قطرية او مصرية ومقيمة في الدوحة طيب ساعديني
صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 4 من 5

الموضوع: قطرية او مصرية ومقيمة في الدوحة طيب ساعديني

نجمة بيت حواء الصورة الرمزية أسماء زكي الدين

قطرية او مصرية ومقيمة في الدوحة طيب ساعديني

[align=center]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخواتي العزيزات كل عام وأنتن بخير وصحة وسلامة

بصراحة زوجي سيسافر إلى قطر والدوحة بالتحديد بعد العيد

فكنت أود معرفة عدد من الأشياء الضرورية قبل سفره

أولا حالة الجو هذه الأيام ؟

ماذا عليّ أن أضع له في حقيبة سفره غير ملابسه؟

هل يمكن الاتفاق مع سيارة بسائق له؟ وكم تكلفتها؟

مهم جدا .. مغسلة بالبخار وتكون أسعارها مناسبة يعني مش غالية .. لأنه إذا غسل ملابسه بيخربها

طلباته مثل الفواكه والخضروات وتلك الأشياء من أين يشتريها هل هناك جمعيات تعاونية؟

وبالنسبة للمدارس:

عليه أن يعاين مدارس خاصة لغات للأولاد .. ممكن تذكروا لي اسماء مدارس خاصة متميزة ويكون دراستها باللغة الإنجليزية لكل المواد (عدا اللغات الأخرى مثل اللغة العربية وغيره) ؟

بالذات مدارس يكون تعليمها بريطاني أقصد المنهج المتبع بريطاني وليس امريكي!

هل هناك أماكن ترفيهية ورياضية مناسبة للأطفال لمصريين والأجانب عموما ولو فيها باكستانيين يكون أفضل بس مستواها الإجتماعي جيد؟

هل في نواد رياضية للاطفال؟

وللسيدات لكن تكون مضمونة 1000%

وهل التسجيل في المدارس ممكن يتم في أي وقت؟ أم فقط في اجازة الصيف وقبل الدراسة؟

لأني لازم أتأكد من كل تلك المعلومات قبل ان نسحب الأطفال من المدارس هنا ... [/align]
    أخواتي الحبيبات افتقدتكن ما يقرب من العامين وأنا شبه منقطعة عن بيت حواء والنت عموما خسرت فيها الكثير بابتعادي ويكفي متعة التواصل معكن لكن ظروفي قهرتني وإن شاء الله عودتي هذه المرة بلا انقطاع دعواتكن لي بالصحة ولأطفالي وزوجي بالهداية والحفظ والرعاية

مشرفة سابقة محررة بيت حواء الصورة الرمزية هبه الغندور
    أن شاء الله البنات يسعادوكي
    بالتوفيق ان شاء الله
    تحيــــــــــــــــــا مصـــــــــــــــــــــــــــــــر

نجمة بيت حواء الصورة الرمزية أسماء زكي الدين
    مشكورة أختي وانتظر ردود الأخوات !!
    أخواتي الحبيبات افتقدتكن ما يقرب من العامين وأنا شبه منقطعة عن بيت حواء والنت عموما خسرت فيها الكثير بابتعادي ويكفي متعة التواصل معكن لكن ظروفي قهرتني وإن شاء الله عودتي هذه المرة بلا انقطاع دعواتكن لي بالصحة ولأطفالي وزوجي بالهداية والحفظ والرعاية

محررة بيت حواء الصورة الرمزية أم نوران
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أسماء زكي الدين مشاهدة المشاركة
    [align=center]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

أخواتي العزيزات كل عام وأنتن بخير وصحة وسلامة

وانتي بألف صحة..انا مصرية مقيمة بقطر في الدوحة..ولكني الآن في القاهرة..وسأحاول ان شاء الله ان اجيب على الأسئله اللي عندي فكرة عنها

بصراحة زوجي سيسافر إلى قطر والدوحة بالتحديد بعد العيد

فكنت أود معرفة عدد من الأشياء الضرورية قبل سفره

أولا حالة الجو هذه الأيام ؟

[hide]
    انا في مصر الآن...ولكن الجو في هذه الأيام بيكون حر..عادي...أكتر من مصر طبعا...السنة الماضية ارتدينا الملابس الشتوية في منتصف ديسمبر
    [/hide]ماذا عليّ أن أضع له في حقيبة سفره غير ملابسه؟

انتي لم تذكري مكان الاقامة..الموضوع ده يتحدد على حسب مكان اقامته..يعني لو في شقة هو استأجرها او في فندق أو مكان تابع للشركة التي سوف يسافر اليهاهل يمكن الاتفاق مع سيارة بسائق له؟ وكم تكلفتها؟

قصدك...لنقله من المطار الى مقر السكن؟؟؟
    لو ده قصدك...سوف يجد تاكسيات كثيرة اول مايخرج من باب المطار...هناك التاكسيات مش زي عندنا في مصر..التاكسيات تابعة لشركة واحدة فقط اسمها...كروة...وهي اللي بتشغل تاكسيات قطر كلها..بس متوفرة في المطار أو عن طريق طلبها بالتليفون لما يستقر هناك ان شاء الله

ولو قصدك انه يتفق مع سائق يجي له يوصله الشغل..ايوه فيه كتير جدا..ماعليه الا انه يجيب الوسيط وهايلاقي ناس كتير عارضين التوصيل

مهم جدا .. مغسلة بالبخار وتكون أسعارها مناسبة يعني مش غالية .. لأنه إذا غسل ملابسه بيخربها

معنديش فكرة...بغسل في البيت...ياعيني عليا

طلباته مثل الفواكه والخضروات وتلك الأشياء من أين يشتريها هل هناك جمعيات تعاونية؟
    مفيش هناك اكتر من السوبرماركت والجمعيات..هي مش تعاونية بمعنى مصر هي سوبر ماركت شيك وبيقولو عليه جمعيه..ولكن منتشرة لا تقلقي في اماكن كتيرة,,,وفيه عادي..محلات بقاله ومحلات بتبيع خضار..عادي
    وبالنسبة للمدارس:

عليه أن يعاين مدارس خاصة لغات للأولاد .. ممكن تذكروا لي اسماء مدارس خاصة متميزة ويكون دراستها باللغة الإنجليزية لكل المواد (عدا اللغات الأخرى مثل اللغة العربية وغيره) ؟

بالذات مدارس يكون تعليمها بريطاني أقصد المنهج المتبع بريطاني وليس امريكي!

[hide]
    أيوة طبعا...بصي...فيه مدرسة اسمها..المها...تعليمها بريطاني
    وفيه كمبريدج

ومدرسة اسمها اقرأ..وفيه دار الأرقم...بس دي بنات بس..وفيه من نفس النظام اللي انتي عايزاه ده مدارس كتير..منتشرة جدا

[/hide]هل هناك أماكن ترفيهية ورياضية مناسبة للأطفال لمصريين والأجانب عموما ولو فيها باكستانيين يكون أفضل بس مستواها الإجتماعي جيد؟

هل في نواد رياضية للاطفال؟

وللسيدات لكن تكون مضمونة 1000%

هنا بأه..هازعلك..الأماكن الترفيهية في الدوحة...قليلة جدا...اللي انا فاكراه دلوقتي..فيه حدائق عامة..حلوة ونظيفة جدا على الكورنيش وبعيد عن الكورنيش كمان...فيه حديقة للحيوانات..فيه مدينة ملاهي كويسة اوي..اسمها جنجل زون في الحياة بلازا..وفيه برضه مدينة صغننة كده في مول اسمه فيلاجيو...قريب من الحياه بلازا..
    مدينة كيوتل للأطفال..في السيتي سنتر بس بتفتح يوم الخميس والجمعة والسبت بس..دي مدينة ترفيهية مجانية حلوة اوي..فيها كمبيوتر وسينما والعاب على الكمبيوتر ورسم ولعب بالصلصال

دول اللي انا فاكراهم...بس بالنسبة لنوادي للسيدات فقط...معنديش فكرة الصراحة..

وهل التسجيل في المدارس ممكن يتم في أي وقت؟ أم فقط في اجازة الصيف وقبل الدراسة؟

لأني لازم أتأكد من كل تلك المعلومات قبل ان نسحب الأطفال من المدارس هنا ... [/align]

المدارس بدأت هناك أساسا من يوم 7 سبتمبر...بس مش عارفة لو انتي عاوزة اولادك يروحو السنةدي ممكن تقدمو دلوقتي ولا لأ..لازم زوجك يسأل لما يروح ان شاء الله

بس على فكرة..المدارس اللي انتي سألتي عليها غالية أوي..ربنا يوفقكو

لو محتاجة أي سؤال ممكن تراسليني على الخاص او على نفس الموضوع ده..وان شاء الله اكون أفدتك

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة