المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مغتربة؟؟؟حاسة بوحدة؟؟؟ تعالى

ام حبيبة الرحمن
11-08-2007, 12:59 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخواتى المغتربات ...فى كل مكان

انا مغتربة اعيش بالكويت.من شهرين فقط...فى الاول شعرت بكل ما شعرت به اى مغتربة من وحدة وألم ....

وكدت ان اصاب بالاكتئاب ..الى ان هدانى الله الى سؤال وجهتة الى نفسى

لماذا اتيت الى هنا؟؟

كانت اجابتى ..ربنا عايز كده...
مادام ربنا عايز كده لازم يكون فيه خير ليكى بس انت دورى علية

وفعلا...بدأت انظر للموضوع نظرة ايجابية

ومن يومها لم اشعر انى فى غربة ...بل شعرت انى فى نعمة كبيرة يحسدنى عليها كثير من الناس

الايجابيات اللى حسيت بيها هاقولها يمكن وحدة منها تنفع معاكم

1- القرب الشديد من الزوج

ففى بلدى كنت منشغلة عنه كثيرا...اما الان فانى ايحث عن كل ما يسعده من مأكل وملبس مكياج وتسريحات

واستقبال ......

2- التفرغ اكثر للاولاد واللعب معهم والاهتمام بما يحبهم ويشغلهم

3- التقرب الاكثر لله

سواء بالنوافل التى لم اكن افعل معظمها او بالدعاء فليس لى الاهو عندما تقابلنى مشكلة

الاهتمام بنفسى وتنمية مهاراتى

اكيد يا حبيباتى لو كل واحدة لبست نضارة بيضاء ونظرت حولها فى غربتها ستجد الكثير من الايجابيات

واكون شاكرة لكل من تتفضل بذكر هذه الايخابيات لنا لعلنا نستفيد منها

ام كنزى
16-08-2007, 10:44 AM

اهلا اختى ام حبيبة

انا ايضا مغتربة بالسعودية وكنت تعبانة فى الاول من الغربة

لانى بصراحة كنت بخاف قوى*) لان الزوج طبعا فى العمل طول النهار حتى المساء

بس الحمد لله اتاقلمت مع الموقف وزى مانتى قلتى

لو فكرتى شوية هتلاقى انك فى نعمة بيتمناها كثيرات غيرك والحمد لله يكفى انك بالغربة مقربة جدا لزوجك وتقدرى تزيدى مهارت كتيرة عندك وتقدرى تحفظى القران وبتكون الفرصة مهياة لك لتكونى قريبة اكتر من الله

لكن فى سلبيات للغربة على الاولاد لانهم محبوسين دايما ودة بياثر عليهم لانهم فى السن ده محتاجين يختلطو باطفال من سنهم ودى عندى مشكلة مع بنتى 3سنوات

اسفة للاطالة

تقبلى تحياتى:36:

جوهره متألقه
28-08-2007, 01:10 AM
الله يكون في عونكن

غربتي ذبحتني ؟؟
04-09-2007, 10:44 PM
مشكورة ياااختي بس انا ماعندي اولاد؟؟؟ والحمد الله قريبة من ربي ؟؟ وتقدري تقولين قريبة من زوجي ؟؟؟ بس وحدتي ذبحتني يا اختي وتعبت مرة مرة صارلي 6 شهور متزوجة بس ورغم كذا تعبانه ؟؟ مشكورة لكلامك ولموضوعك دعواتك اختي..~~~

om amin
05-09-2007, 01:15 AM
ان اختكم ام امين من الجزائر وعايشة بكندا من 4 سنوات...البداية كانت صعبة لكن الحمد لله تغلبنا عليها وانا هنا كونت عائلتي الصغيرة وصار زوجي واولادي ونسي هنا ...اقتربت من زوجي اكثر اصبحنا كالشخص الواحد
الان انا افكر في اي عمل اقوم به من البيت لربح بعض المال الحلال والبقاء بالبيت لتربية الاولاد ولكن لم اجد فكرة او فرصة ...
على فكرة انا رجعت منذ ايام من الجزائر ...زرت الاهل والحباب بعد غياب سنتين....العاقبة لكل الاخوات ان شاء الله.

ام حبيبة الرحمن
16-10-2007, 08:38 PM
اخواتى ام كنزى , جوهرة متألقة , غربتى ذبحتنى , ام امين

مشكورين على المرور والتعليق

لكن فى سلبيات للغربة على الاولاد لانهم محبوسين دايما ودة بياثر عليهم لانهم فى السن ده محتاجين يختلطو باطفال من سنهم ودى عندى مشكلة مع بنتى 3سنوات

اختى ام كنزى نفس المشكلة عندى ,عندى طفلين 5سنوات ,سنتين ومش عارفة اشغل وقتهم ازاى؟

اختى غربتى ذبحتنى حاولى تتلتحقى بأى دار قرآن أو ابحثى عن مراكز دوراتو ربنا يعينك

abeer samir
18-10-2007, 03:37 PM
انا كذلك ياأخواتي العزيزات مغتربه صارلي ست سنوات مغتربه في الاردن وانا الان منذ سنه مغتربه مجددا في استراليا والغربه تبقى غربه حتى لو تأقلمتي مع الوضع

reemar
27-10-2007, 04:08 PM
السلام عليكم
انا مغتربه جديده في امريكا والحمد لله ما ني حاااااسه بطفش ولا ضيقه

بس اذا كلمت امي احس اني ودي ارجع السعوديه..~~~

احاول اضيع وقتي بالدراسه والمعهد والانترنت

ان شالله ربي يرزقني ببنوته او ولد يملو علي حياتي*)

الله يوفقكم وترجعون يارب لبلدكم سالمين

على فكره الاخوات اللي مغتربات في بلاد عربيه ليش تحسو بضيقه

بالعكس احس انه حلوو والوضع عادي تقريبآ...

ممكن احد يرد علي ؟؟؟ويقولي ليش ؟؟؟

تحسو بالطفش وانتو في بلد عربي؟؟؟*)