06:38 AM
بارك الله فيك أختى الغالية فعلا استفدت منك ما شاء الله عليكى معلومات طبيبة ولكن البنت مازالت صغيرة على موضوع الحشو الان يعنى هتتعلبنا وكمان بتخاف من أى حاجة اسمها دكتورة انا بقول اسيبها شوية وأنا متبعاها بتنظيفهم لحد ما تبدا تشتكى وشاكرة لك وحفظك الله من كل مكروه :30::30:

أم عبودي1
03-04-2009, 03:56 PM
كيف حالك يا دكتورة أريد ان اعرف رأى حضرتك وجزاك الله عنا كل خير

الاميرةالليبية
06-04-2009, 10:30 PM
اختي الغالية :

اولا اشكر dent_86 على مداخلتها واقول لك ان كلامها صحيح تماما ويجزاها الله كل خير

ولكن في حالة ان يكون الطفل من النوع الغير متعاون ويكون التسوس بدأ يؤتر على اكله او يسبب له الالم
عندها يمكن خلع السن على ان يضع له قطعة صغيرة تسمى حافظ الفراغ وهي بسيطة توضع بين الاسنان للحفاظ على مكان السن المخلوع من ان تزحف اليها بقية الاسنان مما يسبب انطمار السن الدائمة لقلة المساحة اللازمة لظهورها وهدا يؤدي بالتالي الى عدم انتظام الاسنان ...

وان كنت افضل ان تحاولي علاجها لان امامها عدة سنوات قبل ان تبدأ بالتبديل

دمت بود عزيزتي

أم عبودي1
25-04-2009, 05:59 PM
شكرا لك دكتورتنا الغالية وحفظك الله من كل شر :68::68::68: