المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لو سمحتوا حد يرد عليا عشان هتجننننننننن ما هو الامتداد المسموح بيه للصور في المنتدي

أم عبدالله المصريه
14-12-2012, 06:32 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته]

ماهو الامتداد المسموح بيه للصور عشان احملها من مركز تحميل بيت حواء كل ما اصغر الصور يقولي امتداد غير مسموح بيه :80::80::80:ماذا اكتب في خانه العرض والطول عشان الصوره تصغر وينفع احملها اخر مره كتبت ٥٠٠العرض وبرده قالي امتداد غير مسموح ـ2ـ2ـ2ارجوكو حد يساعدني..~~~..~~~..~~~

[CENTER]

نون.كووم
14-12-2012, 05:09 PM
هلا يا قلبي
من برنامج الرسام اختاري 500 او 800 بيكسل
بس اتأكدي من الرقم مرات مع السرعه مايكون الرقم صحيح

نون.كووم
14-12-2012, 05:15 PM
هنا يا عسل شرح مصور
شوفي الصفحه الثانيه

اتفضلي

http://forum.hawahome.com/t413220.html

أم عبدالله المصريه
14-12-2012, 10:06 PM
هلا يا قلبي
من برنامج الرسام اختاري 500 او 800 بيكسل
بس اتأكدي من الرقم مرات مع السرعه مايكون الرقم صحيح

اختي نون كوم الحبيبيه اولا شكرا للاستجابه السريعه.....Z ثانيا انا جهازي ابل واستخدمت الفوتوشوب وصغرت وكتبت 500العرض355الطول زي ما انتي عامله بالظبط وانا اساسا تعلمت التصغير من موضوعك بس برده قالي الامتداد غير مسموح بيه:80::80::80:معرفش انا فاشله ولا ايه اعمل ايه يا نونه *)ردي عليا عشان خاطري انا محبطه ..~~~ونفسي اشارك بموضوع وانزل الصور منتظراكي يا قلبي:rroo:

أم عبدالله المصريه
14-12-2012, 10:13 PM
هنا يا عسل شرح مصور
شوفي الصفحه الثانيه

اتفضلي

http://forum.hawahome.com/t413220.html

كيفك حبيبتي نونه شكرا علي تعبك:30: وانا تعلمت التصغير من موضوعك هذا اصلا بس اكتب في برنامج الفوتوشوب العرض 500والطول 355 ولا حاجه تانيه واتمني تردي عليا معلش انا تعباكي معايا::D

أم ريما
14-12-2012, 11:27 PM
باي صيغة تم الحفظ؟؟؟

او المشكله من مركز التحميل

أم عبدالله المصريه
15-12-2012, 06:15 AM
باي صيغة تم الحفظ؟؟؟

او المشكله من مركز التحميل

شكرا لتفاعلك حبيبتي الغاليه.....Z بس معلش استحمليني عشان اول مره استخدم الفوتوشوب II:II:انا ظبط المقاسات علي الاتي 500العرض والطول 355 والرزولوشن 100 كده المقاسات دي مضبوطه وبعدين عملت ok وبعدين عملت save as وبعدين ظهر مربع وعلي فكره جهازي ابل عشان مش عارفه ممكن يفرق ولا لا وطلب تسميه الملف وسميته وبعدين عملت saveوبعدين اتمني ا كون انا ماشيه صح مش بألف"R: وبعدين ظهر مربع كمان مكتوب فيه فوقjpeg options تمام كده وتحت موجود image options ومكتوب تحته quality وجنبه خانه عشان احدد الرقم وجنبه مربع مكتوب فيه mediumوباقي المقاسات المفروض اختار منها وتحتهم مؤشر مفروض احركه ناحيه large fileوالناحيه الاخري small fileو وتحتهم format options وتحتها خيارات انا اعتقد ان المشكله في المربع الاخيرjpeg option ده ممكن اكون غيرت فيه فافسد حجم الصوره مش عارفه ممكن تفهميني براحه :10:واعذريني علي التفاصيل الكثيره الممله ومعلش الجهل وحشـ2 وارجو منكي الرد اختي ام ريما ولو استطعتي بالصور عشان افهم وتحياتي لكي.....Z

Miss.Reem
15-12-2012, 02:02 PM
حبيبتى لما تعملى save as
يجيكى خيار تسمية الملف تمام
بعد ماتسمى تحته على طول فى خيار اضغطى عليه
رح تنفتح لك قائمة اختاري منها صيغة jpeg او اختاري gif
واعملى اوك ورح يقبل يحملها لك مركز التحميل بإذن الله

أم عبدالله المصريه
15-12-2012, 09:41 PM
حبيبتى لما تعملى save as
يجيكى خيار تسمية الملف تمام
بعد ماتسمى تحته على طول فى خيار اضغطى عليه
رح تنفتح لك قائمة اختاري منها صيغة jpeg او اختاري gif
واعملى اوك ورح يقبل يحملها لك مركز التحميل بإذن الله

جزاكم الله خيرا حبيبتي وانا نفذت ما قولتيه ولكن يبدو انه لم تنجح المحاوله ..~~~سأنتظر رجوع زوجي من السفر وهو سيشرح لي لانه مصمم جرافيك ولا تتعجبي ان زوجي مصمم وانا لا افقه شئ في هذا المجال :10:فأنا كنت منشغله دوما باولادي ولم احاول تعلم شئ منه وسانتظر روجوعه من السفر ان شاء لاني تعبتكم كثيرا معي ويمكن في خطوه غلط بعملها عشان كده مش عايزه اشغلكو معايا اكتر من كده وانا الحمد لله استطيع تحميل الصور علي المنتدي لكن مشكلتي في تصغير الصور وتحياتي لكي ولجميع الاخوات الردو عليا:rroo:

أم ريما
15-12-2012, 09:53 PM
لتصغير الصور في الماك عن طريق برنامج Preview اللذي يأتي مع النظام.. عند فتح اي صورة بهذا البرنامج اذهب الى Tools في القائمة العليا واختر منها Adjust Size وعدل من هناك في حجم الصورة كما تحب

أم عبدالله المصريه
15-12-2012, 10:24 PM
الف شكر علي تعبك معايا ام ريما والحمد لله استطيع الان تصغير الصور والشكر الكثير لاخواتي نون كوم ومس ريم علي مجهودهم وتحياتي لكم جمعيا.....Z